Hekle trekk til norgesglass, for store og små !

  • 22.06.2016 kl. 08:37

Denne fremgangsmåten blir litt veiledende. :) Det finnes så mange størrelser på disse glassene, at det vil variere veldig, hvor stor bunn du trenger - og ikke minst høyden. Du kan også lage "magebelter" til glassene, her er det bare fantasien som setter stopper. Det enkleste da, er å legge opp løsmasker, og så måle deg rundt. Når du har nok LM, hekler du fastmasker eller staver i mønster (feks som under her) til du oppnår ønsket høyde, og syr de pent sammen slik at det blir en "tube". 

1. omg: 
Hekle 3 lm, avslutt med en kjm i første lm slik at det danner en ring.
2. omg: 
3 lm (erstatter første stav). Hekle 13 st ut fra ringen (= 14 staver).
Avslutt med en kjm i tredje lm på første st (som er de 3 lm).
3. omg: 
3 lm, 2 st mellom hver maske fra forrige omg = 28 st. Avslutt med kjm i tredje lm i første st.

4. omg: 
3 lm, så annenhver gang: 1 og 2 st mellom hver maske, slik at du i denne omg øker til 42 st. 
Avslutt med kjm i tredje lm på første stav.
5. omg: 
3 lm, 2 st mellom annenhver maske fra forrige omg. (Dette gjør at ringen nå blir litt "stram". Blir det for stramt kan du heller gjøre som i neste omg).
6. omg: 
4 lm, 2 stav mellom hver maske fra forrige runde, etterfulgt av en lm.  *2 St, lm, st, lm, st* osv. Avslutt med kjm i tredje lm i første st.
7-11 omg: 
Samme som beskrevet i 6. omg.
12. omg: 
3 lm, 2 stav mellom hver maske fra forrige omg. Avslutt med en kjm i tredje lm i første st.

Fell så ned antall masker med fastmasker. Her å du prøve deg frem, i forhold til hvor stort glass du har. Sett gjerne glasset nedi, og hekle fastmasker rundt kanten, til du er ved kanten. Skal du skru lokket på, må du stoppe litt før.

Grunnen til at omg 5 og 12 er litt forskjellig, er for å få ringen litt stram. Du må prøve deg frem, og gjøre det som passer best i forhold til størrelsen på ditt glass. Siden glassene går innover på toppen, er det smart å lage siste ringen litt stram

Denne fremgangsmåten er såpass enkel, at barn kan også få det til. Når de har knukket heklekoden, kan de dekorere, og lage de utroligste ting. Har du noen ekstra norgesglass, så la de også få noen - de kan nemlig bli artige oppbevaringsglass. Bruk samme fremgangsmåte, og pynt i tillegg med bånd og annen morsom pynt. 

Det trenger ikke bare være lys, lykter, oppbevaring +++ som disse glassene pyntes til. En annen favoritt her, er å pynte glass når det er besøk eller selskap. Morsom aktivitet, ungene selv kan være med på :) Fyll de med saft eller gele, og pynt de med heklet trekk! Det er kun fantasien som setter stopper. Bomullsgarn er billig, så her er det ingen grunn til å la heklekroken ligge! :) 

1 Kommentar

Henriette Celin

22.06.2016 kl. 11:22
Ah, det der er så fint :-D