Strikk eller hekle deg en slyfe - steg for steg

  • 07.04.2016 kl. 19:09

Siden de sygale fikk en smvariant av slyfen, kommer det her en strikket/heklet variant ogs. Kos dere! 

Stort rektangel til selve slyfen: Legg opp 12 masker p pinne 4.5 med dobbelt garn, og strikk glattstrikk frem og tilbake til rektangelet mler ca. 20 cm. Du kan ogs strikke rettstrikk, da vil du f en slik slyfe som p det ene bildet. (Bilde er fra Alt om Hndarbeide Strikkemagasin) Denne varianten strikkes fra bredde til lengde, det vil si, mindre slyfe = mindre masker. Strre slyfe = flere masker. 

Magebelte rundt slyfen: Legg opp 5 masker p pinne 4,5 med dobbelt garn, og strikk glattstrikk frem og tilbake til rektangelet mler ca. 7 cm. Om du velger rettstrikk varianten (riller) syns jeg det er penest med glattstrikk i beltet :) 

Sy kortendene sammen, bde p det strste og minste rektangelet. Tre slyfen gjennom magebeltet, fest delene godt sammen. og sy hele 17. mai slyfen fast til en hrspenne. Kan ogs bruke en hrstrikk, eller som pin. :) Garnet som er beregnet her, er 22m pr 10 cm. 

Heklet variant:
Garn: Bomullsgarn
Garnmengde: rester (1/2 nste)
Nl nr: 4
Hekleforklaringer:
* = gjenta
Felling: hekle to m sammen

Omganger:
1.11 lm, start i  2m fra nlen, 10 fm, vend
2. *10 fm, vend* til det mler 18 cm 
3. hekle sammen kortsidene mens du feller(hekle to masker sammen = 5 fm)
4. klipp trden ganske lang, og surr trden stram rundt midten, klipp og fest trder. Hvis du vil ha magebelte, som p bilde, s lager du en remse med fastmasker, fest det rundt slyfen, og fest det pent bak med sm sting. 

Signatur

Lik p instagram

1 Kommentar

Kari Elise

16.12.2017 kl. 06:37
Jeg tenkte strikke slyfe til en voksen har du gjort det?? Evt hvor mange masker legges da opp??

Skriv en ny kommentar

mediakaos

Arbeid og hverdag forenes kaos = MediaKaos.

Jeg arbeider med hndarbeidsmagasiner, og dermed brer bloggen preg av det. Jeg startet blogge i 2007, en ren hndarbeidsblogg - og med en lukket privatdel. Etterhvert begynte jobben og flyte mer og mer over hverdagsbloggingen, og det hele ble sltt sammen. I 2015 ble bloggen flyttet over til blogg.no

Profilbilde: Fotograf Mona Hauglid

Alle bilder som ikke er merket med annet, tilhrer MediaKaos. Bruk og kopiering skal avklares fr bruk.

Du finner flere kategorier i rullegardinen lenger ned p siden, og noen hurtiglenker verst p siden.

Instagram

Maskiner n:
Brother Scanncut 700

Tips og rd - Janome CoverPro ligger i den gamle bloggen.

Flg meg via:

Personlige merkelapper til hndarbeidet
Sker du namnband namnlappar, d skall du beska labelsandribbon.se