hits

Fullpris - nei takk!

  • 10.11.2016 kl. 12:01

Bilde: google

Fullpris er snart et skjellsord - som man skal passe seg for å bruke i positiv omtale. Det er akkurat som at priser uten en svart strek over seg, med en ny rød farget pris under - er like skremmende som "the dark side". For noen kan man sidestille ordet fullpris med Voldemort = begge er "unevnelige". Black friday sale, mid season sale, påskesalg, høstsalg, julesalg, romjulsalg, Januarsalg, Jubileumsalg - hver måned salghver ukedag salg, enhver anledning til et salg - salg,  vi feirer at vi alltid har salg - salg... 

I dag når jeg satt å surfet, fikk jeg opp en ting i FBfeeden min: Er det noen som kjører ny presidentsalg? Jeg fikk lyst å skrive en kommentar, men klok av skade i FB kommentarfelt - tar jeg det heller i bloggen :) Vi er så vant til salg, at vi snart ikke handler på fullpris. Varer, som butikker/forhandlere tar inn til fullpris, blir solgt til en kalkyle - de umulig kan tjene penger på, i det lange løp. Men hva gjør det generelt med handelstanden? Verstingene er i manges mening nettbutikker. Nettbutikker som ikke har kjennskap til ordene driftskostnader, leieutgifter og eksterne lønnskostnader. Med lageret i egen kjeller, er det ikke vanskelig å forstå at den delen av inntekten som butikker med fysisk utsalgssted, er avhengig av - ikke er "nødvendig". Men er nettbutikken verst, eller kunden? 

Den økende trenden med å kjøpe på nett, har utviklet seg over lengre tid. Flere og flere butikker med lokaler, åpner også for nettsalg, og til tider er dette med å lager en balanse i inntekten for mange. MEN! Hva skjer egentlig, når kunden er mer trofast til salget enn butikken? Er det slik at man MÅ kjøre salg, for å beholde kundemassen sin, og service og utvalg ikke lenger teller? Er det slik at kunden tar til takke med nest beste alternativ, bare det koster litt mindre? Dessverre begynner denne trenden å se slik ut. 

Forhandlere/butikker som utkonkurrer hverandre med salg og fristende tilbud. Den evige kampen om billigst varer og raskest mulig frakt. Er vi kunder så lite pålitelige for handelsstanden? Før sa man ofte at når kvinner så bokstavene S A L G, satt sammen til ordet salg - skjedde det noe i hjernen. Man går bananas, og under påskuddet "det var såååååå billig", ofte med stemmeleie en fistel for høyt (slik at man egentlig avslører at man har gjort noe galt) og ender opp med å bruke mer penger enn man hadde tenkt. Kunden igjen, er ofte smertelig klar over - at salgene er for å trekke kunder. Ved å ha salg, legger ofte kunden litt ekstra på fullpris i handlekurven, og dermed jevner salget seg. 

Men gjør vi det? 

Med en kamp om salget. og attraktive varer og utvalg - og for å toppe hele iskremen, legger man på gratis frakt....  hvor mye stemmer den teorien lenger? Man kan teknisk fylle opp en handlekurv og få alt man vil på salg - for så å klikke seg til neste, og få det man ønsket seg fra forrige butikk, billigere. 

Bilde: Google

Jeg skal innrømme at jeg handler mye på salg selv. Men samtidig handler jeg, det jeg trenger (og ikke trenger) på fullpris. Jeg har ikke tid, eller rom (mest fordi jeg ikke evner å være ute i god tid) til å vente på at ting kommer på salg eller saumfare prisjaktsider. Men, jeg kommer ofte hjem med mer enn planen, pga salg. Som en lett vimsete, påvirkelig og lett avsporbar personlighet, er det jo lett å la seg lokke av tilbudene ved kassen. Eller når man egentlig burde skrive eller lese korrektur, snodig nok forville seg ut på nettet. 

Men tenker du noengang over... all denne salgshandlingen. Bidrar vi til økt positiv handel, eller økt tapt fortjeneste for butikkene? 

