Hekle et par kule babyconverse !

  • 22.07.2016 kl. 14:03

Disse syns jeg var så superkule, når jentene var små. De er enkle å lage, og fremgangsmåten er ganske så easy :) 

  • Garn: Soft Cotton* (100% Bomull. Nøste ca. 50 g = 80 m).
  • Størrelse fot: Ca. 8 (9) 10 cm
  • Garnmengde: bunnfarge (bf) Ca. 15 (17) 20 g (fg 8800). Mønsterfarge (mf) Ca. 15 (17) 20 g 
  • Heklenål: Nr. 3.5
  • Tilbehør: 1 stoppenål
  • Heklefasthet:Ca. 10 hst = 5 cm

Forkortelser

  • arb=arbeidet
  • beg=begynn
  • bf=bunnfarge 
  • fg=farge, fm=fastmaske
  • forts=fortsett
  • ggr=ganger
  • hst=halvstav
  • kjm=kjedemaske
  • lm=luftmaske
  • lmb=luftmaskebue
  • m=maske
  • mb=maskebue
  • mf=mønsterfarge
  • sm=sammen
  • økn=økning

ForklaringFastmasker (fm): Stikk nålen ned i neste m, kast, trekk kastet gjennom m (= 2 m på nålen), kast, trekk kastet gjennom begge m. 2 fm sm: Stikk nålen ned i neste m, kast, trekk kastet gjennom m, stikk nålen i neste m, kast, trekk kastet gjennom m (= 3 m på nålen), kast, trekk kastet gjennom alle m. Halvstav (hst): Kast, stikk nålen ned i neste m, kast, trekk gjennom garnet (= 3 m på nålen), kast, trekk kastet gjennom alle m.

Halvstav lages på samme måte som staver. Bare en mindre runde, se forklaringer. 

OPPSKRIFT:

SÅLE: Legg opp 10 (12) 14 lm med heklenål nr. 3.5 og bf. 

1. omg: Beg i 3. lm og hekle 1 hst i hver lm, men i siste lm hekles 4 hst (= økn til tåen), forts å hekle 1 hst i hver lm på andre siden av lm-kjeden. I siste lm hekles 2 hst (= økn til hælen), avslutt med 1 kjm i 2. lm i beg på omg = 20 (24) 28 hst.

2. omg:  Hekle 2 lm, 1 hst i 1. hst, 2 hst i 2. hst, deretter 1 hst i hver hst fram til tåen, der hekles 2 hst i hver av de 4 midterste hst (tåen), forts å hekle 1 hst i hver hst på den andre siden, i de 2 siste hst hekles 2 hst i hver hst (hæl), avslutt med 1 kjm i 2. lm i beg av omg = 28 (32) 36 hst. 3. omg: Hekles som 2. omg = 36 (40) 44 hst. 4.-5. omg (sålens sidekant. Hekle 2 lm, deretter 1 hst i hver hst (uten økn) med nedtak i bakre mb samt mb på baksiden av arb (mb fra omg før), avslutt hver omg med 1 kjm i 2. lm i beg av omg. Klipp av garnet og fest trådene.

Jeg har laget sålen litt annerledes, med sort linje. Det krever at du endrer litt på kanten på sålen, og hekler kant istedenfor. Men du kan fint få dette til. Hekle fastmasker i innerste leddet på masken under, så får du den fine kanten. 

: Tåen hekles fram og tilbake med bf.

Beg i de 2 midterste m på sålens ene kortside. 

1. rad:Stikk nålen ned i bakre mb samt mb bak i den høyre av de 2 midterste tåmaskene, trekk opp en løkke med bf og hekle 1 lm, deretter 1 fm i samme hst og 1 fm i neste hst = 2 fm, snu.

 2. rad: Hekle 1 lm, 2 fm i hver fm = 4 fm, snu. 

3. rad: Hekle 1 lm, 2 fm i 1. fm , 1 fm i hver fm, 2 fm i siste fm = 6 fm, snu.

 4. rad: Hekles som 3. rad = 8 fm, snu. Hekle ytterligere 0 (1) 2 rader uten økn. Klipp av tråden. Sy fast tådelens sider på vrangen mot sålens overkant i bakre mb, bruk 4(5)6 m av sålekanten på hver side. Fest løse trådender.

SKO: 1. rad: Beg i 1. hst etter tåens høyre side, og stikk nålen ned i bakre mb og i mb bak i sålens sidekant, trekk opp en løkke med mf og hekle 1 lm, deretter 1 fm i samme hst, hekle deretter 1 fm i hver hst fram til andre siden av tådelen, snu.

2.-3. rad: Hekle 1 lm, 1 fm i hver fm, med nedtak gjennom begge mb, snu.  

4.-7. rad (med skrå forkant). Hekle 1 lm, 2 fm sm (se FORKLARINGER) i begynnelsen og slutten av hver rad (= 2 m mindre på hver rad), og 1 fm i hver fm imellom, med nedtak gjennom begge mb, snu.

8.-10. rad: Hekle 1 lm, 1 fm i hver fm, snu. Klipp av garnet og fest alle løse trådender.

MONTERING: Sy fast de rette kantene på skoskaftet (de 3 første radene) mot tådelen på vrangen. Fest de løse trådene.

Kant: Med bf hekles 1 rad fm rundt skoens åpning og overkant, hekle 2 fm i ?hjørnene? 

Skolisse: Klipp 1 tråd ca. 130-150 cm lang, tvinn en snor ved å først tvinne den enkle tråden hardt og deretter brette den dobbelt så den snurrer seg sammen. Knytt en knute i endene. Træ i snoren som skolisse.

Merke: Legg opp 2 lm med bf, hekle 8 fm i 2. lm, avslutt med 1 kjm i 1. fm. Klipp av og fest tråden. Sy oen sting til en stjerne med mf, og sy fast merket på skoens utside.

6 Kommentarer

Marlene Nilsen

22.07.2016 kl. 15:02
Så NYDELIGE!

Pernille

22.07.2016 kl. 15:15
Så utrolig stilig, og veldig søte heklesko :)

Henriette Celin

22.07.2016 kl. 15:17
Noe så stilig og søtt :-D

Evelin

22.07.2016 kl. 16:38
ååh så flink du er :D noe så søtt:D

Marianne

22.07.2016 kl. 19:51
Så utrolig stilige! Flink du er :D

Elevele

22.07.2016 kl. 21:54
Herlige små nøster :D