Strikk eller hekle deg en sløyfe - steg for steg

  • 07.04.2016 kl. 19:09

Siden de sygale fikk en sømvariant av sløyfen, kommer det her en strikket/heklet variant også. Kos dere! 

Stort rektangel til selve sløyfen: Legg opp 12 masker på pinne 4.5 med dobbelt garn, og strikk glattstrikk frem og tilbake til rektangelet måler ca. 20 cm. Du kan også strikke rettstrikk, da vil du få en slik sløyfe som på det ene bildet. (Bilde er fra Alt om Håndarbeide Strikkemagasin) Denne varianten strikkes fra bredde til lengde, det vil si, mindre sløyfe = mindre masker. Større sløyfe = flere masker. 

Magebelte rundt sløyfen: Legg opp 5 masker på pinne 4,5 med dobbelt garn, og strikk glattstrikk frem og tilbake til rektangelet måler ca. 7 cm. Om du velger rettstrikk varianten (riller) syns jeg det er penest med glattstrikk i beltet :) 

Sy kortendene sammen, både på det største og minste rektangelet. Tre sløyfen gjennom «magebeltet», fest delene godt sammen. og sy hele 17. mai sløyfen fast til en hårspenne. Kan også bruke en hårstrikk, eller som pin. :) Garnet som er beregnet her, er 22m pr 10 cm. 

Heklet variant:
Garn: Bomullsgarn
Garnmengde: rester (1/2 nøste)
Nål nr: 4
Hekleforklaringer:
* = gjenta
Felling: hekle to m sammen

Omganger:
1.11 lm, start i  2m fra nålen, 10 fm, vend
2. *10 fm, vend* til det måler 18 cm 
3. hekle sammen kortsidene mens du feller(hekle to masker sammen = 5 fm)
4. klipp tråden ganske lang, og surr tråden stram rundt midten, klipp og fest tråder. Hvis du vil ha magebelte, som på bilde, så lager du en remse med fastmasker, fest det rundt sløyfen, og fest det pent bak med små sting. 

0 Kommentarer