Sommerkjole # 6 (#15) Sy din egen kjole!

  • 15.06.2017 kl. 11:52

Etterspørselen etter mønsteret til sommerkjolen, har vært enorm! Som jeg har skrevet før, så er ikke dette et kjøpemønster, men et mønster jeg laget selv, utifra en kjole jeg hadde hengende i skapet. Dermed har jeg ikke lyst å selge mønsteret, ettersom (selv om det er en del endringer) det er en annens design, jeg falt for. I forhold til kjøpekjolen, er det gjort en del endringer. Fra fast stoff til jersey, ingen usynlig glidelås som i originalen, og selve utringingen er gjort litt høyere. Jeg har sydd denne i str S, og str 9 år.

Jeg skal nå vise dere hvordan denne sys. Utenom kantbånd og opplegg, er det 3 sømmer :) Denne kan SELVFØLGELIG sys uten fancy maskiner som overlock og covermaskin, men det er ikke til å unngå fakta - det går raskere med dette. Har du ikke cover, kan du bruke helt vanlig tvillingnål, med eller uten kantbåndsapparat. Hvordan du bruker vanlig symaskin, kan du se feks her.

Du trenger litt enkelt utstyr, utenom stoffet: 

  1. Mønsterpapir. Vil du forenkle prosessen for deg selv, så kan du bruke papir med cm mål på - som du ser på bilde under. Hver rute er 1x1cm noe som forenkler prosessen, om du er ny i sømverden. 
  2. Noe å tegne med
  3. Mønstervekter, eller knappnåler (eller noe annet tungt fra verktøyskrinet :p ) 
  4. Målebånd
  5. Linjal, har du en slik som jeg har under her - vil du ha mye hjelp i forhold til gradering av buer +++ 

Nå skal du måle deg selv. De målene vi trenger for å lage mønsteret er følgende: 

  1. H
  2. L -> N
  3. Y -> N
  4. K -> D
  5. K -> G
  6. Ekstramål: H->G, L->K, K->H, N->O 

Ta nå mønsterarket ditt, og fyll inn følgende mål, i denne rekkefølgen:

Før du begynner, husk at alle mine instruksjoner, går på delt mønster (altså mot brett + to deler til rygg) Du skal derfor halvere MIDTMÅLET (H) når du arbeider, du andre målene, skal være som vanlig. 

  1. H - Feks: mitt mål er 88 rundt, 90 med bh. For å ha litt "hold" i modellen, runder jeg ned til 85, (42,5cm på mønsterdelen) slik at den vil sitte stramt over brystet. OBS! Her må du sjekke strekken i stoffet, tar du for mye, risikerer du at den ikke vil sitte behagelig. En huskeregel kan være; er det 5% strekk i stoffet, trekk fra 5% på målet ditt, inkl bh.
  2. L -> N - Her måler vi hvor langt ned, der vi skal starte armhullet. 
  3. Nå skal vi sette opp noen hjelpelinjer - Du skal nå måle deg frem til L -> Y. Det finner du ved å bruke hjelpemålet L -> K, og halvere. Da har du målet der stroppen skal ligge. (L->Y) Sett ett kryss der. Her skal da stroppen passere på den ferdige kjolen. 
  4. For å finne ut hvor spissen skal starte, skal du nå bruke hjelpelinje N -> O, sett et kryss der denne linja går. Eller tegn den, som på skissen over. Lengden Y-> ned til linjen N->O, Skjæringspunktet der, viser deg nå hvor du skal sette et stort kryss, her skal spissen som stroppen festes/krysser hverandre starte. 
  5. Du har nå kryss nok, til å gradere buene. Har du en slik linjal som meg, så er dette enkelt, om ikke, så følg ca formen på bildet mitt under. Den retteste (mine er ikke rette) er den som er MOT BRETT/MIDT FORAN. (nederst på bilde) Altså buen, som ikke har mønstervekt, er front/rygg.
  6. Nå skal du finne skjæringspunktet K -> G, litt ovenfor G skal vi starte å svinge ut modellen. Hvis du har mye svai, som meg, så skal også ryggdelen svinges litt inn) Men ikke mye. Her må du måle forskjellen din Mellom målene H - G - F, og lage en svak bue mellom disse, om du trenger svai. I sidedelen skal vi nå skrå ganske kraftig ut! I str S, min kjole er 110 icm lang i buen, frontstykket. Altså 220CM TOTAL omkrets rundt. Du kan selve velge, hvor vidt skjørt du vil ha - men 220 cm er da min vidde. 
  7. Med mål D - skal du nå finne ut hvor langt ned du skal gå på mønsteret. Sett et merke på PUNKT D, og et annet merke på vidde/bredde nederst.
  8. Husk å legg til 2,5 cm oppleggskant.
  9. Dra så buen fra PUNKT G, og ned til spissen på bredden. Dette er det du ser øverst på bilde, på min mønsterdel. Dra så buen, til oppleggskanten. 
  10. Du skal nå ha en (eller to, jeg bruker bare en) mønsterdel, som skal se ganske lik ut som min, med dine egne tilpassede mål.

Kult? Første gangen man gjør dette, er det kanskje litt hodebry. Men det er utrolig moro når man har tegnet ut sitt første mønster, med egne mål, og etterhvert skjønner man gangen i det - og det går mer eller mindre automatisk. Skissen over, med bokstavpunkter, er gull når du skal måle og tilpasse mønsteret ditt. 

Mønsterdelen skal altså se følgende ut:

Som du ser, så er min mønsterdel innsvingt i ryggen. Det er også årsaken til at den er delt i to, for at den skal legge seg fint over rompa, og inn i svaien. Når jeg kutter forstykket, legger jeg bare delen mot brett, og den blir helt rett. Jeg bruker ikke en egen mønsterdel til det, i og med at for og bakstykket er like. Er du veldig bred over ryggen, kan du øke disse to stykkene, istedenfor å ta inn - med to deler, har du full kontroll på bakstykket. 

Som du ser her, kutter jeg innsvingen i ryggen, når jeg etterpå - kutter ut de to ryggstykkene. Jeg kan ha to mønsterdeler, men av latskap, er det her bare en :p 

Du har nå 2 ryggdeler, og 1 forstykke. Jeg velger å kante med samme stoffet, og dermed har jeg også 2 remser med 3.8cm bredt kantbånd. (målet er for å passe i kantbåndsapparatet mitt) På denne typen stopper syns jeg absolutt, det er finest med B brett. Altså apparat som bretter en 4 fold. Det er fordi jeg ikke syns det er fint med råkant på stoppene. 

Legg ryggstykkene rett mot rett, og sy de sammen i ryggsømmen. Husk å sjekke at du har riktig søm. Den retteste sømmen, er rygg, den kraftige utsvingningen er sidesømmen. 

Jeg syr med Babylock Ovation, en kombinert overlock og cover, som står fast tredd som cover her hos meg. Jeg linket litt lenger opp, til hvordan jeg har sydd kantbånd med Bernina og vanlig maskin tidligere. Du kan også presse og montere uten apparat, som vanlig skråbånd.

Begynn i front- (eller bak) buen. Vi skal altså kante på midten først. Som dere ser, avsløres det her, at stoffet ikke er vasket først.. . :P 

Du skal nå ha en slik kant, uansett med tvillingnål eller covermaskin. Det er viktig at disse sømmene er elastiske. 

Så tar vi bakstykket

Neste steg er å kante sidene og lage stropper. Det gjør man i en prosess. (for hver side) Start i sidesømmen, ved armhullsømmen, og kant deg opp til spissen. Du skal nå bruke målet K -> N  for å vite hvor lang stroppen er. Du kan forhåndskutte det, men i min late verden, måler jeg mens jeg syr. Du må huske at du skal ha litt strekk i dette. Så målet skal være K->N x 2, ikke legg til mer, for da kan den lett bli for slapp. 

Sett så på den andre delen, med spissen først. Slik vet du at du har riktige deler. Først armhull -> stropp -> spiss til armhull igjen. 

Når du syr den andre siden, vær obs på at du ikke vrir arbeidet. Pass på at stroppene fra den siden du er ferdig med, ligger riktig og ikke vridd. Det er ingenting som er så irriterende som en vridd stropp, når du er ferdig. Siden sidesømmene enda ikke er sydd - er det lett å få arbeidet vridd om man ikke passer på. 

