Festivalliv

• 26.08.2017 kl. 08:37

For oss i håndarbeidsbransjen brukes kanskje ordet festival litt annerledes enn noen andre. Sy og hantverksfestivalen i Gøteborg er startet, og jeg er på plass i byen. Hobby, strikk og sy - alt på ett sted. Det er jo bare 3 uker siden jeg var her sist, og da var jeg ikke innom noen butikker her i Gøteborg. Så dette blir moro!

Har du lyst å bli med på messe, så følg med på Snap :)

De siste dagene har gått mye i jobb og maling. Begge gangene hos oss har fått en facelift og jeg har kost meg med å pusse opp.

Håper du får en flott lørdag !

Gøteborg og Kinna

• 03.08.2017 kl. 10:33

Ingenting er som et flyttbart kontor. Litt jobbing og oversettelser før bilen skal trille ned mot Kinna.

God mat og drikke i går kveld, ble det eneste jeg rakk før kvelden var faktum. Etter 46 mil var det kanskje like greit :-) Scandic no25 er et lite og koselig hotell, grei beliggenhet men man blir litt usikker på om man har kommet riktig, når man svinger inn :-p Veldig god frokost og fine rom!

Nå går veien straks mot Kinna og Skroten!

Ps. Er du stoffgal evnt bare litt over middels interessert, så kan du følge med på Snapchat. mediakaos

Sørlandets vakreste sted?

• 18.07.2017 kl. 12:00

Vi er virkelig i feriemodus om dagen, og tiden går overhodet ikke til hverken søm, strikk eller hobby. Det går til å slappe av, ikke tenke på jobb og nyte masse godt besøk! De siste dagene har vi hatt besøk av et vennepar, som vi var mye sammen med - på Lillehammer. Det er både rart og deilig, og treffe igjen gode venner, som man umiddelbart begynner å prate med - på samme måte som for 7 år siden, da vi så hverandre sist. Slike venner er gode å ha

I går viste vi dølavennene Merdø, en fantastisk fin sørlandsperle som alle bør få med seg. Har du vært der?

Shopping og bursdagsforberedelser

• 03.07.2017 kl. 23:16

Det er sent, men godt. Er det ikke det man sier? En begivenhetsrik dag, med 9 timer ute på bena! Både jeg og Lille ble overrasket da vi så på klokka :p Mediapappa, lillebror (onkel) og Knøtta returnerte til hotellet i 18 tiden, mens Lille var overhode ikke ferdig med å shoppe! Så da ble det et par timer til ute...

Jeg må bare vise de to av 3 lapper vi fikk når vi ankom hotellet. Jentene fikk hver sin "kompis" lapp, og litt senere knakket det på døren, og jeg fikk også en lapp og sjokolade! <3 Herlig?

Vi har vært bl.a i Lilles YNDLINGSBUTIKK i dag. Cacas - Lille elsker å bake, og her var det mye for en bakesjel! Former, glitter og fondant ble kjøpt inn, og nå skal Knøttas bursdag virkelig forberedes!

Det MÅ jo finnes bakeredskaper med Marius også ja.... :p Og ikke rent lite fantes det... det ble faktisk IKKE med noen slike hjem :)

ARK Eger shopping - ble besøkt på vei tilbake til hotellet. Og jammen meg, øverst i hyllen der, hva skuer jeg? Det er like rart å se hver gang! :) Og ja... selvfølgelig moro :)

Nå er det natta før en ny dag i Oslo, bl.a Storo venter. Så returneres det til Jølle, gutta og alt på Sørlandet, når MP er ferdig med sendingene! Det skal bli gøy å se gutta og rampetrollene på 4 bein igjen! <3

Ps. vi passerte 4 !!! strikkebutikker i dag, og jeg hverken gikk inn eller kjøpte noe. Jeg så litt lengselsfullt inn i Frk. Kvist sin butikk, for den har jeg ikke vært i før - men jeg får ta det når jeg kommer tilbake i August. Stoff og Stil var vi innom 6 minutter, fordi Lille ville der... :p

Klare for Oslo...

• 03.07.2017 kl. 07:10

Jentene er ekstatiske etter å ha vært på Marcus og Martinus konsert i går! Det var kusinen til mediapappa som endte som det heldige følget - like lykkelig som jentene :P I dag er planen nokså mange ærend i storbyen - Lille har shoppingønsker +++ så dagen raser nok avsted. Mediapappa skal ha sendinger fra Radio Metro sitt studio i dag, så det er litt annerledes dager - disse to dagene i Oslo, men deilig det også. Stor kontrast til Tyrkia og 48 grader!

Ikke mye badeliv på oss her i Tigerstaden.

Scandic St. Olav som vi bor på, har funnet frokostpris - og det er det jammen ikke vanskelig å forstå hvorfor! En fantastisk, vanvittig stor og deilig frokostbuffe her! Vi som trodde buffeene vi har fått i Tyrkia, var store - men dette er også i toppklassen! Både godt, kaldt, varmt, sunt og usunt.. er man i feriemodus, så er man i... eller vent litt, vekta... tja... joda litt er lov :p

Det er noen som spør om bildene er tatt med mobil, i det siste. JA, det er de. Absolutt det aller meste, den siste måneden er blogget med mobilbilder. DSLR var faktisk ikke med til Tyrkia en gang, og den lille rakkeren som stoppet meg i Seoul - ble også hjemme :-p Noen av bildene i litt dårlig lys, ser man lett er mobilbilder, men andre igjen - er faktisk veldig bra. De er tatt med iPhone 7+.

Håper du har hatt en flott start på dagen, og får en fin mandag!

Når ting ikke går helt etter planen...

• 02.07.2017 kl. 06:37

Noe som er nokså vanlig hos oss ...:) Vi ankom Gardermoen etter skjema, og hotellet 0535! Alt så langt fint. Men så, hotellet er helt stappfullt, så tidig innsjekk var likevel ikke mulig :-(

Men! Vi kunne nesten ikke fått bedre mottakelse. Første inntrykk var litt "ikke vårt problem". Men så endret alt seg i løpet av få minutter :-) Vi fikk et konferanserom, som vi kunne slenge oss rundt i. Jentene fant fort roen, og de fikk koselige Siggeposer. I tillegg fikk vi spise deilig frokost, tross at vi ikke var innsjekket enda. Så midt i trøtthet og håpløs følelse, så ble det en skikkelig kosestund <3

Det er så utrolig koselig her på Scandic St. Olavs plass. Vi har vært her før og vært veldig fornøyd. Jeg og mediapappa var på Latter i vinter, og bodde her.!

Veldig spesiell men koselig frokostsal her. Ikke alle liker nok like godt å spise på lave bord, men det er fantastisk stemning og fint her.

Nå er det bare å vente på rommet, i vår egen lille hule og krysse fingrene for at det ikke blir helt til kl 14 :)

Jentene skal på konsert i dag, sammen med x antall andre kjente fra Sørlandet :-) Noen som klarer å gjette hvilken konsert de skal på?

Sunwing Side beach life.....

• 29.06.2017 kl. 08:23

Vi koser oss fortsatt glugg ihjel på tur! For de som undrer om to uker på tur er for lenge, så kan vi avkrefte det :-) Pga forskjellige ting, er vi borte litt over 2,5 uke til sammen - deilig i bunn og grunn. :-)

I går ble det nesten hele dagen på stranden. Noe man kunne se på kroppen til oss alle :-)selv med godt grunnlag ble vi litt kokt. For min del, som vandrer rundt med caps og solbriller - er det bare å si hallo til det femte ukjente medlemmet av the ninja turtles :-p

Uke 2 er de fleste hemninger og barnslige tanker rundt Lollo & Bernie borte. Det står alt fra 1 åringer til 14 åringer i kø for å gi en klem :-)

Og minidisko er like stor suksess hver kveld, det samme med showene. De har faktisk litt variasjon for oss som er to uker. Litt.... :-)

Det er ikke alle forhold iPhone liker like godt, men knøtta ville så gjerne ha bilde av seg og tryllekunstneren - så da fikk vi det til - på et vis :-)

Båttur til Manavgat

• 27.06.2017 kl. 11:55

Bading, kultur, god mat, vannmelonlasting - jeg tror jentene fikk oppleve det aller meste i går! En flott tur, som var arrangert av reiseselskapet. Det var faktisk utrolig mange fra hotellet som tok med på denne turen. Først en tur til Manavgat fossen (en liten sak i forhold til Norges fosser.. men koselig :-p ) og siden en tur på et vanvittig marked! Jeg syns markedet i Seoul og Nicaragua var stort, men dette var kaotisk! Og som overalt ellers, de snakker bedre tysk enn engelsk :)

Selv om det er morsomt med håndarbeid fra alle verdens kanter, ble ikke denne med hjem. Syns den så lit skummel ut i blikket :p

Det er Ramadan her nede, og de lokale har hatt fri fra søndag t.o.m tirsdag. Vi så masse folk som satt å fisket langs elven, og familier som var ute og benyttet seg av fridagene.

Ikke alle hadde fri....... jentene var utrolig imponert over det her. Her nede får man ferske vannmeloner fra mai til september, egendyrkede :)

Knøtta ville gjerne hatt denne med hjem, det ville ikke jeg :p Enn hvor søt den faktisk var :) Vi hentet brillene våre i går, men mer om det kommer senere :)

Ha en flott onsdag alle sammen!

B-B-B-B-B-B-Bernie..

• 26.06.2017 kl. 07:50

For de som var vært på Vings feriesteder før, er nok kjent med Bernie og Lollo. Sangen kan være en pine, og setter seg umåtelig raskt på hjernen :-p

Uansett sangpine, er den gosne bamsen stadig populær hos jentene. Er det flere enn meg som syns Bernie er søtest? (lollo er ørlite creepy.... :-p)

Tyrkerne er gode på pynt - både i stein og håndklær. Sengene er nydelig lagt på, med figurer og blomster.

Planen for i dag er båttur til Manavgat, med både bading og shopping. Først trodde vi jentene ikke ville synes det var noe spennende, men så feil kan man ta. Begge ville veldig gjerne det :-)

Sø det blir en spennende dag :-)

Shopping på en helligdag ....

• 25.06.2017 kl. 10:55

Det er en eller annen slags helligdag her nede i dag. 1 og 2 - så det meste er stengt av offentlig og fabrikker. Men shoppingsenteret og butikker har åpent. Det er oppimot 40 grader i dag, så vi flyktet til kjøligere trakter - men endte foran lukket dør :-p Den eneste dagen i helligdagsperioden, der de åpner 13 - den traff vi på. Men, det gir muligheten for litt ro og iskaffe..