Bilde: Google
Bilde: Google




 

Signatur



Lik på instagram


2 Kommentarer

Mia - Alt annet enn A4

10.11.2016 kl. 13:04
Er veldig glad for at ikke vi har samme type black friday som i USA, selv om jeg registrerer flere butikker snikinnfører en light-versjon. I statene blir jo folk skadet vært år i priskrigen på den aktuelle dagen! Jeg liker salg, føles liksom så feil for pengeboka å handle på fullpris når den aktuelle gjenstanden er på salg to uker senere. Men så lever jeg under fattigdomsgrensa å må tenke slik for å få det til å gå rundt. Det som er litt teit i det hele, når alle skal ha salg hele tiden så blir det 'juks'. Prisene blir skrudd opp, for deretter å bli skrudd ned når salget settes i gang. Husker det fra jeg jobbet på Obs i sko og tekstilavdelingen, priset opp varer som havnet i tilbudskatalogen :P Vi lar oss fort lure bare prislappen har 'rett farge'

mediakaos

10.11.2016 kl. 18:10
Mia: Det er helt sant! Og det er nok mye av forklaringen til all salget. I tillegg er det stor forskjell på din situasjon og de som handler over evne, og i tillegg skakker en god økonomi pga det :) <3

Skriv en ny kommentar

mediakaos

Arbeid og hverdag forenes kaos = MediaKaos.

Jeg arbeider med håndarbeidsmagasiner, og dermed bærer bloggen preg av det. Jeg startet å blogge i 2007, en ren håndarbeidsblogg - og med en lukket privatdel. Etterhvert begynte jobben og flyte mer og mer over hverdagsbloggingen, og det hele ble slått sammen. I 2015 ble bloggen flyttet over til blogg.no

Profilbilde: ©Fotograf Mona Hauglid


Alle bilder som ikke er merket med annet, tilhører MediaKaos. Bruk og kopiering skal avklares før bruk.

Snarveier:
How to/Sy & Strikk
Oppskrifter mat
Syskoler AOH
Strikkeskoler AOH

Du finner flere kategorier i rullegardinen lenger ned på siden, og noen hurtiglenker øverst på siden.





Instagram


Søk i bloggen


Mitt kamerautstyr:
Canon G7X

Canon 7D Mark II

Canon 100D

Canon Legria Mini

Optikk:
Canon EF 85mm 1.8 USM
Canon EF 40mm F2.8 STM
Canon EF-S 55-250mm f:4-5,6IS
Canon EF 35mm 1:2
Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS
Sigma DC 18-125 1:3,5-5,6 HSM

Blitz:
Canon Speedlite 580EX II

Symaskiner:
Maskinene er ikke sponset eller under noen form for "avtale" eller sponsing

Maskiner nå:
Bernina B560
Bernina 330
Babylock Enlighten
babylock Ovation
(Singer sveivemaskin)
Brother Scanncut 900
Brother Scanncut 700

Tidligere maskiner:
Bernina B780
Bernina L220 Cover
Juki MO-1000
Bernina 1150 MDA
Bernina 215
Bernina 550QE
Babylock Enlighten
Brother Covermaskin
Husqvarna Viking Ruby DeLuxe
Janome coverPro CPX
Janome 350E
Singer Quantum Stylist 9960
Husqvarna Viking H|Class 600E
Husqvarna Viking Designer Ruby
Pfaff Creative 2058
Pfaff Creative Vision
Bernina Aurora 440QE
Elna 8300
Babylock Evolve Wave
Janome MB4
Bernina 1300MDC
Janome Decor Computer 5200
Janome Decor Computer 4100
Pfaff Creative 2170
Babylock Evolve uten wave
Janome CoverPro 1000
Yamata Overlock
Bernina Bernette 55



Følg meg via:
Follow
toppliste for bloggere - ToppBlogg

Instagram: @toneirena


Reklame


Personlige merkelapper til håndarbeidet
Söker du namnband namnlappar, då skall du besöka labelsandribbon.se

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - Diverse tilpasninger, header og moduler av Mediakaos