Så sy sammen sidesømmene og start på opplegget. 

Jeg bruker dobbelbrett for at det skal falle fint. Først 1 cm inn, og ny brett + 1 cm. 

Jeg bruker klips, og ikke nåler. Men her tar du det du har :) 

Og sy i vei...

Jeg tenkte å vise en kjapp ting, og det er at min cover kan sy "off chain". Det vil si at jeg kan sy utav stoffet, uten at det skjer noe. Med alle andre merker jeg har hatt, må jeg har en liten ekstra lapp og sy over - før jeg løsner trådspenningen og klipper av. (Må ikke, men sikrest) her kan jeg gjøre som på overlocken, bare sy ut. Når jeg legger opp hele stykket, trekker jeg trådene inn på baksiden og knyter - som ved andre merker. 

Med 1 x 1 cm oppleggsbrett, blir sømmen slik på baksiden. 

Sy de to sidesømmene og fest trådene

Og du er ferdig ! :D 

Hele prossen tok meg 40 min inkl kutting av stoff, (uten å lage mønsteret) så det er en ganske rask kjole og sy. Lykke til! 

Strikk egen pyntekant til støvlene dine

  • 09.06.2017 kl. 09:13

Det er vel på tide at det kommer litt håndarbeid her igjen nå? Siden synet er på plass, og litt lyst til kreativitet også er kommet i rute - gravde jeg litt i garnkassen min i går. Etter litt mikk og makk, endte jeg med noen rester fra en lue til Lille, i DaleGarn Lanolin wool. Et godt garn, fast og fint å strikke med. Denne kanten kan du enten tre over støvelkanten som jeg har gjort, eller ha på selve benet, som en strømpetopp. 

Det passet jo nesten ikke bedre, at de kule støvelene kom i hus - (nok en gang, takk til Iselin Mathilde for å selge sine.:-p ) og at jeg strikket kanten i går, for det regner i dag ! Norsk sommer, regn og sol om hverandre :) Anbefaler et litt stødig garn til dette, siden den vil bli våt, og tørr ++++ så den holder formen. 

  • Og her skal dere få oppskriften på min variant:
  • Garn: DaleGarn Lanolin Wool - eller et annet garn med ca 24m pr 10 cm (ikke superviktig, men ca) 
  • Mengde: ca 110 gram 
  • Pinne: 4 - strømpepinner eller 30 cm 
  • Str: 24 (26) 28 (30) 33 (36) i omkrets, målt uten at det strekkes i bredden.
  • For hver størrelse du trenger mer (2--3 cm) legger du til 6 masker i maskeantallet. Bruk en str som er ca 3-4 cm mindre  enn din totale omkrets, fordi den vil strekke seg ganske mye. Størrelsen er litt ca, fordi med maskeantallet vil det bli 0.5 av og til. Jeg har "rundet" av litt ned/opp. Det fine med disse, er at du må ikke følge str slavisk, da er veldig elastiske. Husk at de utvider seg en del ved bruk! 

  1. Legg opp 54 (60) 66 (72) 78 (84) masker på pinnen.
  2. Strikk  * 1 rett, 1 vrang * Gjenta **  10 runder/omganger
  3. Strikk 1 omgang vrang 
  4. Strikk nå vaffelmønsteret slik:
    1. pinne: * 2 rett, 1 vrang * Gjenta ** ut omgangen
    2. pinne: som pinne 1
    3. pinne: Strikk 1 omgang vrang
  5. Gjenta vaffelrapporten 8 ganger i de to minste størrelsene. Gjenta ganger for de 2 neste størrelsene. Gjenta 10 ganger for resterende størrelser. (evnt ønsket lengde) 
  6. Når vaffelrapportene er ferdig, strikk 1 omgang vrang
  7. Strikk * 2 rett, 1 vrang * Gjenta ** 10 runder/omganger
  8. Fell av løst, når de 10 omgangene er ferdig. Dette er toppen av kanten, så denne vil du ha elastisk/løs nok 
  9. Fest trådene
  10. Sett på knapp. Skal du bruke den som kant på støvlene, snur du kanten over på vrangen, og legger den over kanten. Da kommer rettsiden utover støvelen. 

Jeg fnyser alltid når folk sier og disse kan du strikke på en kveld! Men disse kan du faktisk det :) Jeg begynte på disse i går mens jeg ventet på Knøttas baskettrening, og vips var de ferdig. Eller vips og vips, jeg så litt for lenge på tv i går kveld - MEN! De ble ferdige. 

Lykke til ! 

Juleforberedelser - lag små gaver

  • 27.11.2016 kl. 15:01

Jeg tenkte jeg skulle dele noen småtips frem mot jul, ting du kan lage enkelt med symaskin (eller for hånd) som du kan gi bort. Disse posene kan fylles med hva som helst, og er superfine å gi bort i venninnegaver for de små, eller lage de store og gi noe større i. Størrelsen bestemmer du jo selv.

En variant, som er superenkel å lage - er disse trekantveskene med glidelås. Disse sys sammen med 1 søm! (om man ser bort fra at du må sy rundt og feste glidelås :-p) Men det er bare 1 monteringssøm. Jeg forklarer denne med vrangsøm. Syr du den i tykt materiale, trenger du ikke for (om du ikke vil skjule sømmene) og vrenge den. 

Du trenger:

  • Symaskin
  • Saks/Rullekniv
  • Glidelås
  • 2 stoffstykker
  • evnt mellomvatt/vlis for stivelse

Ta et avlangt stykke stoff. Det må brettes på midten, og kunne brettes i 60 graders forhold som bilde viser. Har du quiltelinjal, eller gradeskive - tar det deg 2 min å finne størrelsen :) 

  1. Sy fast glidelåsen på rettsiden (ill. 2)
  2. Så legger du stykkene rett mot rett, med evnt mellomlaget oppå ene vrangsiden (ikke i mellom rettsidene!) langs ene kortsiden og begge langsidene med glidelåsen i sømmen. 
  3. Siste kortsiden syr du akkurat forbi glidelåsen, stopper - og vrenger hele vesken gjennom sømmen. 
  4. Press så sømmonnet inn det siste stykket og lukk pent for hånd. 
  5. Syr du i enkelt stoff, syr du rett over den korte sømmen her - og du er ferdig! 

En annen variant, er disse uten glidelås. De er supre for både nybegynnere og barn. Enkle og kan lages i den størrelsen du selv vil. Fremgangsmåten for disse, finner du HER

#julegaver #hobby #søm #sy #bernina #Babylock #symaskin #barn #homemade #håndarbeid #handlaget #gaver #jul #sy #lageselv 

Pokemon i kalenderen?

  • 16.11.2016 kl. 09:07

Bilde: Aradiyatoys -

Mine jenter elsker Pokemon! Over alt på jord! Nå skal kalenderne fylles opp, og jeg har lett og lett etter en oppskrift på heklede Pokemon baller. Til slutt fant jeg en, men hva skal man si? Selvfølgelig når jeg var ferdig, fant jeg den perfekte oppskriften. Ballene blir kjempefine! Det beste? Det er at oppskriften er gratis! Det er ikke lov å distribuere selve oppskriften, men jeg har lov å dele link og bilde :) Dere kan selv laste ned oppskriften. Mønsteret er på engelsk, men den har FANTASTISKE bilder, og steg for steg beskrivelser. 13 siders flott bildevisning, gjør at hvem som helst kan få til dette! 

Husk at deler du denne videre, må du ikke dele selve mønsteret - men kun link. Bruker du bildene, må du henvise til AradiyaToys. (normal folkeskikk der altså... ) Ballen kan lages i den størrelsen du selv vil, bare juster heklenålstørrelsen. 