Det er godt hotellet har mange bøker :-p Jeg elsker "skikkelige" bøker i ferien. Lydbok og nettbrett er ikke det samme, som papir i hendene. Jeg stakk til meg bok 6 & 7 i går, så det blir litt lesing :-p

Det er så utrolig mange flotte planter og blomster her nede. Tross varmen, er det nydelig grønt og blomstring. Dog vanner de noe vanvittig om morgenen, men likevel. Mine blomster hjemme klarer seg knapt med 1 vanning om sommeren, Men nå har ikke jeg de grønneste fingrene heller da.

Ha en flott søndag alle sammen!

Kunsteriske måltider....

• 24.06.2017 kl. 07:53

Klokken er 0845, vi ligger en time foran hjemme - og frokost inntas. Det er lørdag, men det kjennes liksom ikke helt... :-) Når man surrer rundt slik i ferieboble, flyter dagene i hverandre og man mister litt oversikt. 1 deilig uke gjenstår her i "paradis" før noe dager i Oslo venter.

Vi er på Sunwing Side Beach i Tyrkia, et fantstisk sted og hotell. For å si det først som sist, i forhold til i fjor er dette paradis. Family garden som vi var på i fjor, i Bulgaria var ikke noe å skryte av - i forhold til pris og standard. Bulgaria i seg selv var et flott land, og stedet vi var på, var også veldig flott. Men hotellet var ikke noe vi hadde reist tilbake til.

For to år siden var vi på Sunwing West Side, som nå er overtatt av TUI, og brukes hovedsakelig av tyskere. Her på Side Beach er det samme standard, oppbygging og stil som det vi var på for to år siden. Forskjellen er at dette er mye større (består av mange flere bygninger) og ligger nærmere og på andre siden av Side.

Som by, er Side koseligere enn der vi var i Bulgaria. Det er mindre, roligere og de er mer vandt til turister. På både godt og vondt... god service og hyggelige mennesker. Det er ingen grunn til å utelate Side som destinasjon, i følge oss hvertfall :-)

I går kveld var vi hos optiker. På min styrke med designerglass (er en svenske som driver her) sparer jeg 4500 på briller, mediapappa - sparer 70% på progressive briller. Han har muldvarp styrke, så for han er det virkelig penger å spare. Vi snakker femsifret beløp hjemme......

Nå skal jeg tusle til Spa, siden sist gang endte med anbefaling av nye timer, henting av doktor og poengtering at jeg var uheldig stram i muskulaturen, så da fikk jeg anbefalt to timer til med fokus på de stive skuldrene, korsryggen og nakken. :-) som de sier i din alder skal det ikke være slik, glemte å spør hvilken alder de trodde jeg var. :-p Ha en fin lørdag alle sammen <3

39 grader - kombinert arbeidsrom og badstu

• 22.06.2017 kl. 11:01

Selv om det heter seg varme strøk, bading +++ er ikke det unisont med fri. Men det er nettopp det som er så fint med mitt arbeid, så lenge det er nett (det er jo en liten utfordring til tider her) og en laptop - så kan jeg sitte på hvilken breddegrad jeg vil, og skrive. :) Så i dag, er et par timer tilbragt (eller tilbringes) under parasoll, og med bassengutsikt. I 39 grader, er det ikke aktuelt å sitte i sola og jobbe, enn hvor viktig brunfarge hevdes å være :P

Pga operasjonen skal ikke øynene utsettes for direkte sol, i 2-3 måneder. Jeg skal bare garantere en ting, og det er at DET ER varmt under caps hele tiden :p Bading som skal unngåes nesten like lenge, løses med caps og solbriller, så ikke klorvann spruter i øynene!

I går var vi en liten tur i Old Town, et nydelig sted - og det fine er at sesongen er ikke i full gass her enda. Så det er lite folk, og lite pushy selgere. Jentene blir helt bedåret av alle kattene og hundene her, som vi gjentatte ganger må minne på - IKKE klappe på!! :D Veldig koselig å gå rundt i de gamle gatene, og se miljøet i gamlebyen.

Som i resten av verden, just nu - er spinnere det store. Knøtta fikk kjøpt seg en i går. En edderkopp spinner. Jeg er heeeelt bakpå som trodde de måtte ha en viss form, for å spinne skikkelig :p Gamla.... :)

Lille har en enorm kakemage. Middag, frokost ++ kan være sååååå fælt å få ned. Men så fort hun ser kake, går dobbel mengde ned :) Jeg føler vi spiser hele tiden her. Det går maks 45 min, der det ikke tilbys mat, snacks, kaker +++ jeg holder meg unna mellommåltidene, snacksen - men Lille snoker i kakebordene :p Hehe, er man på ferie, så er man på ferie?

Så mens noen momser kake, bader og koser seg - er jeg godt plassert her i formiddag :) Greit med litt forandring også..

Håper du får en fin dag !

Garn, sand og sol

• 21.06.2017 kl. 09:36

Ull og 38 grader - en naturlig kombo? Blir det bedre om man poengterer det er blandingsgarn? :-) Første dagen på stranda, etter 1 time arbeidsøkt på morgenen. Deilig måtene tilbringe "hverdagen" på. Vannet er deilig varmt og sola står høyt :-)

Lille er litt pjusk i dag, ikke godt i mange tredve plussgrader - men under en parasoll går det fint.

Ettermiddagen skal tilbringes litt foran skjermen, da jeg ikke rakk all oversetting i morges, før nettet ble elendig igjen :-p

Deilige dager....

• 20.06.2017 kl. 08:06

Mange lurer på hva det var som skjedde på reisen nedover, men med den elendige nettdekningen her (går så saaaaakte) er jeg på nett minst mulig

Men når tiden kommer, kan dere glede dere til en god story. Kort oppsummert innebar det pass som var gyldig, men ikke gyldig nok... visum, cash +++ og legg på gode forsinkelser pga oss :-) Turen er i utgangspunktet lang og via endel checkpoints denne gangen, men den ble liiiitt lenger enn planlagt i tillegg.

Men nå er vi her! Og vi storkoser oss!

Det er så utrolig flott pynt son står på senga til jentene etter renhold. Vi er etter mye om og men, på Sunwing Side Beach Hotell, Tyrkia. I går fant vi roen og etter en lang reise med en del byråkrati i alle ledd - på veien, er det deilig å "lande" på final destination.

Jentene var helt gåen i går. Tomt på tanken og huepine. Ikke lett å være liten på en stressende tur

Det ble dermed bare bading, soving, mat og full avslapping ved bassenget. Siden dekningen er dårlig, begrenses tekniske enheter veldig - noe som er veldig god. Men litt må være lov, når man er sliten :-)

Skoene kom rett før vi drog. De er så kule og ikke minst gode å gå i! Lette og gode på foten.

Kveldskos man kan like? :-) Nå er planen frokost (vi er en time foran hjemme) og forsøke å jobbe litt. Jobben er med, lite fri her - men det er en deilig frihet, og kunne ta med seg jobben. :-) Ha en flott dag!

// inneholder reklame //

Sol, bad og hvilepuls

• 18.06.2017 kl. 10:13

En kort sagt slitsom reise, der vi ble årsaken til forsinkelser, venting, lukkede dører +++ 2,5 time forsinkelser - da ligger man lavt i terrenget blant resten av reisefølget. Høylydt applaus når man først entrer flyet.... jada, nok en reise inn i historieboka.

Men..... nå, søndag og hvilepuls. Kommer sterkere tilbake 😉

Fly me to the....

• 11.06.2017 kl. 13:39

Ikke moon i dette tilfellet - men til Tyrkia, Side Sunwing East Beach. Her går årets sommerferie. For 3 året på rad reiser vi med Ving. I fjor var vi på Family Resort, altså et samarbeidshotell - og helt ærlig, det var ikke imponerende totalt sett. Men i år, drar vi tilbake til Sunwing, som vi var på (vi var på West side for 2 år siden) første gangen. Sunwing er bedre organisert, bedre hygiene og ikke minst det totale apparatet, enn det vi opplevde i Bulgaria i fjor.

Jentene gleder seg maks til tur! Men først er det flere skoledager og jobbdager! Jølle og de eldste er hjemme, passer hus og skal jobbe - med godt samarbeid og oppsyn av bestene og morfar :D

Trenger vi si at vi gleder oss? :) Her bøtter det ned i dag - så det føles ikke feil å drømme seg litt bort til dette her

// Bildene ovenfor er fra www.ving.no //

Sjelero...

• 07.06.2017 kl. 11:28

På mandag før vi reiste nedover fra Lillehammer, gikk jeg og Jølle en tur i vårt gamle nærområde. Nydelig natur, og tankene streifet meg, hvor fint det er. Vi bodde rett ved dette området, og kulpen ble brukt til bading om sommeren. Det er så rart å tenke tilbake, at man forlot dette for snart 8 år siden.

Jentene var så små da vi flyttet, at de husker ikke noe. Guttene husker en del. Men etter et par turer nå, begynner jentene å få et forhold til stedet. Det er gøy å se den gamle barnehagen igjen, huset, områdene, sykehuset de er født, det er mange minner. Som livet ellers, både gode og vonde.

Det er ikke alltid like enkelt å være liten, i en stor verden. Dog tror jeg ikke man trenger å være valp for å føle det slik. Det er nok ofte vi mennesker også, kan føle oss både små, og mettet av en overveldende, stor verden rundt oss....

Reisens ende....

• 05.06.2017 kl. 04:04

Når man tisse, så må man tisse. Enten man har to eller fire ben. Og uansett om kl er 08 eller 0330 🙈🐶

Det ble en del soving i går kveld på Jølle og litt kort kveldstur, så ting ble litt opp ned. Og som for oss mennesker endret det litt på resten også tydeligvis 😉

Men nå er alt bare velstand, de andre 4 sover, inkl voffs. Så da er det bare å knipe igjen øya (det som går an 😂) og prøve å sove litt....

I dag takker vi pent for oss, til Scandic Lillehammer Hotell, og reiser mot Sørlandet igjen.

Hund, selbu og kvalmende høy fart.....

• 04.06.2017 kl. 16:16

Jeg digger Flåklypa tidende! Dette oppslaget er jo perfekt inspirasjon å ta med tilbake til redaksjonen 😂 En våt, etterhvert småkjølig dag i Hunderfossen er ferdig. Det endte med en ristende, sliten Jølle - som etter 5 timer ble brakt til bilen, med fullt varmeapparat på ❤

Det er mye vi kjenner igjen fra guttenes tid og da jentene var små, men også en del forandringer. Jentene har kost seg enormt!

Berg og dalbanen er ny, og det er ikke noe man får meg med oppi. 😂😂

Selv om man har 4 bein, og ikke kan ta karusellene - blir man godt ivaretatt på Hunderfossen. Veldig hundevennlig og flott park. Da vi ikke fant vannstasjonen for hunder (jepp, de har det) disket kiosken opp, med mer enn nok vann 😂

Som storebror Jumbo, er Lille ville etter fart. Dermed var gokarten en selvfølge!

