Hvordan sy en slyfe - steg for steg

  • 07.04.2016 kl. 14:56

sy dine egne slyfer er ikke s vanskelig! Og istedenfor laste opp en PDF gir jeg deg heller fremgangsmten her. Strrelsen bestemmer du nemlig selv. Slyfene kan du feste strikk eller hrls p, s har du fin og enkel hrpynt. Du kan ogs vrangsy en stropp, slik at den kan brukes som hrbnd eller rundt halsen. Skal den brukes til dress, er det nok med en smal buksestrikk i den. Variasjonene er mange!! 

Denne varianten kan sys bde enkel og dobbel. Jeg syns de doble er penest. Vil du lage den enkel, kutter du stoffet kun dobbelt s bredt, ikke langt - som du m ved dobbel. Da syr du selve slyfen som en tube som i steg 1 og steg 2, men m du ogs sy igjen kortsidene, og beholde et vrengehull i ene siden - som du lukker for hnd. Resten lager du p samme mte som fra steg 5. Lykke til! 

Steg 1: Kutt et stykke stoff/rektangulert. Som er dobbel s langt og bredt, som nsket strrelse p slyfen. (Det er fordi den skal brettes dobbelt) 

Steg 2: Brett stoffet rett mot rett, langsidekant mot langsidekant - og sy en rettsm langs kanten. Ikke sy kortsidene, KUN langsiden. 

(Vil du lage den enkel, kutter du stoffet kun dobbelt s bredt, ikke langt - som du m ved dobbel. Da syr du selve slyfen som en tube som i steg 1 og steg 2, men m du ogs sy igjen kortsidene, og beholde et vrengehull i ene siden - som du lukker for hnd. Resten lager du p samme mte som fra steg 5. 

Steg 3: Press smmonnnet til hver side (gir penest resultat) og sy en stikning i midten. Pass p at du bretter stykket, slik at smmen kommer midt p, bak. Det kan vre litt kronglete om slyfen er veldig smal, prv deg frem. Ikke sy gjennom alle lagene. Kun gjennom smmen. 

Steg 4: Brett den ene kortsiden 1,5cm inn i selve tuben. (vrang mot vrang) Legg kortsidepningene mot hverandre, p baksiden. "Tre" den brettede kortsiden inn i den andre (du kan ha rkanter) slik at den ligger 1,5 cm over den ubrettede kortsiden. (samme cm som du brettet innover) Sy kortsidene sammen. Ikke sy gjennom alle lagene, sy kun kortsidene sammen. (alts ikke sy i fremdelen) 

Steg 5: Sy lange trklesting gjennom alle lag. Disse skal dras i, slik at de rynkes. Syns du det er enklest, kan du feste smmen i starten. Slyfen er n spass tykk, at det kan lnne seg sy rynkesmmen for hnd. Hvis du har kraftig maskin, vil smmen kunne sys, sy sakte og med kraftig nl. 

Steg 6: Hold fast i undertrden og skyv stoffet, du rynker det n sammen. Fest / Knyt trdene i enden, nr slyfen er rynket nok sammen. 

Steg 7: Legg to rektangler opp hverandre, rett mot rett og sy sm p hver side. Vreng tuben og brett 1,5 cm inn (vrang mot vrang) i begge kortendene. 

Steg 8: Brett tuben rundt slyfen og fest pent p baksiden, for hnd. Du er n ferdig! 

Du kan gjre dette enda enklere, ved unng rynkesmmen og bretting av kortsmmene. Men min erfaring er at denne fremgangsmten blir penest. Et par brett og smmer, gir et jevnt og fint resultat. Du kan sikksakke eller overlocke rkantene, men det er ikke ndvendig da slyfen ikke skal gjennom s mye belastning (ikke mine hvertfall). Overlocken vil gi tykkere kanter, som gjr at det kan bli ujevnt resultat. 

Signatur

Lik p instagram

0 Kommentarer

Skriv en ny kommentar

mediakaos

Arbeid og hverdag forenes kaos = MediaKaos.

Jeg arbeider med hndarbeidsmagasiner, og dermed brer bloggen preg av det. Jeg startet blogge i 2007, en ren hndarbeidsblogg - og med en lukket privatdel. Etterhvert begynte jobben og flyte mer og mer over hverdagsbloggingen, og det hele ble sltt sammen. I 2015 ble bloggen flyttet over til blogg.no

Profilbilde: Fotograf Mona Hauglid

Alle bilder som ikke er merket med annet, tilhrer MediaKaos. Bruk og kopiering skal avklares fr bruk.

Du finner flere kategorier i rullegardinen lenger ned p siden, og noen hurtiglenker verst p siden.

Instagram

Maskiner n:
Brother Scanncut 700

Flg meg via:

Personlige merkelapper til hndarbeidet
Sker du namnband namnlappar, d skall du beska labelsandribbon.se