Her er en liten oversikt, over ord som kan hjelpe deg litt om du er helt ny - i engelske hekleutrykk. Mønsteret finner du gratis nedlastbart på PDF, HER

st = stich = maske = m
ch = chain stich = luftmaske = lm
sc = single crochet = fastmaske = fm
hdc = half double crochet = halvstav = hst
dc = double crochet = stav = st
tr = treble crochet = dobbelstav = dblst
sl st = slip stich = kjedemaske = km
tog = together = sammen
beg = beginning = begynnelse
magic circle = magisk ring
sp = space = mellomrom
dec = decrease = minke
inc = increase = øke
lp = loop = løkke
rem = remaining = gjenværende
rep = repeat = gjenta
rnd/rd = round = runde
row = rad
rs = right side = rettsiden
ws = wrong side = vrangsiden
sk = skip = hopp over
yo = yarn over = garn over krok

Lykke til ! :) 

// INNEHOLDER LENKER //

Tips til å sy i regnstoff

  • 24.10.2016 kl. 11:12

Dette stoffet er utrolig utakknemlig å arbeide med. Det klistrer seg til både transportøren og trykkfoten, men det finnes en kjapp løsning. I mitt tilfelle var det ikke matpapir på stedet, så det ble pølsepapir :-p Og det gikk MYE! Hehe... en fordel er når man kan klippe remser av matpapir. Men, du bør ha en glidefot. Denne finnes i flere varianter til Bernina, du kan også få den med hjul under. Til mine maskiner, har jeg flere typer. Men til dette valgt jeg den hvite, nr 52 som er mest glatt. Denne passer til både 330 og B780. 

Men selv om stoffet å glir lett under foten, henger det fortsatt fast i transportørene. Ikke bare henger det fast, men tennene til transportøren kan også ta tak og ødelegge selve stoffet. Legg remser med matpapir under stoffet og sy. Dermed sklir stoffet lett, samt du beskytter stoffet. Dette gjelder de fleste typer plast, voks +++ Må innrømme det så litt snodig ut, på undersiden :) 

Lag ditt eget trekk til ScanNcut (eller Cameo)

  • 20.09.2016 kl. 16:00

Å lage deg et trekk til ScanNcuten kan være smart, eller Cameo. (Men da må du bruke andre mål enn jeg oppgir her) Den samler støv, og stakkaren har vel like godt av å stå beskyttet, som symaskiner og annet utstyr? På samme måte som man lager "veskekropper" kan man lage et enkelt trekk. Superrask og enkelt. Jeg viser vrangsydd - så kan du bruke det på begge sider. Og selvfølgelig, må det pimpes! 

Jeg fikk spørsmål om jeg kunne begynne å oppi innstillingene jeg bruker, det kan jeg. Men! husk at det er veiledende. Det er mange faktorer som spiller inn, oppbevaring, alder, hvor mye man kutter, har du egen kniv for papir/vinyl/stoff, hvor gammel er vinylen osv osv.. Jeg forholder meg til vinylen fra Vinylhobby(link) og oppgir innstillinger ut fra det.

For å lage dette trekket, trenger du: 

  • 2 stykker stoffer som måler 74 x 30 cm. Du skal ha 2 stk av hvert stoff = 4 deler totalt
  • Vinyl, jeg har brukt glitter - den finner du HER
  • Symaskin og tråd

Innstillinger på ScanNcut på dette prosjektet:

  • Hastighet 4
  • Press 0 
  • Kniv 3,5

Kutt eller klipp alle delene, legg de klar, rettside mot rettside. Har du veldig tynne stoffer, kan du bruke platevatt mellom. Jeg har brukt vanlig bomullstoff, og det går helt fint uten stabilisatorer. 

Sikksakk eller overlock de to kortsidene, og den ene langsiden. OBS! Ikke sy igjen den siste langsiden. Dette er åpningen til maskinen. 

Brett hjørnet slik at du får en vinkel som på bildet. Det er viktig at du er nøye med å få sømmene til ligger over hverandre. Slik vil du få et fint og rett kutt, og hjørne til slutt. Når du har brettet nøye, kutt 20 cm av hjørnet. 

Nå skal både foret og ytterstoffet ditt ha fått slike hjørner. De kan også klippes til, på frihånd - men med min metode her, vil hjørnene passe perfekt rundt Scanncutmaskinen din. 

Nå skal du brette tilbake slik du kuttet. Du skal nå sy rett over kuttet. Nål gjerne midt på, slik at du vet at sømmen din blir riktig. 

Du har nå en rett og fin søm ! 

Nå skal du sy delene sammen. Legg de to posene du nå har fått, rett mot rett i åpningen/den siste råkanten. Og nå syr du rundt hele åpningen. Nål gjerne først, slik at du vet at du treffer sømmene og at posen dermed blir jevn og riktig. 

Husk å la det stå igjen en vrengeåpning! Denne trenger ikke være stor. 

Så er det bare å pimpe på. Jeg har valgt å trykke ut til begge sidene av trekket, siden det er vrengbart. Det trenger ikke du å gjøre, om du ikke vil. Hvordan du lager eller tracer design, kan du lese om i tidligere innlegg, feks HER

Mens du kutter, kan du stryke kanten din jevn og fin - og sy en stikning rundt - samtidig lukker du da vrengehullet, om du ikke heller vil lukke det for hånd. 

Voila, du har nå ditt eget trekk til ScanNcut! Jeg har samme trykket på begge sidene

Moro? Denne tutorialen kan du bruke til symaskin, Cameo +++ du må bare ta nye mål og tilpasse det. Men prinsippet er det samme. 

Slik ser det ut når maskinen har fått trekk på seg :) 

Lykke til ! 

// INNEHOLDER REKLAME/LENKER //

Stoffleksikon

  • 18.09.2016 kl. 10:45

Det finnes utrolig mange flotte stoffer, her er et lite utvalg av de vanligste materialene. 

Dette stoffleksikonet finner du også bak i boken "Sy din egen garderobe". Det kommer også med i de nye, fremtidige bøkene. Oversikten er ment for å være en pekepinn i jungelen av tekstiler vi har :) 

Bomullsbatist

Et lett, glatt stoff. Stoffet har en myk, litt stiv overflate. Det absorberer fuktighet og er derfor behagelig å ha på seg. Brukes til kjoler, bluser, lette skjørt, undertøy, nattkjoler og barneklær.

Bomullsjersey

Et lett, strikket stoff som er mye brukt til T-skjorter. Måten det er strikket på, gjør stoffet tøyelig. Kombinert med bomullsfibre blir materialet behagelig i bruk. Stoffet har glatt overflate og er lett å drapere. I tillegg til T-skjorter, brukes bomullsjersey til topper, kjoler, sportstøy og undertøy. Pass på at ikke stoffet blir vridd ved klipping siden det er litt glatt.

Boucle

Boucle refererer til stoffets overflate som består
av krøllete løkker. Løkkene kan variere i utseende. Brukes til jakker, kåper, enkelt vintertøy. Løsvevde kvaliteter har en tendens til å frynses opp. Noen kvaliteter kan ha lang lo på retten. I så fall ? klippes den av med en liten saks fra stoffets bakside. Skyv gjerne loen litt til side mens du klipper.

Brokade

Tungt, litt stivt stoff i jacquardvev med overflatemønster. Mønsteret dannes av tråder
som gir figurer på begge sider av stoffet. Det brukes ofte gull- eller sølvtråder i tillegg til andre metallmaterialer. Brukes til elegante selskapsjakker, vester og interiør.

Cashmere, se Kasjmir

Chiffon

Tynt, gjennomsiktig stoff med godt fall som er lett å drapere. Finnes stort sett i syntetiske materialer, men også i silke. Brukes til rynkede skjørt, løse topper, kjoler, ofte i flere lag.

Crépe de chine

Mykt, kreppet stoff som finnes i lette og middels lette materialer. Det er tradisjonelt et silkestoff, men i dag fremstilles det også av kunstfibre. Brukes til topper, bluser og myke jakker ? alt etter stoffets tykkelse

Denim

Kraftig bomullsstoff i kypertbinding. Normalt med blå rennings- og hvite innslagstråder som gir materialet sitt karakteristiske utseende. Denim bevarer styrken, også om stoffet etterbehandles for å bli mykere og mer anvendelig. Kraftig denim brukes til jeans, jakker, rette skjørt, vesker og møbelstoff. Lett denim anvendes til myke skjørtefasonger, kjoler, og skjorter.