Energisenteret, et flott og lærerikt sted! Men litt skummelt i sansetunnelen 🙈 på utsiden var det en skjerm jeg kunne se jentene falme seg frem på 😉

Eventyrslottet, en reise gjennom Brødrene Grimms verden. Like fantastisk som for 8 år siden ❤

Hva gjør man når msn er bløt og kald? Jo man snuser seg ut i dammen og blir enda våtere 😂 en sliten gjeng er nå på hotellet og slapper av, på beste vis 😉

Vår frihet......

• 04.06.2017 kl. 07:03

På vei til Lillehammer i går, stoppet vi innom Eidsvoll. Hverken jeg eller mediapappa hadde vært der før. (Til tross for at jeg faktisk bodde få minutter fra, for mange år siden)

Utrolig gøy for jentene å se Eidsvollbygningen, fin opplevelse og knytte til lærdom.

Det har gått så utrolig fint å kjøre bil, med både jentene og Jølle. Fra Eidsvoll gikk veien direkte videre til Lillehammer

En liten sightseeing før vi sjekket inn, endte med tur innom den gamle barnehagen, samt huset vi bodde i, og selvfølgelig en liten tur til Lysgårdsbakken. Tenk at vi har bodd få minutters gange fra alt dette flotte her....

Like til høyre for hallen, bodde vi 😉

I fjor var vi på toppen av hoppbakken, i år nøyde vi oss med en tur nede på anlegget. Rart å tenke på at for snart 11 år siden, var vi i 30 minusgrader og snø, og så på Solberg som kjørte vinterrally med Jumbo. Utrolig som tiden går ❤

Det er rart hvordan man knytter alle ting til hendelser og minner. Vi spiste lunsj i parken, noe vi gjorde en del da vi bodde i Storgata. Med et steinkast fra parken, og 4 etasje - var det er flott område å bo ved.

Kaffen fikk vi hos et vennepar. Det går mange år mellom vi sees, men praten sitter like løst (som hun skrev i ettertid) og det er sant. Det er ikke lett å rekke alt, på en helg. Sist fikk vi truffet noen venner, og tidigere kollegaer - nå er det de vennene vi ikke rakk som står på lista. Det er faktisk litt merkelig å se nå i etterkant, etter så mange år - hvor mye vi reiste fra. Hvor mye nettverk vi faktisk hadde her oppe ❤ Men, etter 8 år på Sørlandet, er det jo blitt en del tilknytninger der også 😉❤ Tusen takk for at dere åpner dørene for oss, tross alt for lang tid mellom Hvert besøk 😉

Nå ligger jeg i kjent stil, og venter på at det skal bli liv i leiren. Dagens utflukt går til Hunderfossen. Snart 8 år siden vi var der sist 😉

På denne dag...

• 11.04.2017 kl. 21:35

I forrige måned, fikk jeg oppleve noe av det sterkeste - utenom Nicaragua og Plan, som jeg har opplevd i mitt liv. Det å se, og være på grensen til Nord-Korea. Følelsen av å gå i kmlang, trang menneskelagd tunnel - som nordkoreanere har grav ut, i hensikt om å okkupere Seoul/sør. Opplevelsen av å se, og høre om det evige håpet de har - om gjenforenelse. Det er sterkt...

Om Frihetens klokke noengang vil bli ringt i, av sør og nord sammen - er vel pr i dag, ganske tvilsomt. Men håpet er der, og det er sterkt. At det allerde er en mnd siden jeg stod her, er ufattelig. Det føles mye lenger siden enn 1 måned. Av og til tar jeg meg i å undre, kommer jeg noengang til å reise tilbake? Da jeg reiste derfra, var svaret bestemt nei....... :)

Morgenstund er ....

• 20.03.2017 kl. 09:29

... minnestund? Eller tull i grunn? ;) Hodet begynner å komme på plass, i forhold til natt og dag igjen. Det er rart å tenke på at for 4-5 dager siden, satt jeg på denne tiden  å spiste middag. Klokken er 1730 i Korea - og kvelden nærmer seg raskt der borte. Jeg har rotet litt rundt i helgen i bilder, og ting som ble kjøpt. Tanken var å ta bilder, men før jeg fikk sukk for meg - var tingene revet ut av kofferten og kommet til sine nye eiere :)

Nå sitter jeg å oversetter, og livet handler igjen om strikk og søm på dagtid.

Det er nesten litt absurd å tenke på at, onsdag for 5 dager siden - gikk jeg rundt i Myeong Dong, shoppingmekka i Seoul, og tittet på alt yrende folkelivet.

Ikke alt er rosenrødt i Seoul heller. Tross den rene, flotte fasaden, dukket baksiden opp sammen med mørke. Til neste år er det OL i Seoul, som i mange andre byer før - føles det som at byen ryddes for "baksiden", i forkant. Men til tross, tigging og uteliggere - jeg så kun disse to + 3 til i Insa Dong, under hele det 8 dagers lange oppholdet.

Det føles rart å se tilbake på bildene - og jeg undrer meg fortsatt over om at det er noe jeg har opplevd, eller sett på google. Tiden og opplevelsene går så fort, at selv om forsøker å leve i nuet, ender man ofte med at tiden løper fra oss for det og man må tenke litt ekstra gjennom hendelser :)

Neste helg er det syhelg i Sarpsborg og så begynner arrangementene å komme på løpende bånd igjen - Koftesfest, messe, Syhelg, strikkehelg, kurs +++ det er litt godt også :)

Minnene sitter i...

• 19.03.2017 kl. 12:25

Så er man tilbake til hverdagen, og man tenker litt har jeg vært på tur? Har du hatt den følelsen? Det føles litt surrealistisk at man har vært langt avgårde, når man sitter med kaffekoppen og ser ut av vinduet hjemme.

Uglen - denne brosjen fikk jeg av hun jeg kjøpte hanbok av. Uglen er symbol for god helse og kjærlighet - der er rart å ta opp tingene fra kofferten nå, og tenke over alle fine tingene man har lært og fått med seg, disse 8 dagene. Det ble litt lite blogging siste dagene. Jeg har enda masse bilder jeg skal vise dere, men tar det litt og litt :)

Disse var fantastisk gode. (Heldigvis) fant jeg disse siste dagen. De smakte nesten litt donutaktig, med vaniljekrem inni. Sinnsykt gode, og var utrolig varme og deilige når jeg fikk de. Ingen tvil om at kaker og dessert det kunne de.

Absolutt ingen slankekur å gå i bakebutikk :-p

Pokemon. og hello kitty er en hit der nede. Alt er "søtt" og rosa. Sminken ser ut som er til unger, pga innpakkingen og kaffen min her, så ut som en barnedrikk :)

Den dagen jeg var på shoppoing complexet, med 80 000 kvm stoff, tilbehør ++++ ble jeg fascinert av denne damen. Hun satt å håndsydde hanboker. Nydelig arbeid, og så mye tradisjon! Og prisen, var nesten flau, i forhold til arbeidet.

Om jeg vil tilbake? Det skal dere få vite litt mer om senere...

My New Outfit

• 15.03.2017 kl. 09:35

Hva syns dere? Etter en flott stund med historie og bakgrunn om hanboken, ble en med i posen fra Hajin i dag. Hanbok blir brukt som helt vanlig penplagg, og noen varianter til og med på jobb. ❤ de dyreste i silke var nydelige og en litt skremmende pris på 😂

Jeg elsker pasteller, men Jeong Hae Jin, (nydelig jente som eier denne butikken og designer) fortalte at fargene, mønsteret +++ i denne, er mest tradisjonsrik.

Hanbokene endrer stil og farger, som resten av motebilde 😉 Litt rart å tenke på.... de var enige i at det er flott plagg, men ikke sååååå spesielt liksom 😂😂😂

Tikkende bombe..

• 15.03.2017 kl. 09:35

Denne livsfarlige rakkeren, gjorde at bagasjen min ble stoppet i prosessen mot flyet, og billetten (som allerede var booket om, med tight schedule) kansellert - noe den hyggelige vakten i sikkerhetsjekken kunne meddele, og henviste tilbake til innsjekk for å vente på bagasjen min.

Ny rute hjem, blir en begivenhetsrik omvei via Shanghai, Kina og Amsterdam 🙈

Den glade nyheten er, at jeg trengte ikke kaste den tikkende bomben ! Jeg må bare ha den som håndbagasje....... 🙈🙈

Man skal lete lenge.....

• 13.03.2017 kl. 09:56

Før man ikke finner noe....

Etter at henrykt eldre koreansk dame, henviste meg ved frokosten i dag, til en fantastisk strikkebutikk - la jeg ut på reisen. Etter 1,5t surr i et område og GPSen viste stadig 2km, turte jeg sette meg i en lokal taxi igjen (sist var ikke vellykket) "OK OK OK" *taste taste* på sin telefon. Når jeg omsider fikk stoppet taxien og vi var svært uenige, viste GPSen min 27km. 🙈😣

Det endte med at jeg bare hoppet av og begynte å gå.....

2t etterpå viser det seg at strikkebutikken ble lagt ned i Desember.......

Ferden i dag gav også lærdommen av at det er ikke alltid koreanerne mener venstre når de sier left eller omvendt. Men de tror det selv......

Angrer litt på at ikke sa ja til å bli med på sightseeingbussen heller....... 😂😂

Det over var det jeg lette etter. 2 etasjer stor butikk som tydeligvis har vært der i mange år. Mange bloggere har skrevet om butikken og anbefalt den varmt. Men nå er det altså bare nettbutikk og undervisningslokale igjen 😣

Ned i banen igjen og videre på programmet....

Eple og sitronte, ikke helt slik jeg trodde jeg fikk det servert, men det er noe av det beste jeg har smakt!

Vår i luften..

• 13.03.2017 kl. 00:05

Hele uken har jeg vært heldig med været. Sol og oppimot 14 grader, ikke så kaldt som jeg på forhånd leste det kunne være her. Noe som har resultert i mange mil med trasking og mye frisk luft! Menge av trærne står i blomst og spirer, og er nydelige!

