Hvordan sy en sløyfe - steg for steg

  • 07.04.2016 kl. 14:56

Å sy dine egne sløyfer er ikke så vanskelig! Og istedenfor å laste opp en PDF gir jeg deg heller fremgangsmåten her. Størrelsen bestemmer du nemlig selv. Sløyfene kan du feste strikk eller hårlås på, så har du fin og enkel hårpynt. Du kan også vrangsy en stropp, slik at den kan brukes som hårbånd eller rundt halsen. Skal den brukes til dress, er det nok med en smal buksestrikk i den. Variasjonene er mange!! 

Denne varianten kan sys både enkel og dobbel. Jeg syns de doble er penest. Vil du lage den enkel, kutter du stoffet kun dobbelt så bredt, ikke langt - som du må ved dobbel. Da syr du selve sløyfen som en tube som i steg 1 og steg 2, men må du også sy igjen kortsidene, og beholde et vrengehull i ene siden - som du lukker for hånd. Resten lager du på samme måte som fra steg 5. Lykke til! 

Steg 1: Kutt et stykke stoff/rektangulert. Som er dobbel så langt og bredt, som ønsket størrelse på sløyfen. (Det er fordi den skal brettes dobbelt) 

Steg 2: Brett stoffet rett mot rett, langsidekant mot langsidekant - og sy en rettsøm langs kanten. Ikke sy kortsidene, KUN langsiden. 

(Vil du lage den enkel, kutter du stoffet kun dobbelt så bredt, ikke langt - som du må ved dobbel. Da syr du selve sløyfen som en tube som i steg 1 og steg 2, men må du også sy igjen kortsidene, og beholde et vrengehull i ene siden - som du lukker for hånd. Resten lager du på samme måte som fra steg 5. 

Steg 3: Press sømmonnnet til hver side (gir penest resultat) og sy en stikning i midten. Pass på at du bretter stykket, slik at sømmen kommer midt på, bak. Det kan være litt kronglete om sløyfen er veldig smal, prøv deg frem. Ikke sy gjennom alle lagene. Kun gjennom sømmen. 

Steg 4: Brett den ene kortsiden 1,5cm inn i selve tuben. (vrang mot vrang) Legg kortsideåpningene mot hverandre, på baksiden. "Tre" den brettede kortsiden inn i den andre (du kan ha råkanter) slik at den ligger 1,5 cm over den ubrettede kortsiden. (samme cm som du brettet innover) Sy kortsidene sammen. Ikke sy gjennom alle lagene, sy kun kortsidene sammen. (altså ikke sy i fremdelen) 

Steg 5: Sy lange tråklesting gjennom alle lag. Disse skal dras i, slik at de rynkes. Syns du det er enklest, kan du feste sømmen i starten. Sløyfen er nå såpass tykk, at det kan lønne seg å sy rynkesømmen for hånd. Hvis du har kraftig maskin, vil sømmen kunne sys, sy sakte og med kraftig nål. 

Steg 6: Hold fast i undertråden og skyv stoffet, du rynker det nå sammen. Fest / Knyt trådene i enden, når sløyfen er rynket nok sammen. 

Steg 7: Legg to rektangler oppå hverandre, rett mot rett og sy søm på hver side. Vreng tuben og brett 1,5 cm inn (vrang mot vrang) i begge kortendene. 

Steg 8: Brett tuben rundt sløyfen og fest pent på baksiden, for hånd. Du er nå ferdig! 

Du kan gjøre dette enda enklere, ved å unngå rynkesømmen og bretting av kortsømmene. Men min erfaring er at denne fremgangsmåten blir penest. Et par brett og sømmer, gir et jevnt og fint resultat. Du kan sikksakke eller overlocke råkantene, men det er ikke nødvendig da sløyfen ikke skal gjennom så mye belastning (ikke mine hvertfall). Overlocken vil gi tykkere kanter, som gjør at det kan bli ujevnt resultat. 

0 Kommentarer