Elastan/lycra

Svært elastisk, syntetisk tekstilfiber. Brukes ofte
i små mengder sammen med andre fibrer (også
i dresser) for at plaggene skal bevare formen. Anvendes til sportstøy, dansetøy, undertøy, jakker, bukser og skjørt. 

Flanell

Et slitesterkt stoff i bomull eller ull. Flanell ett er en lett til mellomlett stoffkvalitet i bomull med en flosset overflate. Brukes til dresser, kåper, kjoler, bukser, laken, sengetøy og nattøy. Stoffet har lo, slik at alle mønsterdelene må klippes i samme retning.

Fleece

Syntetisk fleece gir varme uten å veie for mye,
og er et behagelig, slitesterkt stoff. Det kan etterbehandles med f.eks. antinupping. F fremstilles i ulike tykkelser og kvaliteter. Fleece frynses ikke opp og har en viss elastisitet. Brukes til vintertøy og interiør. Sjekk hva som er retten og vrangen for å utnytte ev. etterbehandling stoffet har.

Fløyel

Et vevd stoff med tett lo på den ene siden. Før i tiden ble det laget av silke, nå i dag lages det gjerne i bomull, polyester, viskose, og/eller acetat. Brukes til jakker, skjørt, bærestykker, selskapstøy, vesker og interiør. Klipp alle delene i samme retning for å unngå nyanseforskjeller.

Fôrstoff

Det brukes både silke og kunststoffer til fôrstoff. De er lette og tynne med en glatt overflate som gjør at plaggene blir enklere å ta av og på. Jakker, kåper, kjoler, skjørt, bukser og vesker blir normalt fôret slik at man skjuler innvendige sømmer.

GaBardin

Et fast, tettvevd stoff som fremstilles i ull, bomull, kunstfibre og blandingskvaliteter. Kypertbindingen gir skråstriper på stoffets overflate. Metervaren
er lett å drapere og krøller ikke. Brukes til skreddersydde plagg som jakker, bukser, skjørt, kåper og vesker. Klipp alle delene i samme retning.

Georgette

Et lett stoff som minner om chiffon og har en matt overflate. Det er kreppaktig og småkrøllet, med mer volum og stivhet enn det man kunne tro av utseendet. Brukes til romslige bluser, vide skjørt, kjoler og rynkeskjørt.

Hamp

Fremstilles av stilkene på planten Cannabis sativa, og produksjonsmåten er den samme som for
lin. Garnet fra bastfibrene veves til et slitesterkt, grovt stoff. Det både ser ut som og oppfører seg som lin. Hampstoff er sterkt og må klippes med skreddersaks med lange blad.

Isoli, se Sweatshirtstoff

Kasjmir/cashmere

Denne metervaren kommer fra den fine myke underpelsen til kasjmirgeita, og brukes alene
eller i blanding med andre fibre. Ullen kan både strikkes og veves. Resultatet er myke, varme og luksuriøse stoffer. Brukes til jakker, ponchoer, kåper, skjørt, gensere og skjerf. Stoffet har lo, slik at alle mønsterdelene må klippes i samme trådretning.

Kordfløyel

Et vevd stoff som er lett å kjenne igjen på de langsgående stripene. Stripene kan variere fra smal babykord til de mer brede. Kordfløyel fremstilles av bomull, har opprettstående lo og er både solid og slitesterkt. Brukes til jakker, bukser, skjørt, barnetøy, vesker, møbeltrekk og puter. Siden stoffet har lo, må alle mønsterdelene klippes i samme retning for å unngå fargeforskjell. Stoffet er mest slitesterkt om loen vender nedover, men fargenyansen blir dypere om den vender oppover.  

Lin

Lin fås av stilkene på linplanten som gjennomgår
en rekke prosesser fra den høstes til fibrene kan brukes til garnfremstilling. Lingarnet veves til et sterkt, litt stivt stoff. Lin krøller lett, men er et svalende materiale. Brukes til bluser, skjorter, jakker, bukser, kåper, sengetøy, duker og brikker.

Lycra, se Elastan

Mikrofiber

Et tynt kunstfiberfilament som brukes både til
lette og tunge stoffer. Det sterke garnet tåler ulike behandlinger som gir tekstiler med forskjellig utseende ? f.eks. semsket og sandvasket. Overflaten nupper ikke, faller pent, klistrer ikke eller krøller seg. Brukes til plagg med myke draperinger og ? (avhengig av behandling/overflate) til duker, bilsetetrekk, møbler og sportstøy. Ta utgangspunkt i at stoffet har lo, og klipp alle delene i samme retning.

Musselin

Et løstvevd bomullsstoff i toskaftbinding. Finnes
i ubleket eller hvitt. Tykkelsen kan variere. Stoffet selges i bredder på 90 og 115 cm. Det har ingen lo og klippes ved å følge trådretningen. Passer
til gardiner og mellomfôr. Bomullstråd og ev. spraystivelse kan forenkle arbeidet med musselin.

Poplin

Et slitesterkt stoff, ofte i bomull med tverrstripet effekt på overflaten. Stoffet er lett å stryke og krøller ikke. Brukes til kjoler, jakker, bukser, skjorter og tekstiler til hjemmet.

Råsilke

Fremstilles av kortere silkefibre. Vevd stoff med strukturert, matt overflate. Råsilke frynses lett opp. Brukes til jakker, skjorter, skjørt, kjoler som ikke er tettsittende og gardiner. Stoffet har lett for å frynse seg og du bør derfor beregne større sømmonn.

Sateng

Et vevd bomullsstoff i satengbinding. De lange trådene på overflaten reflekterer lyset med en matt glans. Om trådene er mercerisert, blir de mer solide og glansen sterkere. Brukes til fôr, selskapstøy, gardiner og sengetøy.

Silkedupion

Et litt stivt, vevd stoff med ujevn overflate. I motsetning til mange silkekvaliteter er det lett å håndtere, men det krøller. Fargen på stoffet kan variere etter hvordan lyset reflekteres, slik at alle mønsterdelene må klippes i samme retning. Brukes til selskapstøy, brudekjoler, kjoler, skjørt, bukser, drakter, hatter, lampeskjermer, puter og vesker.

Silkehabotai

En myk, fin silke i glatt toskaftbinding. Stoffet draperer mykt, men kan klebe seg litt til kroppen. Et tips er å legge et laken på klippebordet for å unngå at silken glir. Brukes til fôr, topper, nattkjoler, morgenkåper og kimonoer. Stoffet er mykt og laget av naturfibre slik at det absorberer fuktighet og er behagelig mot huden.

Silkeorganza

Et tynt og gjennomsiktig stoff laget av hardspunnet lange silkefibre. En stiv overflate gjør det fint til klesplagg og som fôr i mykere stoff. Brukes til selskapstøy, brudekjoler, bluser, skjorter, hatter, gardiner og gaveposer.

Også fint som fôrstoff. Vær nøye når du klipper. Stoffet har ingen tydelig rette og vrange, så det er viktig å følge godt med.

Silketweed

Et løstvevd stoff med grov overflate som skyldes
at garnet er spunnet av kortere silkefibre. I likhet med ulltweed, skapes mønsteret av fargede tråder i veven. Varmt og behagelig i bruk, men blir penest om det fôres. Brukes til fasongsydde jakker og kåper. Stoffet har en tendens til å frynse seg opp. Om nødvendig sys kantene over med overlock eller sikksakk. Pass på mønsteret når du klipper og syr sammen plaggdelene.

Sweatshirtstoff/isoli

Bomullsjersey som også kalles collegestoff. Tyngre enn T-skjortekvaliteten. Stoffet har glatt, strikket overflate på den ene siden, og børstet på den andre. Det er varmt og behagelig i bruk. Brukes til gensere, bukser, jakker, løse plagg og joggedresser.

Tartan

Tradisjonelt skotsk ullstoff, der mønsteret tartan skapes av fargede tråder, som regel i rutemønster. Brukes til skjørt, kjoler, bukser, jakker og tepper ? for ikke å glemme kilten! Klippes og sys som andre ullstoffer, men pass på mønsteret stemmer overens i alle sømmer.