Nå er det 3 dager igjen. Jeg er gjennom hele todo lista... 😂 På forhånd leste jeg meg opp (og underveis her nede) på hva som er verdt å gjøre. Det meste er jeg gjennom, alt utenom Gangnam, husker du låta? 😂

Dag 1: Slappet av etter lang reise

Dag 2: Gyungbukkung - ( Palass), Gyuonggong Palass(var det det her mon?), Namdaenum marked, Dongdaemun kultur/design museum og marked, Seoul historiske museum, Museum of art + noen km ned gatesightseeing + Lotte outlet center og et par senter til (åpent til 05 mange av de)

Dag 3: Korean Folk Village og City hall area + Dongdaemun nattmarked

Dag 4: DmZ grensen mellom sør og nord + Hongdae + gå seg litt vill sent på kvelden 😂

Dag 5: Myung-Dong (stort handledistrikt) og Insa dong ( kunsterisk gate) + litt kveldshopping

I dag er planen Korean House og Village, som jeg hadde planer om tidligere egentlig. ❤

Insadong - en kunstnerperle

• 12.03.2017 kl. 14:18

Insadong - kunstner gate..... mye roligere, selv om det var mye folk her også, enn Myungdong. Ikke typiske kjeder men små personlige butikker, med mye håndlaget spesialiter. Kjempekoselig å gå rundt her....

Til at flertallet er lave og små her, har de imponerende høye trinn i trappene sine. Jeg med mine lange bein (bruker 33 i lengde) går som en stokk for å komme opp i enkelte trapper 😂😂

Hanbok - nydelige drakter som jeg trodde var nesten som vår bunad. Men i dag, på søndagen gikk masse folk rundt i slike. Det virker som det er et penantrekk og litt status å gå i de. Når jeg tittet på prisen på de, skjønner jeg de vil vise de frem 🙈

Disse jentene ble både flaue, stolte, og fnisete på en gang da jeg spurte om å få ta bilde, og laste opp. De ble henrykt over å komme på nett i Norge. Eller Europa som de trodde var et land....😉

Kort sagt, dessert kan de ! Og så mye! Plutselig skjønte jeg hvorfor de satt 2-3 stk rundt en skål 😂😂😂

På vei hjem klarte jeg nok en gang å få ut feil utgang (inntil 14 utganger i t-banen) og havnet helt på andre siden av der jeg skulle. Jeg fikk dermed sett fiskemarkedet som jeg egentlig hadde tenkt å droppe 😂😂

Jeg ble litt målløs på vei hjem til hotellet - da jeg oppdaget at de faktisk pakker ned hele butikken og frakter bort etter stengetid! Jeg trodde først det var 1 butikk med litt rar praksis, men så la jeg merke til at alle butikkene langs elva her, gjorde det samme 🙈

Joda yoga midt i en av de travleste gatene går jo også an..... jeg går til hotellet og tar et bad heller......

Stille søndag? Ikke helt....

• 12.03.2017 kl. 06:39

Myungdong - et helt vanvittig shoppingområde. Umulig å orientere seg og "ubrukelig" om du ikke elsker, og da mener jeg ELSKER å shoppe! For shoppinggale er det et mekka! Gang Champs-Elysees med 200%, 5th avenue likeså eller Picadelly area i London - de blekner 🙈

De fleste store kjente designerne var å se her, pluss en del koreanske kjeder. Mange av de hadde til og med mange butikker i forskjellige gater, samme kjede altså.

Jeg fikk litt hetta i en av butikkene og måtte fyke ut. Mange har folk som sier hei når du kommer inn, og så er det noen av de som blir din personlige tjener (har ikke bedre ord) Jeg fikk noen slike. I butikk 3, fikk jeg litt klaustrofobi fordi mannen fotfulgte meg helt tett. Jeg begynte å gå i sikksakk mellom hyllene, og han fulgte høflig etter. Jeg stoppet, det amme gjorde han. Jeg satte opp farten, han kom etter. Når jeg snudde meg, smilte han bare og bukket. Det endte med at jeg syns så synd på han at jeg nesten løp ut av butikken, 😂.... fnisende 🙈

Samsung er jo hjemme her. De produserer alt mulig har jeg funnet ut. Klær, garn, hudpleie, elektronikk osv osv...

Apple har faktisk ingen concept store her, i hele Korea. De har i Januar i år, annonsert at det kommer, men foreløpig er det ikke noe Apple store her. Så langt jeg har skjønt, er det to anbefalte retailers for Apple her. #a og frisbee. Sistnevnte fant jeg to stk av, 1 i Hongdae i går, og en her i Myungdong i dag.

På grunn av kursen, er det en del å spare på Apple sine ting. Jeg kjøpte klokke + 1 reim i går, og sparte over 800,- NOK. Når tax/moms er tilbakebetalt (du får tax Free form på omtrent alt her) ender jeg på nesten 1000,- sparte. I tillegg kjøpte jeg en overgang i dag, som koster 799 hjemme, etter tax endte den på 300 blank.

Er du i Seoul og er Apple fan (kan jo hende?) så anbefaler jeg frisbee.

Jeg forsøkte å finne Museum of textiles and quilts i dag. Men etter 1,5t med Google Maps famling, x antall feilanvisninger fra 'lokale' koreanere, gav jeg opp. Orker ikke... 😉 Gått flere tiltallskilometer siste dagene. I dag er kroppen litt sliten og bena trøtte. Bakkene rundt der museumet skulle ligge, var sinnsykt bratte. Ikke rart de spiser mye her.... 😂

Når jeg plutselig havnet nede i markedet, som jeg var i 1 dagen - Namdaenum (eller noe slik) skjønte jeg at jeg måtte gi opp hele museumet. Hjernen trenger en pause i dag 🙈😂

Siste bilde sier sitt? 😂😂😂

Etter litt hvile nå, forsøker jeg å finne Insadong - kunstner området ❤

Ekstremsport - tunnel eller Hongdae....

• 11.03.2017 kl. 11:09

Det er lørdag...... det er ikke bare hjemme det er shoppingdag. Fra å ha gått omtrent alene rundt i ukedagene, krasjet jeg rett inn i den store handledagen. Man går som sild i tønne, skyv, dytt og press - og lyd overalt! Den ene butikken spiller høyere enn den neste.... 😂

Hongdae er et shopping/cafe/bar område rundt universitet. Enormt med ungdommer, mye pga gode priser (tror jeg) tettpakket med ungdom, og underholdning hver 2 meter. Kunstneriske ungdom som uttrykker seg på mange måter. Har du meg på snap, har du kanskje sett litt 😂

Her finner du det meste.... og jada det er som skiltet sier. En kattekafe... jeg turte ikke ta bilder der, for jeg var redd folk skulle tro jeg ville kidnappe katten 😂😂

Og liker du ikke kattefor, eller vil klatre i stativ - kan du jo gå på en annen kattekafe? 😂 her finnes alt mulig..

Jeg forsøkte meg på lunsj i dag. Mens risen omtrent spruter av pinnene, og brannhosten slukkes med vann, er jeg god underholdning for de rundt. Bilde til venstre viser når jeg er ferdig med måltidet. Sterkt og pinner - ikke en kjempekombo. Men jeg forsøker meg 😂😂

Ølen jeg fikk her, var faktisk veldig god. Øl og vin selges ikke naturlig på kafeer og slik tydeligvis. Dette er første spisestedet jeg er innom, som har hatt øl på menyen. Dog 1 type og ingen vin.... tydelig at det er en 'bar ting' ?

Liker du burgere og da mener jeg virkelig liker!!!! da er dette noe for deg. Den 'lille' er det vi er vant til som stor hjemme. Den største her er 1,5kg! Skjønner ikke at koreanerne er små, de må svette av seg kilo pga krydder og .... tja noe annet om de spiser de burgerne

En liten sving innom det store Samsung senteret måtte jo også til....

Men jeg likte meg best her!!! Og pga kursen, var det faktisk mye å spare ! ❤

Handcraft er tydeligvis populært her. Midt i hovedgaten til Hongdae er det en liten butikk med små hobbyfolk i. De selger ting de har laget, masse forskjellig. Jeg orket ikke gå inn, da jeg så denne køen. Da jeg kom rundt hjørnet, så jeg at køen på framsiden var langt ned i gata 🙈

Disse kakao friends ser jeg overalt. De har eget museum her (ned trappa) Butikken ser ut til å ha samme popularitet som Disney store, resten av verden. Folk står i milelange køer for å kjøpe effekter av figurene.

Klokken er nå 1906 og jeg har dumpet ned på Starbucks. Håpet er at det er litt mindre folk når jeg kommer ut (Hahaha) siden dette er et populært uteområde og det er lørdag, er det vel bare å drømme i vei videre 😂😂😂 man kan håpe folk drikker øl og vin istedenfor å stå i kmkø til banen iallefall. Et blikk på køen og syns gatelangs litt til, var en god ide likevel 😉

Når sør møter nord...

• 11.03.2017 kl. 07:21

Velkommen til DMZ står det overalt. Dog føler man seg ikke så velkommen, med vakter og piggtråd overalt. I dag startet turen kl 07, mot grensen mellom SK og NK. Er du noengang i Korea, forsøk å få med deg en slik tur. Mye historie og merkelig følelse å få tragedien så tett på.

Frihetsklokken står klar, foreløpig må man betale for å få ringe med den. Kanskje en dag, vil den ringe for frihet av seg selv?

Det er utrolig strenge regler rundt det å ta bilder. Inne i tunnelen og på grensen ved militæret, var det stengt forbudt å fotografere. De hadde derimot laget noen (rare) replika du kunne ta biler av. Blant annet inngangen til 3 tunnel. Det er nesten utrolig hvordan NK lagre tunneler og stadig gjør nye forsøk på å okkupere Seoul.... 4 tunneler er avslørt. Men de går utfra at det er titalls flere som ikke er funnet.

JSA der avtalen med amerikanerne på 60 tallet ble signert, er strengt. Inne i de blå vaktbodene som du ser, er det faktisk en fysisk grenselinje. Bodene er delt i 2 med dør mellom. Åpner du denne døren, er du ikke sør koreas ansvar mer.....

Jeg med min klaustrofobi var faktisk nede i tunnelen. P slutten kjente jeg at det snøret seg. Panikken over dryppende vann og dårlig luft, er dårlig med klaus. Men vi kom opp igjen. Det er bratt og temmelig drøyt å komme seg tilbake, så mange brukte lang tid opp. Fordelen med klaus, er at man kommer like fort opp og ut, som ned.....

Helt i det fjerne her kan du se Nord Koreas 3 største by. Vi kunne bruke utkikkskikkerter, og se det klart og nøye. Byen er mørk, og ser ut som en spøkelsesby. Fattigdom og tragedie ligger som en sky over, når man ser over på byen :(

Håp..... koreanerne sier ikke 'om' de forenes, de sier 'når'. Håpet deres er så stort at de har bygget en stor togstasjon rett ved DMZ, som står klar (vært klar i mange år) for å frakte folk og industri over grensen. Før gikk det turistturer delvis inn i DMZ, men etter en ulykke med soldater og en sivil som ble drept, er nå stasjonen helt krav drift. 140 000 sivile har donert penger til stasjonen og linjebygging, basert på troen om fred og forening, snart skal skje.

