Strikk egen pyntekant til støvlene dine

  • 09.06.2017 kl. 09:13

Det er vel på tide at det kommer litt håndarbeid her igjen nå? Siden synet er på plass, og litt lyst til kreativitet også er kommet i rute - gravde jeg litt i garnkassen min i går. Etter litt mikk og makk, endte jeg med noen rester fra en lue til Lille, i DaleGarn Lanolin wool. Et godt garn, fast og fint å strikke med. Denne kanten kan du enten tre over støvelkanten som jeg har gjort, eller ha på selve benet, som en strømpetopp. 

Det passet jo nesten ikke bedre, at de kule støvelene kom i hus - (nok en gang, takk til Iselin Mathilde for å selge sine.:-p ) og at jeg strikket kanten i går, for det regner i dag ! Norsk sommer, regn og sol om hverandre :) Anbefaler et litt stødig garn til dette, siden den vil bli våt, og tørr ++++ så den holder formen. 

  • Og her skal dere få oppskriften på min variant:
  • Garn: DaleGarn Lanolin Wool - eller et annet garn med ca 24m pr 10 cm (ikke superviktig, men ca) 
  • Mengde: ca 110 gram 
  • Pinne: 4 - strømpepinner eller 30 cm 
  • Str: 24 (26) 28 (30) 33 (36) i omkrets, målt uten at det strekkes i bredden.
  • For hver størrelse du trenger mer (2--3 cm) legger du til 6 masker i maskeantallet. Bruk en str som er ca 3-4 cm mindre  enn din totale omkrets, fordi den vil strekke seg ganske mye. Størrelsen er litt ca, fordi med maskeantallet vil det bli 0.5 av og til. Jeg har "rundet" av litt ned/opp. Det fine med disse, er at du må ikke følge str slavisk, da er veldig elastiske. Husk at de utvider seg en del ved bruk! 

  1. Legg opp 54 (60) 66 (72) 78 (84) masker på pinnen.
  2. Strikk  * 1 rett, 1 vrang * Gjenta **  10 runder/omganger
  3. Strikk 1 omgang vrang 
  4. Strikk nå vaffelmønsteret slik:
    1. pinne: * 2 rett, 1 vrang * Gjenta ** ut omgangen
    2. pinne: som pinne 1
    3. pinne: Strikk 1 omgang vrang
  5. Gjenta vaffelrapporten 8 ganger i de to minste størrelsene. Gjenta ganger for de 2 neste størrelsene. Gjenta 10 ganger for resterende størrelser. (evnt ønsket lengde) 
  6. Når vaffelrapportene er ferdig, strikk 1 omgang vrang
  7. Strikk * 2 rett, 1 vrang * Gjenta ** 10 runder/omganger
  8. Fell av løst, når de 10 omgangene er ferdig. Dette er toppen av kanten, så denne vil du ha elastisk/løs nok 
  9. Fest trådene
  10. Sett på knapp. Skal du bruke den som kant på støvlene, snur du kanten over på vrangen, og legger den over kanten. Da kommer rettsiden utover støvelen. 

Jeg fnyser alltid når folk sier og disse kan du strikke på en kveld! Men disse kan du faktisk det :) Jeg begynte på disse i går mens jeg ventet på Knøttas baskettrening, og vips var de ferdig. Eller vips og vips, jeg så litt for lenge på tv i går kveld - MEN! De ble ferdige. 

Lykke til ! 

8 Kommentarer

Tone V. Vinningland

09.06.2017 kl. 09:51
Åhh så nydelig :) og det passet så godt sammen fargene :)

mediakaos

09.06.2017 kl. 10:17
Tone V. Vinningland: tusen takk! Ja syns de ble fine sammen <3

Iselin Mathilde

09.06.2017 kl. 13:32
De var utrolig fine! For et smart tips, må absolutt strikke sånne når jeg kjøper nye støvler :D Og er så glad du ble fornøyd!

mediakaos

09.06.2017 kl. 20:37
Iselin Mathilde: Ja jeg elsker de! Fargen var mer smashing enn jeg trodde! De er litt vide for meg, men det ordner seg med de varmerne :)

Iselin Mathilde

10.06.2017 kl. 00:08
Så bra at du fikk fikset det med støvelsokkene! Forhåpentligvis blir det mange turer med Jølle i de :D

mediakaos

10.06.2017 kl. 11:35
Iselin Mathilde: japp, evnt håpe på minimalt støvlevær men mange turer :p

spisogspar

10.06.2017 kl. 12:22
Så NYDELIGE de var <3 Det var jo en kjempegod ide :)) Takk for tips!

mediakaos

11.06.2017 kl. 09:52
spisogspar: Så hyggelig du liker de ! Bare koselig !