Thaisilke

Et lett stoff med knudrete overflate som dannes
av ujevnheter i trådene. Overflaten er glatt og med glans. Brukes til selskapstøy, brudekjoler, puter og gardiner. Silkens utseende kan variere etter hvordan lyset treffer overflaten, derfor må du alltid klippe
alle mønsterdelene i samme retning for å unngå fargeforskjeller.

Ulljersey

Strikket stoff i ull eller blandingsfiber. Stoffet rakner lett når du har klippet i det. Brukes til gensere, kardiganer, jakker, luer og annet lett vintertøy. Sårkantene må sys over med overlock eller sikksakk for å unngå at det rakner i bruk.

Ulltweed

Et vevd stoff som regel fremstilt av grovt ullgarn. To eller flere farger gir rutet, melert eller ensfarget stoff. Tweed er varmt, men grovt ? slik at det ikke føles så behagelig mot huden. Brukes til jakker, dressjakker, kåper, bukser, skjørt, vesker, hatter og skjerf.

Velur

Velur er den strikkede varianten av fløyel. Har tykk, myk lo og er lett å drapere. Brukes til kjoler, skjørt, topper og andre plagg med draperinger.

Voile

Et åpent og gjennomsiktig stoff som er tynt og lett. Det fremstilles av hardtvunnet garn av bomull eller syntetiske fibre. Brukes til gardiner, bluser og kjoler. Fôres dersom det er nødvendig. Franske sømmer er lettere og mindre synlige når man arbeider med voile.

SPESIELLE STOFFER

Pvc-fôret stoff

Bomull og andre stoffer blir av og til belagt med PVC på baksiden for at materialene skal være vanntette.

Plast/Vinyl

Uten en vevd bakside har de dårlig holdbarhet. Stoffene er helt vanntette. For at plaggene skal beholde denne egenskapen, må alle sømmene forsegles.

Filt

Kompakt stoff av ull- eller hårfibre som er presset sammen ved hjelp av varme og fuktighet. Det er verken vevet eller strikket ikke.

Ripstop nylon

Et nylonstoff med innvevde rennings- og innslagstråder som gjør stoffet sterkere og hindrer det i å rakne. Solid, lett og vindtett materiale som også kan være vanntett.

Neopren

Syntetisk gummi. Stoffet puster, er vanntett og har gode varmeegenskaper. Ofte lamineres det med andre stoffer, eller kombineres med elastan.

SKINN, PELS OG IMITASJONER

Skinn

Dyrehud som varierer i størrelse, vekt og utseende. Kan farges og etterbehandles på ulike måter.

Imitert skinn

Imitert skinn er ofte vinylbelagt stoff med en farge eller struktur som minner om skinn. Stoffet selges i vanlige lengder, og man slipper å arbeide med mange små naturlige biter.

Semsket skinn

er garvet dyreskinn med fløyelsaktig overside. I motsetning til nappa, er det indre hudlaget fra ku, gris, lam o.l.

Nappa

Garvet skinn fra lam, sau eller geit.

Imitert semsket

Noen produkter i syntetisk eller imitert semsket skinn, kan være overraskende naturtro. De kan vaskes i maskin. Krøller ikke og frynser seg ikke opp.

Pels og pelsimitasjon

Ekte pels må skjæres til med hobbykniv. Til imitasjoner kan du bruke en spiss saks. Klipp fra baksiden.
tips Ha støvsugeren tilgjengelig når du syr i pelsstoff. 

Sommerstrikk - strikk enkle kluter

  • 21.04.2016 kl. 12:13

Legg opp 35 masker på pinne nummer 3,5 (eventuelt flere masker eller andre pinner, alt etter garnet).

1.omg: 1 rett, 1 vrang, gjenta ut pinnen.
2.omg: 1 vrang, 1 rett, gjenta ut pinnen.
3.omg: 1 rett, 1 vrang, gjenta ut pinnen. (Disse tre første omgangene blir som en vanlig vrangbord)
4.omg: 1 rett, 1 vrang, gjenta ut pinnen. (Denne omgangen er motsatt av vrangborden)

Håper du koser deg med sommerstrikk!

#strikk #bomull #ptdesign #kluter #gratisoppskrift #kjøkkenkluter #mamma #mammaliv #hobby #strikking #håndarbeid #homemade #selvlaget #strikke

En luftig, velsmakende men tett god morgen

  • 10.02.2016 kl. 08:35

Det å være mamma, føles til tider som en superhero jobb. Etter en sakte start på dagen, men en km i snytepapir - begynte dagen å ta fart. Jobb, klesvask, middag, besøk, FAU møter +++ utrolig hva en litt hanglete kropp får til. Lille skal på talentiade på SFO, og 3 trøyer ble sydd til gruppen. Skal få tatt bilde litt senere :-)

Middagen her i går var hjemmelagede rundstykker og hjemmelaget pastagryte. Rundstykkene fikk ben å gå på! Lagde de litt større enn vanlig, og i IbL formene. De er så fine!

Oppskriften får du her:

12 store eller 24 små:

1 3/4 dl melk

60 gram smør (del i biter og legg i melka)

1 3/4 dl lunkent vann

1 pk gjær

4 spiseskjeer sukker

1 teskje salt

400 - 450 gram hvetemel

Smelt smør og melk sammen, (1 1/2 min i micro) Bland alt det våte, ha i gjær og sukker. Rør litt rundt. Ha i resten og elt det i en maskin - kraftig, til deigen "slipper" bollen. (jo lenger du elter, og luftigere blir deigen, den er ganske klissete i starten, men så slipper den etter 10-15 min.) La deigen heve til dobbel str.

Rull ut rundstykkene, og la de etterheve - til ca dobbel str. (15 min)

Stek dem på 180 grader i 15-20 min til de er gylne.

(Varmluft med to brett, 170 grader 10-15 min)

Håper alle får en flott dag!

Lag et kjapt "jukseopplegg" med overlock

  • 04.06.2015 kl. 09:48

Til tider gidder jeg ikke dra frem hverken tvillingnål eller covermaskinen, for opplegg. Da er det enkelt å bare "jukse" til en ooppleggskant. Jeg bruker da overlocken, og kjører raskt rundt og lager en kant. Her viser jeg hvordan du legger opp med overlock. De første gangene kan det være smart å bruke strykejernet, om du ikke er helt stødig i "direkte bretting" :-) 

Brett først en gang, rett mot rett - og så... 

... bretter du ned igjen, vrangt mot vrangt. Da ser du hvor bred oppleggsbretten blir. Denne bredden stryker du, eller holder denne bredden hele sømmen gjennom

Hvis du vil, kan du sy en støttesøm rundt etterpå. Litt lange sting, gjør at sømmen fortsatt er elastisk men stødig

Lykke til ! :) 

#gjørdetselv #syselv #sy #håndarbeid #bernina #sy #søm #mamma #barnetøy #mammablogg #hobby #symaskin 

Hvordan lage bisebånd, uten fiksfakseri og fancy trykkføtter

  • 03.06.2015 kl. 00:11

Bisebånd kan kjøpes ferdige på Stoff og stil, men de syns jeg er kjedelige. Det er mye morsommere å lage de selv, akkurat slik du vil ha de, og det går superfort. Det finnes biseføtter +++ til både symaskiner og overlock. Men du kan fint lage de, enkelt - med ting som følger med maskinen din! Kutt opp en remse stoff. Bredden er ikke viktig. Den blir du flinkere og flinkere, til å ta på øyemål - etter behov, jo mer du lager disse :) Ps. Jeg lagde disse i en fin myk bomullskvalitet. Om du skal lage biser til lommekant med mye sving feks - kutt stoffet på skrå, som et skråbånd. Da vil stoffet legge seg penere og er enklere å arbeide med. Rette kanter, eller svake kurver trenger du ikke skråkutte. Bruker de jersey, trenger du heller ikke gjøre noe annet, enn du pleier - når du kutter ribb :) 

Jeg er heldig, for jeg kan bruke overtransportøren på min glidelåsfot. Ja du leste riktig. Du skal finne glidelåsfoten frem :) 

Still sømmen så langt ut til venstre, som du kan. 

Legg anorakksnor inni stoffremsen din, senk labben og SY! 