Fortid, nåtid og fremtid. Turen i dag var et bevis på det. Troen på forening er så sterk, at tusenvis gir av det lille de har - for å gjenforenes med sine kjære. At landene faktisk lever i krig, er nesten uforståelig. NK gjør stadig nye angrep mot sør, og Seoul er mest utsatt. Tenk å leve ved siden av et land, du ikke vet noe om. Man må kle seg 'normalt' på turen til JSA. Har man 'feil' klær risikerer man at NK soldater tar bilder, og sprer det som propaganda mot andre land, i undervisning feks.

SK vet lite om hva som rører seg på andre siden. Rykter sier at valuta ikke eksisterer. Av lønnen trekker staten 50% skatt, 20% i avgifter til staten og resten blir utbetalt i kuponger. Og ved siden av, er Seoul asias New York....

Korean Folk Village

• 10.03.2017 kl. 13:00

Turen startet tidlig idag, 0830 var kaffe i hånda igjen på full fart mot metroen. Jeg forsøkte å reise uorganisert til Korean Folk Village, med de språkproblemene det ville by på (og bød på) men alt i alt en flott dag. Så si hele dagen gikk der, nå er det kveld her i Seoul. Tradisjoner, landskap og folkeslag står i fokus her. Små fremvisninger med tradisjoner for bygda og man kunne gå gjennom landsbyen og se 😉

Dans, musikk og et bryllup var det jeg fikk med meg i dag. Dog, musikken er ikke min greie! Det låter for meg som en urytmisk sammensetting av sekkepipe (en fløyte som lager samme lyden), grytelokk og bongotrommer ......

Utrolig mye fint håndverk de laget, og som man kunne kjøpe. Alt fra håndlagede piper, masker, klokker til sko.... krukker er tydeligvis noe det er mye historie i her.

Rart å se hvordan landsbyer kan være så annerledes, utenfor storbyen. Nå er ikke denne bebodd, men i følge arbeiderne er det mange områder som ser slik ut på bygda i dag.

De spant silke, og skulle strikke av det senere på dagen. Her var det ikke mye nymotens maskiner gitt....

Her var det lite nasse nøffhoder, heldigvis. Men etter en rask titt rundt, og rekognosering endte på pinner og skje - ble det spyd. En bekymret dame kom bort og ville gi meg mat. Datteren oversatte at jeg spiste alt for lite 😂 En annen ting, maten kunne spises ute i sola! God temp og fint vær! Jeg lurer på hvorfor ikke koreanerne blir dehydrert. Jeg ser de aldri drikke vann. Noen ser rart på meg som går rundt med flaske... og til maten er det en liten kopp med te....?

Se på bilde, ingen vann - og.... de spiser enorme mengder mat? etter min måleskala iallfall. Og så er de så tynne, Eh... noen av de, de aller fleste 😂

Jeg var noe overrasket da jeg fant favoritten min, churros her! Ikke det man forventer. Å finne. De heter churros også. Men disse hadde mye kanel i, noe som var fantastisk godt!

Flott natur og koselig landsby...

Og spor av snø 😜😉

Man skal være Igor form for å komme opp til Budda. Jeg passerte flere som ikke syns religion var verdt så mange trapper 😂 Litt småskummelt var det også oppover....

Han her mannen skulle overbevise om dette fantastiske godteriet. Mange barn kjøpte det, og det er visst typisk koreansk godt. Jeg syns .... Eh.....det ligger i vesken enda 🙈 og kort sagt, han var fryktelig glad i kameraer 😂😂

Det er tydeligvis snart påske her også....

Det er mye te her.....

Lurer på om det er her de hentet seafood på menyen 😂

En helt fantastisk dag, som innebar uendelig med vandring. (I dag også) nå er det kveld igjen her. Jeg skal til DMZ i morgen (grensen mellom sør og nord) og blir hentet 0710 i morgen tidlig, så her blir det en tidlig kveld. 😉

Nasse nøff til middag?

• 09.03.2017 kl. 17:01

Nå er det over midnatt her. Med oppimot 30 000 skritt i dag, har jeg kommet meg i seng. Har sett ekstremt mye i dag og planen er å komme seg opp tidlig i morgen også. Kveldsmarkedene er like de på dagtid men med veldig koselig stemning.

Mange av kjøpesentrene stenger ikke før 05!!!! helt vanvittig! Og kl 22 var det mye folk ute! Jeg var innom Lotte outlet og fikk med meg en kåpe derfra 🙈

Street food på kveldsmarkedet

Hvem vil ikke ha slike sko? Ren sjokolade 😂

Alt blinker, lyser og støyer her. Minner om New York. Bare et annet språk 😂😂

Planen var å være tøff og forsøke en lokal restaurant til middag. Men med bilder av glade nasse nøff på alle dørene, og noen det velkjente grillede, halve hodet med tenner (bilde fra markedet) så turte jeg ikke. Til forskjell inne rundt City hall, er ikke noe på engelsk her ute lokalt i Dongdaemun (kan være, men ikke i gatene rundt hotellet) så da ble det en tur på 7/11. Prøver igjen i morgen.....

Planen om jeg kommer meg opp tidsnok, i morgen - er korean folk village. En lokal landsby utenfor Seoul. Så gjenstår det å se.... 😉 god natt herfra

Marked i kilometer...

• 09.03.2017 kl. 12:03

Siden jeg ikke klarer å uttale eller skrive markedets navn, uten jukselapp - får bilde tale 😂 det føltes som uendelig marked, kilometer med alt mellom himmel og jord. Gater på kryss og tvers, og smale smug. Værsegod bli gærn 🙈 Samtidig er det morsomt å se hva de selger på lokale marked.

Garn, masse deilig syntetisk garn...😂 så glorete at man nesten kan kjenne den statiske elektrisiteten på avstand😂😂😂

Og jo.. til de som syns smalahåve er ekkelt.... se her.... delikatesse, med tenner og alt 🙈🙈

De fattiges Røst....

• 09.03.2017 kl. 08:52

Ikke langt fra palasset Gyeongbokgung lå en utstilling. De var i gang med å rigge en vanvittig svær scene og rett ved, lå exibithion for poor art. Jeg stusset litt over navnet, men skjønte etterhvert at det er en slags politisk utstilling. Ikke mye jeg forstod her.... de skjønte også at det var liten vits i å forsøke å verve meg 😂

Seoul museum of history, et utrolig flott museum. Det fascinerer meg enda at disse museumer er gratis.

Gyeonghuigung Palace, ikke fullt så populært tydeligvis som Gyeongbokgung, for her var jeg helt alene. Det kom 1 mann mens jeg var der.

Når man går og går og går..... ender man plutselig på rare plasser. 😉😂

Ved Museum of art, går det en liten koselig gate. Her gikk jeg midt i skoleslutt tydeligvis, for masse elever trasket rundt meg😉. Her er beviset på at de strikker! Bare ikke på offentlig transport tydeligvis 😂😂😂

Det fine er at de har Starbucks her! 😂😂 hvile bena!

Over, under og litt kongelig følelse.....

• 09.03.2017 kl. 07:17

God morgen til dere hjemme. Her er klokken alt 14.00 og jeg har allerede rukket masse, inkludert vekke min far hjemme i Norge 0510. Frk Tjukk i hue glemte tidsforskjellen 😂

Det første som slår meg, er at byen minner utrolig mye om New York. Alt er stort, enormt sentrum (bydeler) og veldig 'vestlig'. En litt humoristisk ting å legge merke til, er at høye hæler er nesten ikke å se her. Komfortable sko, is all over The place. Ikke som hjemme altså...

Historisk, kultur og designmuseum ligger rett ved hotellet. En svær installasjon som er verdt et besøk. Koreanerne er til og med opptatt av dansk design. 😉 3 søte jenter stod med selfiestang, og etter å ha hjulpet de - dristet jeg meg til å spør om et bilde, noe de faktisk likte svært godt. Hehe

Å gå gatelangs er både kjempespennende og utmattende 😂 enorme endeløse markedsgater med mye klær og enorme senter. Det ene senteret begynner nesten før det første slutter. Og er det ikke plass over bakken, er de tydeligvis begynt å bygge under. Samme type senter, er det i Paris. Får litt klaus her jeg....

Nedgangene til senteret er nydelig dekorert. Fantastisk arbeid.

Stoffer til de nydelige draktene, er det flere butikker som har. Men det ser ut til at man bestiller seg en drakt og velger modell/stoff, ikke PR meter.

En del tid har gått til å surre rundt nede i undergrunnen. Mye er likt andre storbyer, men det var det språket da😂

Jeg har klaustrofobi og hater helt ærlig disse systemene 😂😌

Her er jeg nå. En hvilepause før jeg skal ned i undergrunnen igjen og ta banen til Korea house. Jeg var heldig å gikk rett inn i en vaktoppstilling. De fleste museumer her er som sagt gratis, fantastiske nye store museum, noe for alt ! Men palasset kostet litt. (ikke dyrt)

Dette kan bli en slankende tur, om ikke jeg lærer meg dette bedre. Foreløpig er nudler veldig glatt og vanskelig med pinner 😂😂

Hallo Seoul !!

• 08.03.2017 kl. 15:34

Det blir en del mobilblogging denne turen. Nettet på hotellet vil ikke samarbeide helt med bildene, så det enkleste er å ta det fra mobil.

Flyplassen i Seoul er full av disse to. Til neste år er det OL her, og det er prøveOLi disse dager.

Jeg strikket på flyet, og fra å være en de kikket mye på, og spurte hvor var fra - endte med bilder og Selfies 🙈🙈🙈😂 for mange var det første gang se så noen strikke på fly! Skjære turistattraksjonen for Koreanere😂

Det er veldig OK å vite hvordan man skal sitte på do. Det er jo mange kulturer i verden, så skiltet er sikkert der av en grunn, Hehe

En veldig sliten dame, på 27t med reise. Limobuss er et begrep her. For 118 kroner tar man fin buss i 2 timer til hotellet. Og standarden? En god del bedre enn hjemme :)

Det er litt høy læringskurve her. Selv om ting står oversatt feks ordet buss og tog, er destinasjonen på tegn. En del av hjelpetavlene må du kunne tegnet for engelsk, for å siden til å vise på engelsk. Men de er hjelpsomme og høflige.

Dog er noen veldig overtaket over at jeg ikke kan et eneste ord, og at de må gjenta seg selv en del. Engelsken er ikke den enkleste å forstå alltid, da asiatisk engelsk, lyder litt annerledes 😂

Hotellet er MYE finere enn på bildene. Jeg slet veldig med å bestille for man aner jo ikke standard +++ her. Men dette var over all forventning. Eneste som er litt skummelt, er doen😂😂😂😂

Her er klokken 23.25 så det frister ikke å gå ut. Bena er helt gåen etter mye gåing, mange flyplasser og trangt fly 😜😜 men i morgen!!

