Hekle trekk til norgesglass, for store og sm !

  • 22.06.2016 kl. 08:37

Denne fremgangsmten blir litt veiledende. :) Det finnes s mange strrelser p disse glassene, at det vil variere veldig, hvor stor bunn du trenger - og ikke minst hyden. Du kan ogs lage "magebelter" til glassene, her er det bare fantasien som setter stopper. Det enkleste da, er legge opp lsmasker, og s mle deg rundt. Nr du har nok LM, hekler du fastmasker eller staver i mnster (feks som under her) til du oppnr nsket hyde, og syr de pent sammen slik at det blir en "tube". 

1. omg: 
Hekle 3 lm, avslutt med en kjm i frste lm slik at det danner en ring.
2. omg: 
3 lm (erstatter frste stav). Hekle 13 st ut fra ringen (= 14 staver).
Avslutt med en kjm i tredje lm p frste st (som er de 3 lm).
3. omg: 
3 lm, 2 st mellom hver maske fra forrige omg = 28 st. Avslutt med kjm i tredje lm i frste st.

4. omg: 
3 lm, s annenhver gang: 1 og 2 st mellom hver maske, slik at du i denne omg ker til 42 st. 
Avslutt med kjm i tredje lm p frste stav.
5. omg: 
3 lm, 2 st mellom annenhver maske fra forrige omg. (Dette gjr at ringen n blir litt "stram". Blir det for stramt kan du heller gjre som i neste omg).
6. omg: 
4 lm, 2 stav mellom hver maske fra forrige runde, etterfulgt av en lm.  *2 St, lm, st, lm, st* osv. Avslutt med kjm i tredje lm i frste st.
7-11 omg: 
Samme som beskrevet i 6. omg.
12. omg: 
3 lm, 2 stav mellom hver maske fra forrige omg. Avslutt med en kjm i tredje lm i frste st.

Fell s ned antall masker med fastmasker. Her du prve deg frem, i forhold til hvor stort glass du har. Sett gjerne glasset nedi, og hekle fastmasker rundt kanten, til du er ved kanten. Skal du skru lokket p, m du stoppe litt fr.

Grunnen til at omg 5 og 12 er litt forskjellig, er for f ringen litt stram. Du m prve deg frem, og gjre det som passer best i forhold til strrelsen p ditt glass. Siden glassene gr innover p toppen, er det smart lage siste ringen litt stram

Denne fremgangsmten er spass enkel, at barn kan ogs f det til. Nr de har knukket heklekoden, kan de dekorere, og lage de utroligste ting. Har du noen ekstra norgesglass, s la de ogs f noen - de kan nemlig bli artige oppbevaringsglass. Bruk samme fremgangsmte, og pynt i tillegg med bnd og annen morsom pynt. 

Det trenger ikke bare vre lys, lykter, oppbevaring +++ som disse glassene pyntes til. En annen favoritt her, er pynte glass nr det er besk eller selskap. Morsom aktivitet, ungene selv kan vre med p :) Fyll de med saft eller gele, og pynt de med heklet trekk! Det er kun fantasien som setter stopper. Bomullsgarn er billig, s her er det ingen grunn til la heklekroken ligge! :) 

Signatur

Lik p instagram

1 Kommentar

Henriette Celin

22.06.2016 kl. 11:22
Ah, det der er s fint :-D

Skriv en ny kommentar

mediakaos

Arbeid og hverdag forenes kaos = MediaKaos.

Jeg arbeider med hndarbeidsmagasiner, og dermed brer bloggen preg av det. Jeg startet blogge i 2007, en ren hndarbeidsblogg - og med en lukket privatdel. Etterhvert begynte jobben og flyte mer og mer over hverdagsbloggingen, og det hele ble sltt sammen. I 2015 ble bloggen flyttet over til blogg.no

Profilbilde: Fotograf Mona Hauglid

Alle bilder som ikke er merket med annet, tilhrer MediaKaos. Bruk og kopiering skal avklares fr bruk.

Du finner flere kategorier i rullegardinen lenger ned p siden, og noen hurtiglenker verst p siden.

Instagram

Maskiner n:
Brother Scanncut 700

Tips og rd - Janome CoverPro ligger i den gamle bloggen.

Flg meg via:

Personlige merkelapper til hndarbeidet
Sker du namnband namnlappar, d skall du beska labelsandribbon.se