Nå ser du at maskinen syr helt tett inntil anorakksnoren - som ligger inni stoffremsen. Slik er det enkelt å lage pene, fine og ikke minst nøyaktige biser. 

Så syr du de fast, på det prosjektet du driver med. Er du nybegynner, så kan du enten bruke gjennomsiktig fot - hvis du har det. (om du bruker symaskin eller har dette som ekstrautstyr til overlocken) eller du kan bruke "nålehullet" til å justere med. Du har allerde en "støttesøm" å gå etter. Det er den rettsømmen som du sydde, da du lagde bisen. Enten du syr på vanlig maskin eller overlock - lar du sømmen følge denne sømmen - så blir det perfekt! 

Her har jeg tittekant/bise i kanten mellom erme og kjolen. Samme stoffet har jeg lagd skråbånd av, og satt på i halsen. :-) 

Det er bare fantasien, som setter grenser - for hva du kan gjøre :-) 

Masse lykke til! :) 

#sy #bernina #håndarbeid #søm #blogg #mamma #barnetøy #mote #tutorial #blogge #mammalliv #mammablogg #syselv

Lag en liten trekantveske

  • 02.06.2015 kl. 08:27

En liten perfekt gave, om du skal gi bort noe spesielt - og vil gi det bort i en personlig, hjemmesydd "innpakning". Denne delte Lappehanne  Sykroken med oss, i 2007 og jeg husker at "alle" sydde disse, en periode. (diller, som med mye annet) Bildene er fra 2008 (faktisk), jeg fant igjen denne tut'en, i den gamle bloggen min. Tenkte den var fin å dele her i den nye - med dere :) 

1. Klipp ut innerfor og ytterstoff, og vatt (platevatt eller bordvatt) i den størrelsen du selv vil ha. Det er viktig at det er 60 grader, i hvert hjørne. Har du en skjærematte og linjal, så er det lett å skjære ut kantene :) 

2. Legg vatt underst, innerstoffet med rettsiden opp, og ytterstoffet med retten ned

3. Sy lagene sammen, men husk å la det stå igjen en vrengeåpningen

4. Vreng arbeidet, og sy en stikning langs hele arbeidet, samtidig lukker du vrengehullet. Enten med å sy med maskin, eller for hånd. 

Gjør det du føler deg mest stødig i :-) 

5. Så bretter du kantene mot hverandre, og syr fra bunn mot spiss, alle sidene. 

Husk å stoppe et lite stykke fra toppen, dette er åpningen på veska 

6. Nå ser den slik ut. Nå bretter du hver spiss nedover, og fester feks med en fin pynteknapp. Og så trekker du enten anorakksnor eller et pent bånd igjennom og under hver spiss. Denne snører du veska igjen med :)

Veskene her er sydd i 2008 - men jeg håper tut'en kan fungere fint for det :-) 

Vil du se hvordan du kan få fine stikninger, med en enkel trykkfot - trykk HER

Lykke til! 

I går la jeg ut linkeinnlegg til toalettvesker, som er enkle å sy - de finne du ved å trykke HER

#håndarbeid #søm #sy #hobby #syselv #tutorial #gaveide #symaskin #stoff #veske #trinnfortrinn

Full kontroll med riktig trykkfot

  • 29.05.2015 kl. 09:05

Litt nerding må til i dag også, og jeg vil vise hvordan man kan utnytte en spennende syfot. På dette prosjektet er bildene fra et gardinprosjekt. Jeg kastet over alle kantene med overlocken først, og så syr jeg kanten inn mot vranga.

  • 1, for å miste minst mulig bredde 
  • 2. fordi det er raskt og enkelt. For å ha full kontroll på jevn kant brukte jeg en gjennomsiktig standard fot. 

Jeg kunne brukt mange andre, blindstings, kantfot +++ men denne her er fin til masse. Og den finnes til de fleste symaskinmerker. Standardfot 1c er metall hos meg, og derfor er denne 34D foten mye brukt. Den er av plast, så den tåler ikke like mye - men den gir fin kontroll og er god å bruke. Sjekk om din maskin kan ha en slik.

Det geniale er at jeg velger hvilken fot jeg syr med. 

Maskinen finner foten, og innstiller seg fint etter den.

Full oversikt, god kontroll og perfekt! :) 

#håndarbeid #hobby #sy #søm #syselv #sy #mamma #mammablogg #bernina #trykkfot 

Har du knappeskrekk?

  • 28.05.2015 kl. 18:30

Har du knapp-isyingsfot? Det er genialt! Perfekt resultat hver gang. Jeg viser det nå på min Bernina B780, men de aller fleste symaskinmerker - har tilsvarende trykkføtter. Sjekk på nett eller hos din lokale forhandler, så hjelper de deg helt sikkert ! :) 

Knapp-i-syningsfoten, holder knappen på plass, og sømmen legger seg pent over "tuppen", slik at det blir passe stramt. Still inn bredden på øynene, og voila!! 

Jeg bruker en knappenål, til å markere avstand, istedenfor å kritte på stoffet :) 

På Bernina heter foten 18, sjekk med ditt merke om det finnes en lignende fot til din maskin. Perfekte knapper hver gang! På B780 er det superenkelt å stille bredde og sy i knappen. Har du en symaskin, litt over den billigste klassen - så har du helt sikkert en knappeisyningsfunksjon. Symbolet er ofte en knapp. Har ikke din maskin elektronisk breddevalg, så stiller du på sømbredden. 

Sy knapphull er også en fornøyelse! Fot 3A følger med de fleste litt større Bernina maskinene.  

Jeg har den både til min B780 og B550QE. Innstill knappestørrelsen, hvilken typeknapphull du vil ha - og vips, flotte knapphull! 

Og vips = 

Det finnes lignende føtter tild de fleste symaskinmerker. Når man lærer seg å bruke de og innstillingene - er det moro å sy knapper og knapphull. Jeg har ikke sydd en knapp for hånd, på mange år! 

#bernina #sy #søm #håndarbeid #syselv #knapper #mamma #hobby #mammablogg #mammaliv #tips 

Trinn for trinn applikasjon

  • 27.05.2015 kl. 12:56

Jeg lovet en dame på Facebook å lage en applikasjonsserie trinn for trinn. Håper denne kan være til hjelp :) Jeg tar for meg en siluett/omriss her i denne tut'en, da det kan være enklest for nybegynnere å starte med. Når du velger bilde, husk at mange smådetaljer, kan være vanskelige å applikere rundt - de første gangene. 

Først finner jeg det bilde jeg vil ha, jeg skal sy en Frost kjole i bursdagsgave - derfor tar jeg siluetten at Anna.

Tegn av omrisset på Vlisofix. Vlisofix er som "matpapir" med lim bakpå. Du får kjøpt det i de aller fleste sybutikker, inkl Stoff og Stil på nett. Oppbevar det gjerne i plast, da limet kan ha en tendens til å løsne fra papiret - om det blir liggende lenge. 

Når du er ferdig å tegne av, grovklipp rundt og stryk det bakpå stoffet du vil bruke. Jeg applikerer på alle typer stoff. 

Klipp ut figuren. Ikke bruk yndlingssaksen din, som du bruker til stoff. Husk at vliosfixen er papir :-) 

Fjern "matpapiret". Det er ikke så lett å se her, men når du fjerner papiret - kommer limet frem. 

Snu den, og stryk den fast på stoffet. Stryk lett og sørg for at figuren henger godt fast.

Så finner du tråd og trykkfot som du vil bruke. Enten en åpen applikasjonsfot/broderfot eller gjennomsiktig applikasjonsfot, som jeg bruker nå. 

På B780 velger jeg riktig fot, og innstiller den sømmen jeg vil ha. Sømmen er standard mot høyre, så jeg speilvender den. Har du en elektronisk maskin, så sjekk hvilken vei sømmen går, før du begynner å sy. 

B780 har nålestopp oppe/nede, denne bruker jeg når jeg applikerer. Med en gang jeg stopper maskinen, løfter den foten, og lar nålen stå nede i stoffet. Slik er det enkelt å svinge, og få med seg mange smådetaljer. 