PS. Følg også med på Snapchat :mediakaos

Kort sagt....

• 07.03.2017 kl. 22:51

Bilde sier alt?

Lerke på vei til Tyrkia, 1 stopp

• 07.03.2017 kl. 17:01

Som skrevet, første mellomlanding er Istanbul. 1 etappe, Arendal - Oslo er kjørt og det er bare 1 time til flyet letter. Skummelt og spennende å være så nære. Nå gjenstår 16t og så er jeg i Seoul 😊😜

En rask tur innom Lillestrøm sørget for nok strikketøy på turen. Jeg mistet flettepinnen min, så for å få ferdig skjørtet måtte jegha en ny, og vips ble det med et nytt prosjekt også!

Alle trenger en omelettkokk?

• 26.02.2017 kl. 12:04

Dagen kan ikke starte bedre enn dette? Bortsett fra i dag når man våkner hjemme, i kjente omgivelser 😉 Dette er fra Scandic Park Sandefjord, og frokosten var fantastisk ! En egen omelettkokk, er det noe man kan ønske seg hjemme også? 😂

Jeg digger denne installasjonen som stod i parken i Sandefjord. Det ser ut til å være noe kulturinnslag, kanskje noe unger/ungdomsklubb har bidratt med? (Unnskyld om dette er feil 🙈😉)

Jeg fant intet mindre enn 3 strikkebutikker, 1 stoffbutikk (denne visste jeg om, da jeg kjenner Reidun fra før) og 1 hobbybutikk som jeg tilfeldig gikk forbi. Den lå i 2 etasje, så var ikke så lett å se

Men jeg tittet rundt i buen, badet jentene og mediapappa. Hotellet har basseng som er fritt for hotellets gjester. Koselig område med drikke og is for salg 😉

Hit og dit....

• 25.02.2017 kl. 08:12

Vi la 3 byer bak oss i går. Sarpsborg først, der vi har vært i 2-3 dager, så innom Halden, en shoppingrunde i Strømstad - før båten gikk over tik Sandefjord. Selv om dagen høres hektisk ut, så var den rolig og deilig.

Halden var en koselig liten by. Vi ble ikke helt kloke på hvor sentrum gikk, den var litt overalt følte vi 😂 Men jeg fant to Strikkebutikker og to stoffbutikker, moro! Strikkebutikkene hadde skjønt at familiene kanskje ikke alltid var helt frivillig med inn, sofa, kaffe ++++ god forpleining til de ventende, gir mer tid og penger til butikken 😉😉

Jeg elsker treleker, jentene hadde mye av det da de var små. Dessverre la Selmas leker ned, en lignende butikk - som denne vi fant i Halden, og mye sjarm forsvant fra bybilde. En liten petit butikk med koselig leker - ❤ vi fikk brukt litt tid her 😉 Synd jentene er så store.

Godt utvalg i håndarbeidsbutikker, til såpass lite sentrum å være.

Etter noen timer i Halden med tyvstart på fastelaven og greier 🙈😂 Drog vi til Strømstad. Jeg har funnet mine overmenn de lux på shopping, jentene ❤ det. Blir aldri lei... en sjarmerende godtebutikk fanget oppmerksomheten lenge. Og mens jentene lot seg friste av spiselig godt, gikk jeg på en koppende smell ... igjen..... 😂

Anbefaler en liten italiensk restaurant som ligger ved kanalen/elva. Utrolig god mat, hyggelig betjening og fine lokaler.

Connectionroom, best for mor og far eller barna? Etter 4 dager på samme rom, var det veldig deilig å lukke døren 😂😜 Jeg er overrasket over hvor stor og fin Fjord line båten var. Mye større og masse plass, i forhold til Color line til Sandefjord. Det deilige med å komme frem i går, var at vi ikke skulle kjøre 2 timer til, men stoppe 1 natt. Så i dag skal Sandefjord utforskes litt, før vi avslutter og reiser hjem❤

Vinterferie på 4 hjul...

• 24.02.2017 kl. 10:29

Strømstad på onsdag. Sarpsborg til i dag - og tilbake til Strømstad. Jentene vil ikke hjem :-p Så i dag går reisen tilbake til Strømstad, via en liten tur til Halden - for å titte litt, og så 1 natt i Sandefjord. Men så må vi hjem altså.. hehe... deilig vinterferie, med litt "reise på gefylen"... :)

Badeland, kino, shopping - det ble noen fine dager her i Sarpsborg. Det var en smule kaldt i Superland, så turen i vannet ble litt kort. Men minigolf falt i smak og jentene koste seg veldig. :)

Vi bodde på Scandic hotellet inne i byen, men superland er tilknyttet Choicehotell om man vil bo vegg i vegg. Rett ved motorveien, så det er enkelt å finne. Det er stor klatrepark i sammenheng med badeland, SPA, og treningsenter. For vår del, er noe av sjarmen å bo inne i byen, så man får sett stedet man er på :)

Shop and drop

• 06.02.2017 kl. 20:37

Shopping for alle pengene??? Ikke så langt i fra når 5 damer er amok på messetur.  Tradisjonen tro reiste en gjeng ned på alt om håndarbeide messen, og resultatet etter 1 dag der, ser du over. Under er min andel 😂

Men.... så skal man hjem..... 😂😂 Hvor strenge er de på overvekt og kolli, på Kastrup mon tro?

Flott helg med mye gøy, lite søvn og gode tilbud. 😉

Vakre Drange

• 15.01.2017 kl. 12:01

Litt utenfor Os ligger Drange. Stedet der jeg har vært så heldig å drikke morgenkaffen 2 dager nå. Nydelig sted, med flott utsikt og snø (?)

Kurset i Bergen ble en kjempesuksess og 25 koselige damer  kom og deltok. Helt super gjeng. 😀

Bergen next

• 13.01.2017 kl. 10:26

Oversvømt Bryggen, flomvarsel, stomvarsel = velkommen til Vestlandet. Jo takk. Jeg forlater sol, kaldt men fint vær og rim på bakken. Helgen skal tilbringes hos Tonje Brodering/Sysiden, på Kalandseide utenfor Bergen. Scanncut står i fokus og det blir moro å se hvem som kommer. Det skal være 3 kurs, så det blir en full helg. Regn, regn, regn er det som er forbundet med Bergen - men jeg har faktisk hatt noen finer dager der oppe også :-p

Widerø flyr "lekefly" opp. De bittesmå flyene er ikke videre behagelige å sitte i, med mye vind - men, man kommer dit man skal (forhåpentligvis) Det er litt vittig, for når SAS og Norwegian sine fly nå er lettet er det 2 timer til neste innenlandsflyvning her fra Kjevik. Vi er noen få stykker, maks 20 som sitter igjen i avgangshallen, hele hallen.. :p Jeg satser på at helgen blir mer som de minnene under, enn over.. :)

DNG

Håper du får en fin fredag!

// INNEHOLDER LENKER //

Aalborg i vinden

• 21.12.2016 kl. 12:43

Det blåser noe helt grusomt, noe vi med skrekk - tenker til båtturen i morgen. Men men den gang da

Nå er det full førjulskos  i Aalborg med både kafekos og shopping.

Det er noe spesielt med stemningen her nede før jul. Jeg får mer julefølelse  enn julestress, og det er en annen ro.

Jentene nyter livet og med sitt litt merkelige forhold til Danmark- håper de at de alltid skal kunne reise ofte med på jobb hit. Mens andre forbinder DK med sommerferie og legoland, tenker jentene på shopping og bli med på jobb. ;) Håper alle har en fin start på skoleferien.

Skummel fridag

• 04.10.2016 kl. 11:51

Et par fridager er herlig, etter mange arbeidsdager. En av de tilbringes med familien i TusenFryd. Her er det halloween for alle pengene og ungene storkoser seg. Sol, fint vær og god stemning. Kan det bli bedre?

Har du tid og lyst å finne på noe, er det en fin aktivitet å dra på. Og.... det ryktes at det er mange pokemon her!!

For min del er det ikke héeeelt fri. Litt jobbing men mest park. Hva skulle vi gjort uten disse digitale hjelpemidlene? 😉

Long see...

• 18.08.2016 kl. 13:04

Mye som skjer og litt slitsom oppstart på jobb, har gitt et lite tomrom i bloggen. Men nå lades batteriene, og jeg og mediapappa er i Oslo.

Ingen av barna inkl tenåringen  (kan ikke forstå den siste?) Ville følges til 1 skoledag. De to minste syklet og eldste kjørte selv. Så da pakket vi oss tidlig innover mot Oslo. Så nå jobbes det litt, før det er høstlansering hos Gyldendal ;)

Ferieslutt..

• 02.07.2016 kl. 23:17

Vi rakk jammen meg 2-3 timer i Oslo i dag også, om ikke 1,5t med shopping var nok i går kveld. 😊 mens jentene fikk enda litt mer tøy på salg, og noen bøker - fikk mor etterlengtet kaffe og to nye Lungo kopper!

En koselig liten tur innom Kaffebrenneriet, med kakao og bolle - ble det også! Jentene storkoste seg med å se på forbipasserende. Været var temmelig begredelig å komme hjem til, etter en flott uke i Bulgaria.  Disse jentene trenger ikke mye opplæring i å leve urbant! :)

Nødvendig drivstoff ble siste stoppet,  før vi vendte nesa hjemover.  Jeg rakk akkurat å kjøre Jumbo i bursdag, bli raskt oppdatert og rydde litt - før det raste inn med unger. Medium med 4 venner, og Knøtta & lille med 2. Fullt hus. Men nå! Er det stille, bena høyt mens teenagerne lever sitt liv oppe og jentene sover. Kveldsro.....

Oslo liv...

• 02.07.2016 kl. 00:20

Da er man tilbake på norsk jord igjen. Vi har både fått besøkt 93 år gamle oldefar, som både er imponerende oppdatert og sprek! Nå har vi "shoppet" som jentene sier, masse fine klær på salg til de - og i morgen er på vei hjem til sørlandet og gutta.  Mon tro hvordan de har klart seg. Store gutter, klarer seg godt? 😊

Siste kvelden....

• 30.06.2016 kl. 20:46

Siste kvelden og jentene har fått prøve det siste hobby der er:) Jeg liker at det er hobbyaktiviteter her, og ikke bare tivoli. Sandbildene er kanskje det ungene har kost seg mest med, og det ble 2 på hver. I morgen er det hjem til regn og kalde Norden;)

Dag 4 i Bulgaria...

• 28.06.2016 kl. 19:48

Båttur og strandliv.  En varm og din pirattur for meg og Lille.

Dagen var ennå lang da vi kom tilbake, så strand og litt kos ble prioritet. ;)

Knøtta ble litt bedre form på kvelden, så litt hobbyaktiviteter ble unnagjort.  Morsom maling og fin aktivitet for ungene.