Det er ikke så lett å se det, men se nøye på foten. I midten er det et "spor", denne gjør at det er enkelt å se hvor tungstingene legger seg. Elsker denne lille hjelpeeffekten. I forhold til en åpen fot, vet en nøyaktiv hvor sømmen vil komme. Nøyaktig og fint resultat. 

Og så... trallala... ferdig :) 

Håper du fikk lyst å prøve dette, når du er en racer på enkle applikasjoner - er det bare å sette i gang med flerlags, flere farger osv osv... :) 

#håndarbeid #hobby #sy #syselv #søm #mamma #mammablogg #applikering #bernina #tutorial #kjole 

Bernina kantbåndsapparat #88

  • 25.05.2015 kl. 18:12

Jeg har tidligere vist, hvordan apparatet er på Bernina L220. Mange av YouTube filmene viser de store maskinene, i bruk - sammen med #88. Men noe av debattene på FB, ser jeg går på mindre typer maskiner. Derfor tenkte jeg å vise vanlig kantbådnsapparat, på Bernins 215, som er en liten, solid og kjempefin maskin. Det kule, er også at du da får se at apparatet passer til både Cover, L220, toppmaskinen B780 OG den lille søte 215. :-) 

Her er apparatet på B780, det finner du flere videoer på youtube av

Her er det montert på 215. Som du ser, så passer det også når sybordet er montert. 

Først er det å finne tråd, i "riktig" farge, og så underpole

Tvillingnåler finnes i to forskjellige størrelser. Jeg bruker 4,0 på dette prosjektet. 

Her ser du jeg syr litt over båndet først, for å få det til å "feste" seg skikkelig, slik at jeg vet at det ikke sklir eller oppfører seg rart, når jeg legger stoffet i mellom. 

Sømmen bak blir omtrent like pen, og nøyaktig som på coveren! 

Og flott foran...

Som dere ser, er det den minste Bernina maskinen, som er i bruk her. Genialt at ene og samme apparat, passer til flere maskiner. 

Flott resultat? 

Jeg kommer aldri til å anbefale noen å tape, eller kjøpe uoriginalt apparat. Det er selvfølgelig et valg man tar selv, men jeg personlig, liker det ikke. Apparatet skal settes helt inntil sømlabben, da fører den jevnt og fint, og stoffet mates riktig inn. Ved å tape, risikerer man ting kan skli, og skulle du være riktig uheldig, og nåla feks smeller feil nedi - kan du i verste fall få feil på stingplate, sømlabben eller nålefestet slår seg skjevt. Når man kjøper en ny, dyr flott maskin - så er det ikke alltid det billigste er det beste. Vurder å spar de ekstra kronene et originalt apparat koster, eller sjekk litt rundt merket ditt - kanskje finnes det noe lignende til din maskin også. Er du synerd/syelsker som meg, vil du jo det aller beste for maskinene dine? :-) 

#bernina #berninatilbehør #sy #søm #håndarbeid #kantbånd #hobby #barnetøy #kos #mamma #mammablogg #foreldre #blogg

Enkle toalettvesker

  • 09.05.2015 kl. 20:38

Disse er enkle og morsomme å sy. Jeg har lagt ut to fremgangsmåter på disse tidligere.

En superenkel versjon: HER og en vrangsydd for og firkantender: HER.

Lykke til :) 

#søm #sy #håndarbeid #hobby #gaveide #mote #mamma #mammablogg #foreldre #syselv

Sy ditt eget rundpinnetui

  • 02.05.2015 kl. 23:05

Denne er 20 cm i diameter, og rommet mange rundpinner ! :) Rundpinner og garnnøstene er brodert for hånd på.

Slik lager du en:

1. Tegn opp og klipp ut en sirkel som er 20 cm i diameter, merk midten med en rett strek.

2. Finn frem stoffe som er forstykke, bakstykke og et stykke vatt. Du må ha nok stoff til både bakside og fremside... 1*1*1 to ganger.

3. Pynt evnt fronten, husk at denne skal deles i to, når du pynter !

4. Legg bakstykke med retten ned, vatt og forstykket, med rettsiden opp, oppå hverandre. Legg sirkelmalen oppå, og tegn rundt med en tynn blyant/kritt/merkepenn, gjør dette med både bak og forstykket.

6. Sy en støttesøm oppå markeringen på både for- og bakstykket. Klipp ut forstykket inntil støttesømmen, og så kutter du det på midten.

7. Quilt det som skal være bakstykket. Sy rettsting i buer, kryss, sikksakk etc, på kryss på tvers. Og så klipper du sirkelen inntil støttesømmen.

8. Kutt til lukkekanter, husk å skråkutte, siden den skal rundt sirkelen

9. Fest først lukkekant på rettsiden av halvsirklene, så legger du du halvsirklene oppå bakstykket. Bakstykke mot bakstykke. Sy en støttesøm rundt, gjennom alle lagene

10. Til slutt fester du lukkekanten rundt mappen

Lykke til ! 

#håndarbeid #sy #søm #strikkepinne #etui #mamma #mammablogg #mamma #hobby 

Lag din egen toalettmappe

  • 02.05.2015 kl. 15:08

Denne oppskriften er det en snill dame på et amerikansk syforum som har illustrert og latt meg bruke videre. Den er noen år gammel, men det gjør da vel ikke noe ;)  Denne modellen er med konvolutt ender, man har flere måter å lukke endene på, dette er en av dem.

Skjær først de stykkene du vil ha, her er det brukt kun ytterstoff og innerstoff. For å få den litt stivere kan det være lurt å legge platevatt i mellom. Et annet tips er å legge voksduk som innerfor, for da kan man tørke utav den med en klut. Kan være fint om det skal være sminke o.l feks i den Om du syns det er vanskelig å sy glidelåsen fast til ett stykke, kan du dele hovedstykket på to, slik at du har to stykker å jobbe med.

Så syr du glidelåsen fast. Den sys først fast vrangt mot vrangt og så vrenger du ?tuben? og syr en stikning langs glidlåsen på rettsiden. Altså en rettsøm slik at glidelåsen fester seg til stoffet innvendig. Her kan det som sagt være smart å ha delt stykkene på to, om du ikke er stødig i glidelåssying.

Lag en liten ?lapp? slik som illustrasjonen viser og sy to rettsømmer slik at den henger sammen

sy den fast på rettsiden av mappa. Den skal festes i nederste kanten av glidelåsen. Altså motsatt ende av glideren når glidelåsen er lukket

Så vrenger du arbeidet. Åpne glidelåsen ! Sy en rettsøm rett over hver ende, slik de røde strekene viser. Husk at glidelåsen må være åpen, for at du skal kunne vrenge tilbake.

Vreng tilbake og du er ferdig ! Brett endene til, slik at du får konvoluttenden fin

Lykke til ! Disse er kjempefine å gi bort i gaver, og flotte nybegynnerprosjekt  :) 

Tutorial: Lag en toalettmappe/skopose

  • 21.04.2015 kl. 14:59

Kjært barn har mange navn. Denne fremangsmåte, kan brukes til store skoposer, strikkemappe eller en liten toalettveske!

Denne kan sys både vrengsydd og med synlige sømmer. Den med synlige sømmer er en kjapp, enkel og fin nybegynnersak - mens den med vrengsydd er litt mer teknikk. Her viser jeg en miks av begge.

Først må du kutte stoff. Jeg har her ytterstoff, forstoff/innerstoff og tynn bordvatt til å støtte i mellom. Finn en glidelås som passer til den ca størrelsen du vil ha. 

Du trenger to deler, en til hver side av glidelåsen. De må altså være like store, fordi disse skal settes sammen til en "pølse" etterpå. 

Renskjær kantene om du trenger det 

I mitt tilfelle trengte underspole tråd. Fancy? Her kan jeg justere hastighet og maskinen gjør jobben 

Full kontroll ! 

Så bruker jeg glidelåsfoten (4D) til å sy først. Legg følgende ned, ved vrangsøm

  • Bordvatt
  • Hovedstoff med rettsiden opp 
  • Glidelås
  • Forstoff med vrangsiden opp 

Variant med synlige sømmer:

  • Forstoff med hovedside ned
  • Bordvatt
  • Hovedstoff med front opp 
  • Glidelås vrang opp, med tennene lengst fra kanten 

Tråkle om du føler du trenger det, eller nål - husk å ta ut nålene underveis om du vil skåne maskinen

Sy fast glidelås til ene delen, og så skal den andre festes til den første

Husk å få delene riktig vei, slik at du ikke får den ene halvdelen opp ned feks. 