Nå, magic show! Ps.  Til dere som har spurt, så er alle bildene fra turen tatt med #samsungs7edge. Det er kun mobilblogging denne turen ;)

Klar for båttur!

• 28.06.2016 kl. 07:59

Når man er på tur er ofte sykdom med i bildet. Ingen unntak denne gangen. Først mediapappa med hoven hals og antibiotika og så Knøtta med feber og mageproblemer. Jaja, sort belte i dette 😂

Det triste for Knøtta, er at i dag var det båttur på programmet. Dermed ble det kun jeg og Lille som drog avsted. Sjørøverbåten, here we come!

Nessebar old Town

• 27.06.2016 kl. 15:45

En liten shoppingtur til Nessebar Old Town, med jentene i dag. Utrolig flott område! Itillegg til kultur, endte vi opp med å se litt av Sunny Beach, da toget vi hoppet på - tydeligvis gikk dit ;p

Kakao med krem.... det er jo bare 31 grader her, så kakao er fint og varmer litt... forstår barn, den som kan 😊

Håndarbeid, noe det er mye av her.  Inne i bodene, både strikkes og heklet det. Men overvekten er boder med klokker +++ kopier, som man finner overalt i verden egentlig.

Ikke alle var like begeistret for bilder. Og enkelte steder stod det store forbudtskilt for kamera. Noe jeg, så etterpå.......... 😔

Det er godt vi kan få menyen på norsk!! I motsetning til Tyrkia der alle gjerne vil snakke svensk med en, gikk spørsmålet igjen her: "Finland?"

#samsungs7edge #mobilblogget #mammaliv #reise #vingreiser #familie #bulgaria #nessebar

Første dag - plass til mye

• 25.06.2016 kl. 09:59

Charterturister på sin hals.  Det er oss. 😊 Jentene fikk surret rundt å brukt energi på både luftball, båter ++++ kveldsbad i går.

Jeg har forsøkt å Google litt, om det finnes håndarbeidsbutikker her nede, men foreløpig bare funnet markeder. Men gir ikke opp. ;)

Selv om vi kom i går, føles det som 3 dagen eller noe. Mulig fordi jentene har sjekket ut hele anlegget allerde.  😉

Hilsen fra varmen

• 24.06.2016 kl. 18:49

Det føles mildt sagt, som et lite sjokk når man kommer ut av flyet - til 30 varmegrader. Sist jeg kjente på slik varme, pluss 8-9 grader til, var i Nicaragua. Dog føles det mer riktig med shorts eller kjole, i slik varme - enn langbukser som i Nicaragua:)

Dagen føles endeløs, når man har stått opp 05. Jentene er helt på felgen, men har makset dagen. Bading, is, shopping, you name it.  Det er utrolig hva man rekker mellom 15  og 19. Middag er også inntatt.  Vi ligger en time foran, så her er klokka snart 20.

Sol nessebar mare er et sinnsykt stort anlegg. Svært med mange bassengområder og en liten landsby i seg selv. I fjor var vi på Sunwing, noe som egentlig føles som å være på hotell i Skandinavia. Her på SNM er det masse tyskere, russere, bulgariere  osv. Ikke så mange nordiske, men kanskje litt ok? Maten er god, området topp og nå er vi spent på hvordan uken blir her ;)

4 dager til avreise...

• 20.06.2016 kl. 08:32

På fredag, på denne tiden - sitter vi i bilen, på vei til Gardermoen. Turen går til Nessebar, i Bulgaria. Det er ufattelig kort tid siden vi bestilte turen, og nå er det under en uke til avreise. I fjor var vi i Side, Tyrkia - på et av Vings flotte Sunwing Family resorter. Forventingene er ikke noe mindre, når vi i år reiser til Bulgaria - som vi aldri har vært før. Mon tro om det finnes håndarbeidsbutikker der? :)

Jeg skal arbeide litt fra bassengkanten, da jeg ikke går ut i ferie før uken etter hjemkomst. Men pytt pytt, det er man vant til. I dag må det meste i boks av deadliner, så det er egentlig litt ok - at været er overskyet og ikke så fristende. Dagen i dag er en slik oppå-hverandre-dag. Møter, jobbing, selskap, skoleavslutning ++++ alt skjer liksom på en gang :)

// BIlder: Ving.no//

Håper du får en fin dag!

Reisetips til mine-dine og våre familier

• 08.06.2016 kl. 15:06

Jeg har drevet å skrevet en artikkel, om reiser for storfamilier (5)6+ og fikk så utrolig fine tips fra Apollo. De vil jeg gjerne dele med dere. Det å reise til syden, er blitt en "folkerrett". Skal man tro Facebook og andre sosiale medier. Folk klager offentlig over å ikke komme seg på noe ferie til varmere strøk, noen klager på urettferdighet, andre mener at ferie i Norge - ikke er ferie. Er det barna  eller de voksne som mener dette? Er det virkelig en oppfatning at barn ikke blir lykkelige, uten en sydetur? Har dere noengang stoppet opp, og sett på en badestrand her hjemme - hvor lykkelige barna er? :-) Vi lager ofte det samfunnet vi vil, og når barnefamilier blir kalt fattige, og man uttrykker stakkars deg,  når et barn aldri har flydd noe sted - da er vi på full fart, i feil retning - etter min mening. Det var noe av årsaken til at jeg startet Give away rundene, med et håp om at de som kanskje ikke har de samme kravene, kan få ta med barna på noe gøy.

For de gjerne vil til syden - så er det mange gode tips her. Med god planlegging og sparing - er det ikke en umulighet. Men husk å tenke på, at det er ikke alltid det dyre som gir lykke :) God ferieplanlegging!

APOLLOS TIPS:

Mine, dine, våre! Storfamilie på tur

Det er klart det koster å dra på ferie med storfamilien, av den enkle grunn at vi er mange som reiser sammen. Det kan også være vanskelig å finne tilbud for storfamilier, og det kan føles tungvint i planleggingsfasen. Jeg har her samlet noen tips til hvordan prosessen kan optimaliseres og forslag til rimelige destinasjoner.

Ta kontakt!

Når man reiser i store grupper anbefaler jeg å ta direkte kontakt med reisearrangørens salgsavdeling. Hos Apollo sitter en svært dyktig gjeng som gledelig bistår deg i planleggingsfasen. Siden storfamilien ansees som en gruppe, er planleggingen og bookingen mer kompleks enn om man reiser en mindre familie. Da er det godt og mer effektivt å ha eksperter som kan være med å optimalisere ferien.

Cruise til sommeren!

Cruise i Middelhavet er absolutt det optimale for storfamilier! Her får familien være samlet under oppholdet, samtidig som man får friheten til å tusle rundt uten å trenge å være bekymret for å komme fra hverandre. Du opplever nye destinasjoner hver dag, bad, sol, aktiviteterog underholdning! Alle er fri til å gjøre hva de har lyst til, delta på utflukter, trene, delta på aktiviteters som arrangeres av barne- og ungdomsklubbene, eller rett og slett nyte en lat dag på soldekk.

Mange av de nyeste skipene har familielugarer og større suiter som kan ta opp til åtte personer i samme lugar. Disse er oftest forbeholdt store familier på flere enn fire personer. Lugarene finnes ikke tilgjengelig på bookingsidene til rederiene(!) Dette kan kanskje virke litt komplisert, og er en av grunnene til at jeg anbefaler storfamilier å ta direkte kontakt med en reisearrangør. Årsaken til dette er at cruiseselskapene vil forsikre seg om at familielugarene faktisk blir reservert av storfamiliene. Slike lugarer er svært populære også blant familier under fem personer, fordi mange ønsker seg den ekstra plassen. Det finnes også en rekke lugarer som har direkte forbindelse til nabolugaren (connecting doors)? et godt alternativ for barnefamilier.

MSC Cruises er et eksempel på et cruiseselskap som tilbyr familielugarer, det de kaller «Super Family Cabin», på forespørsel. Dette er to utvendig balkonglugarer med connecting doors, som kun krever 2 fullt betalende gjester pr. lugar der de øvrige gjestene betaler barnepris. Prisen for 7 dagers cruise ligger fra49.000 for en familie på 6 stk. i august, med helpensjon. Det vil si at mat er inkludert for alle 6, og at drikken kommer utenom. Dette er en svært gunstig pris for en relativt stor gruppe.

Du finner generell informasjon cruise her og kan ta kontakt på telefon 810 20 000 eller cruise@apollo.no

Connecting doors:

Dette er et tilbud også hoteller har tilgjengelig, og tillater storfamilien å ha to separate rom med tilgang til hverandre. Et tips vil i dette tilfelle også være å ta kontakt med Apollo sin salgsavdeling for informasjon om kapasitet og hjelp til å optimalisere bookingen, da noen av hotellene tilbyr slike rom på forespørsel.

All inclusive

Fordelen med All inclusive er mange, og en av dem er at du får mer kontroll på pengebruken under oppholdet. Da kan man velge mer «eksklusive» destinasjoner og slippe å tenkte på utgiftene under oppholdet.

Rimelige destinasjoner

Det finnes fremdeles uberørte perler som er rimelige å komme seg til og billige å oppholde seg på. Eksempler på dette er Bulgaria, Albania, Kroatia,og  Montenegro. Her har ikke masseturismen fått etablert seg ordentlig enda, og det er fremdeles mulig å dra på oppdagelsestur!

Hellas har mange fantastiske destinasjoner og er et rimelig alternativ. Sjekk ut steder som Sivota, Lefkas, Tilos, Milos, Skopelos og eventyrøya «Symi»!

Generelle Tips:

• Ta direkte kontakt med salgsavdelingen, da muligheter for storfamiliene ofte finnes på forespørsel.
  • Book rom med Connecting doors
  • Vær tidlig ute! Disse rommene er populære
  • Velg reisemål som er billige å oppholde seg på
  • Velg All inclusive på de dyrere destinasjonene
  • Reis i skuldersesongene, høysesongen er ofte den dyreste periode å reise på.
  • Bruk Apollo sine sider for restplasser hyppig. Her kan det dukke opp gode tilbud!

#ferie #syden #apollo #tips #blogg #mammablogg #jobbmamma #mammaliv #medialiv

Wannado Klatrepark

• 05.06.2016 kl. 19:18

I ettermiddag har vi vært innom storebror (Mediums) arbeidssted. Han arbeider i tillegg til skolen, på klatreparken. Et fantastisk sted, som anbefales alle, både små og store. Løypene er kjempeartige, og vel verdt et besøk. Barneløypa er fin for de under 140. Knøtta surrer rundt, og klatrer gjennom alene.