Når alt henger sammen med glidelåsen i midten, tar du å syr en stikning langs glidelåsen

Slik vil foret holde seg på plass, og det blir penere

Her bruker jeg rettfoten (1C) 

Etterpå syr du langsidene sammen

Ved vrangsøm, foret for seg, og hovedstoff + vatt for seg

Ved synlig - syr du bare sammen som en pølse, alt sammen på vrangsiden

Så skal du gjøre noe fiffig

Vi skal lage hjørner. Da klipper du kvadratiske hjørner

Dette gjelder begge variantene

Forskjellen her er at du må sy disse sammen på samme måte som over - avhengig av vrangsydd eller synlig. Altså delene hver for seg, eller alt samlet

Det er viktig at disse hjørnene blir like 

MEN! 

Først må du brette! 

Feks ved synlige sømmer - du tar "tuben", legg den slik at glidelåsen havner på midten av "tuben". 

Nål, eller press godt, slik at den holder seg der. Så kan du klippe. Legg merke til på bilde at ene sidesømmen, nå er på midten når jeg klipper

Syr du vrangsydd, må du gjøre dette på hver del - hoved + vatt og innerstoff

Så bretter du hjørnet. Du skal nå ta tak i vinkelen 

(den innerste, altså det hjørnet du klipper i  mot, når du laget hjørnet) 

Og brette den mot hverandreDet vil si at nå skal du skal ha sømhjørnene i midten av hullet

Så syr du rett over (se bilde) 

Her har jeg sydd en variant av synlige sømmer, for å vise hvordan det gjøres

Vrengsydd må fortsatt sys hver for seg - men husk vrengehull!! 

HUSK! 

Å åpne glidelåsen litt, slik at du får snudd mappa etterpå! 

Her ser du hvordan slike hjørner blir

Firkanta og fin form ! 

Og vips ! 

En toalettmappe som rommer MYE ! 

Lag den størrelen du selv vil

Noen lager disse som skoposer, strikkeposer

Kjært barn har mange navn

Jeg brukte fot 4D og 1C til min maskin. Alle merker har sine varianter av disse føttene, men det er glidelåsfot og rettsømsfot ! Jeg er ikke særlig pedagogisk av meg, men håper at noen får noe utav denne her, og faktisk kan bruke den ! :)

Lykke til ! 

Herlig strikkevest i Lerke

  • 16.04.2015 kl. 18:44

Lerke er et supermykt og deilig blandingsgarn. Bomull og ull - denne vesten er superenkel å strikke og gikk fort. Dette var noe av det første jeg lagde - med pinner, og det sier sitt :) Oppskriften er fra Majas hobbyblogg - hun har utrolig mange flotte oppskrifter i bloggen, ta deg en tur og se :) MAJAS HOBBYBLOGG

Vesten er ikke lov å lage for salg, eller annet kommersiell virke.

Mønsteret er Majas, og lager du en vest eller linker - er det fint om du oppgir kilden, som er henne. 

Det er ikke lov å selge mønsteret videre, som eget. 

#strikke #mamma #strikking #mammablogg #håndarbeid #blogg #strikkselv #barnetøy #dalegarn #lerke #blogg #lageselv 

Perlestrikk pannebånd - oppskrift

  • 15.04.2015 kl. 17:37

Vil du strikke dette fine perlestrikk pannebåndet? Det er supermykt og fint. Jeg har brukt Debbie Bliss Babycashmerino, dobbel tråd - men du kan bruke hva du vil - som passer til pinne 3 -3.5 normalt. 

Oppskrift: 

Legg opp 17 eller 21 maskerpinne 5,5 - alt etter hvilken bredde du ønsker. På bilde er det 21 masker

Strikk perlestrikk frem og tilbake - 1 r og 1 vr

Strikk til ønsket lengde (strekk litt mens du måler, da det vil strekke seg i bruk) 

Fell av og sy det sammen, når du er ferdig - og pynt med feks heklet blomst eller hjerte. 

Du bruker ca 1 nøste med DB Babycashmerino til et pannebånd. 

#strikk #oppskrift #Dele #mamma #mammaliv #mammablogg #håndarbeid #pannebånd #strikkselv #homemade #selvstrikk #strikking #strikke #hverdag #kaldt #familie #foreldre 

Hello Kitty på hodet

  • 15.04.2015 kl. 12:41

Hello Kitty er det blitt MANGE av! Utrolig (kjedelig) mange kanskje :-) Gaver, nye str +++ Disse er like fine i ull som i bomull. Og (jeg pleier å irritere meg over slike utsagn) superenkle å få til. Den strikkes med dobbelt garn, og pinne nr 4,5 og 5. Den går på en kveld (selv for de som kun kan rett og vrang, og strikker tregt - ok kanskje to kvelder, om du bruker hele sjela på en maske) Ørene strikkes frem og tilbake, og så sys fast. Enkel og STOR GLEDEspreder :-) 

Oppskrift: 

Str 6-18 mnd (1-3 år) 4-6 år

Du trenger 1 nøste hvit, og 1/2 nøste rosa - en rest sort og gul. Oppskriften er til Babyull (pinne 2,5-3) 

Jeg bruker 30 cm eller 40cm rundpinne og feller av med strømpepinner. 

Legg opp 66 (72) 78 m på pinne 5 med dobbel rosa tråd.

Strikk vrangbord; 1 r, 1 vr, så langt du selv ønsker vrangborden (ca 3-5 cm) 

Bytt til dobbel hvit tråd, og strikk glattstr, til luen måler 11,5 (12,5) 13,5 cm fra opplegget.

Strikk 9 (10) 11 r, strikk 2 r sammen. Gjenta 5 ganger 

Strikk 1 omgang r.

Strikk 8 (9) 10 r, strikk 2 r sammen. Gjenta 5 ganger.

Strikk 1 omgang r.

Fortsett slik, ved å strikke en m r mindre, før hver 2 r sammen 

Du skal ha 24 m igjen på pinnen.

Strikk alle m, 2 r sammen og trekk tråden gjennom de resterende maskene, trekk sammen og fest tråden.

Ørene:

Legg opp 3 m med dobbel hvit tråd, på pinne 5. Strikk glstr. 

På hver andre pinne (rettsiden) øker du 1 m innenfor kantm på hver side. Gjenta til du har 11 (13) 13 m på pinnen. Strikk 5 pinner, fell av.

Lag 3 ører til, sy to og to sammen og fest de på luen med usynlige sting.

Sløyfen: 

Legg opp 8 m med dobbel rosa tråd, på pinne 5. Strikk riller (r hver pinne) til sløyfen er så lang som du vil ha den, trekk sammen på midten med tråd, fest den på lua.

Broder på ansiktet. 

Øreklaffer (til minste str):

Legg opp 11 m med dobbel hvit tråd eller rosa, på pinne nummer 5. 

Det blir penest om du strikker de to ytterste m i hver side, rett på alle omganger, da buer ikke kantene.

Rad 1-4: Strikk glattstrikk uten fellinger.

Rad 5: 1 r, 2 r sammen. 

Strikk til du har 3 m på pinnen. 

2 r sammen, 1 r.

Rad 6: Strikk glattst.

Gjenta disse to omgangene til du har 3 m på pinnen.

Lag en snor du fester i hver klaff. 

Strikk neste øreklaff likt, sy begge øreklaffene litt inne på oppleggskanten, slik at ikke sømmen viser fra utsiden.

Lykke til ! 

#strikke #deleoppskrift #mønster #hellokitty #lue #blogg #mamma #mammablogg #mammaliv #foreldre #inspirasjon #hobby #håndarbeid #lue #ull #strikk #strikking #inspirasjonslue #lageselv #homemade

mediakaos

MediaKaos handler om en familie på 2 voksne og 4 barn + 2 katter. Både mamma og pappa i huset, arbeider innen media. MP i radiobransjen, og MM/jeg, som redaktør. Arbeid og hverdag forenes i herlig hverdagskaos.