Mens de små klatrer, er det kaffe og sveler for de voksne - og det er også grill der, om du planlegger en lang dag :) De samme som driver klatreparken har også kajakk på Hove. Her kan du få timer, kurs +++ eller bare utleie. Genialt opplegg. Det er fint å ha slike ting i nærheten (5 - 10 min fra oss) når sommerferien, med sine lange uker snart inntar huset :)

Er du i området i sommer, så ta deg en tur. Det er utrolig flott aktivitet for alle sammen - og noe du ikke finner "overalt". Prisen er også helt fin, for en barnefamilie! Hyggelige mennesker (ikke bare fordi sønnen er der av og til) og flott område. Fint sted å senke pulsen litt, og roe ned mens ungene øker sin puls, og henger i trærne :)

#hove #arendal #detskjer #barn #familie #aktivitet #klatrepark #wannado #mammaliv #aktivebarn #søndag #ute #sol #sommer

Soon to be...

• 28.05.2016 kl. 22:01

... natt og en fantastisk fin helg er over. :) Masse fine inntrykk og koselig å besøke gamle byen vår igjen. I morgen vender nesa mot sørlandet igjen og Arendal inntas ! :)

På toppen av verden

• 28.05.2016 kl. 17:47

.. en fantastisk følelse! Iallfall å være på toppen av hoppbakken, i OL anlegget - lysgårdsbakkene. Her har aldri jentene vært, og det ble et hyggelig gjensyn for medium og oss voksne :)

#foto #bilder #reise #lillehammer #canon #canon7dmarkII #mammaliv #familie #lysgårdbakken #OLanlegg #kos

Lillehammer som turister...

• 28.05.2016 kl. 15:38

Hunderfossen ble byttet ut med små aktiviteter i dag! Og det var egentlig minst like koselig! En tur til Strandtorget kjøpesenter, og så videre til Tyrili klatresenter. "I vår tid", holdt klatresenteret til nede ved Strandtorget, så her hadde det jammen meg skjedd forandringer! En kjempeartig opplevelse, det er nesten så man må finne frem de gamle klatreskoene og melde seg inn i klatreklubben igjen! :)

Det var noen år siden sist, jeg var i en slik vegg. Det merkes kjapt! :P

Klatremus Spillemann fikk også tatt seg en tur.. ;)

En utrolig flott aktivitet å ta med familien på, anbefales!

#tyilisenteret #tyriliklatresenter #aktivitet #sport #lillehammer #familie #mammaliv #reise #opplevelse #barn #klatre #klatresenter

Lillehammer eller Lillyhammer?

• 27.05.2016 kl. 21:42

Uansett, alle stedene "er" her. For 7 år siden, pakket vi siste rest i flyttebilen, låste døra for siste gang og flyttet til sørlandet. For første gang, siden september 09 er jentene og medium tilbake i Lillehammer :) 6 timers reise, men utrolig moro! Jentene husker ikke noe herfra (3 år og 1,5) men vi besøkte barnehagen de gikk i. Og der var jammen meg samme styrer og den ene ansatte der enda, som jentene var så glad i den gang. En tur innom P4 ble det også! Så mediapappa fikk hilse på gamle kollegaer, og se seg rundt i kjente omgivelser!

Parken - et sted vi brukte mye. Før Lille kom, bodde vi som nærmeste nabo til parken. Det er drukket mange kaffe her, og spist mange club sandwicher. Nå, fikk jentene løpe rundt her - noe de ikke har gjort på 7 år :)

Tilfeldig er Litteraturfestival her denne helgen, så det er masse folk - og yrende liv rundt omkring. Koselig stemning og fantastisk vær!

Noen ting er veldig forandret, siden vi flyttet herfra - og andre ting - er helt like :) Det er bygget en del nye installasjoner, kafeer ++ mens andre ting, er samme butikkene, kafeene som de "alltid" har vært.

En liten "oss" tur, kjapt før mediapappa skulle ut å treffe tidligere kollegaer fra P4 - opp på Toppen bar. Her har man vært mye :) Nostalgisk tur, med en liten drink før kvelden skal tas for ungene.

Utsikt mot Vingnes fra Toppen bar. Denne broen var guttene VELDIG opptatt av, da de var små. En film som heter Pitbull Terje, ble nemlig filmet inn her i Lillehammer, og Vingnesbroa var litt sentral enkelte ganger. På samme måte, er det litt morsomt å gå forbi Brenneriet, eller Flamingo fra Lillyhammer :)

I morgen er planen Hunderfossen. Og som vanlig, får ikke vi helt med oss alt - så vi har lovet ungene å dra dit, på sesongåpningsdagen. Det er vel bare å belage seg på litt kø..... :-p

#reise #mammaliv #canon #canon7dmarkII #foto #bilder #lillehammer #lillyhammer #toppenbar #kos #familie #boddherfør #utflyttere #gudbrandsdalen #familietur #scandichotels

On the road again

• 16.05.2016 kl. 08:03

I går startet reise til Haugesund kl 07. En litt kjølig fornøyelse men veldig fin tur. Sol hele veien, noe som reduserte faren for ihjelfrosset par på veien. Tettpakket kan man vel kalle programmet, når man sjekker inn 14, dusjer en time for å få varmen og strener rett i selskap.

Hver gang jeg er hjemme her, glemmer jeg ut vind og hvor kaldt den er, i forhold til Sørlandet. :-)

Vi gikk hjem langs kaien, forblåst og mett på dagen fikk vi oppleve nordavind på alle kanter

:-)

Nå settes kursen mot Sørlandet igjen - 16 mai rigging på skolen og 17 mai i morgen.

Nest stop London... nei....

• 18.04.2016 kl. 12:58

Om noen få timer skulle jeg landet i på Standford, og 3 dager i London - på Europas største tekstilmesser. Men, når tiden ikke strekker til, så må man rett og slett begynne med hard prioritering. Og denne gangen, er man ikke på vei til Torp, men jobber jobber jobber.. :) Kl 1635 tar Ryanairs flyvning til Stansted av, uten meg! Mens man sitter å jobber her, får man følelsen av ..arg..! :) Men når flyet er i lufta, tror jeg det er enklere å "glemme" det. Timene rundt 12, da jeg kunne rukket å sette meg i bilen, og kjøre til Torp - var rastløse. :-p "Kaaaaan jeg nå det?" Det er i slike situasjoner, man skulle ønske det var 36-48t på et døgn, da skulle jeg klart dette.

Med svært mye godvilje og intens jobbing, kunne jeg nok rukket å komme meg til London og hjem igjen - natt til torsdag, for så å reise til Oslo/Nicaragua på fredag. Blir du svett av tanken? Det gjør jeg også.. hehe :)

Og ved nærmere ettertanke er ekstra tid med familien, kjøpe sykkel med Lille i morgen, ta livet med ro - med vin og tvkvelder - å foretrekke de siste dagene ! :)

Oslo på en søndag

• 03.04.2016 kl. 13:53

Mediapappa er reist hjem, og jeg tusler rundt i Oslo. Løkka er et fantastisk sted. Små utrolig koselige søndagsåpne butikker, og lite biler og lyd. En fantastisk stemning ! Og som en bonus, var Pickles åpen. Jeg har skrevet om både bøkene og garnet - og butikken faktisk, men aldri fått sjans å være innom. Med lav bypuls og god temperatur - ble det en tur opp dit. Og jammen ble det ikke med noe i posen hjem også 😂👍Scandic byporten har vært gjennom en fin oppussing siden jeg var der sist. Utrolig koselige rom, og resepsjonsområde. Anbefales! Nå, en liten pust i bakken med blogging, Mail og juice!

I går kveld ble det en fantastisk avslutning på dagen. Latter, med morsomt på klubbscenen. Jonna Støme var superflink konferansier. Da vi landet romlet magen og med tre timer til middag, ble det sushi! Slike små brekk i hverdagen er fantastiske!

Fredag, helg og LATTER?

• 01.04.2016 kl. 07:17

Når jeg er i Oslo, har jeg pleid å gå på Latter - om det er noe interessant å se. Kveldene kan fort bli lange, når man er på jobb noen dager - og dermed har jeg klart å lokke med meg venner +++ på show av og til. Nå er det helg, og vi knallstarter helgen med hyggelig besøk til venner i kveld, og så avsted til Sandnes i morgen tidlig. Rett fra søsters 50 årslag, går det til Sola - > fly til Oslo, og LATTER :-) Mediapappa har ikke vært der før, så det blir moro. Det er standup på klubbscenen og vi skal dit etter middag.

Søndag farer han avgårde til sørlandet, mens jeg skal jobbe et par dager i Oslo. Noen få timer med urbane inntrykk :-) I tillegg til møte med Gyldendal, om bok nr 2 - skal jeg i møte med Plan Norge. Tenk at nå er det bare 3 uker til jeg reiser til Nicaragua. 3 uker!!! Steike, så fort som tiden går!

De siste dagene har jeg jobbet "dobbelt" for å komme ajour med arbeidsplanen. Møter og reiser, gjør at ting forskyver seg - og kontortimene blir lenger og mer intense enn normalt. Men hey! Hva gjør det, når gulerota i andre enden er en morsom og koselig kveld. Middag, vin og standup. Kan det bli bedre?

Men i kveld er i kveld - og da er ut på besøk. Det er også trivelig. Besøker dere ofte venner, god mat, og hyggelig selskap? Jeg er så spent, for det er "miksekveld" med noe til i dag. Med andre ord, koselig selskap, musikk og ja - det MÅ bli en vellykket og koselig aften. Man skal bare huske på, at man skal opp kl 0630, dagen etterpå :-) Ha en fin dag alle sammen :-)

Forresten, pass deg i dag - har du noen moroklumper rundt deg? Da kan du sikkert vente deg en april april april eller ti.... :-)

Champagne eller snø?

• 20.03.2016 kl. 07:36

Et rart spørsmål? Men altså... Hvilken utsikt liker du best, i slutten av Mars? Champagne eller snø? Hehe..... Fra sengen skimter jeg tretoppene ut vinduet, og jeg måtte reise meg opp, og titte en gang ekstra, for å se om svenskene faktisk hadde fått hvit vår i natt :-) En litt stor kontrast til været, som jeg ser de har hjemme :-p

Og joda!

Men hvit, grønn, rød eller gul - fargen i dag er fortsatt Peach inne og kurset fortsetter. 5 hyggelige damer, en fantastisk snill og artig Lillebror-kokk, og dyktige Bodil - er programmet i dag også! Kan ikke bli annet enn perfekt?

Og ps... Kofferten er fortsatt ens med da jeg kom. Så hva mangler? :-)

Nettopp - i dag skal jeg shoppe litt - og få studd ned i kofferten og tatt med hjem :-) Håper du får en fin dag !

Klyp meg i armen - himmelen...

• 18.03.2016 kl. 23:17

Nettopp! Dette er utsikten fra senga! Er ikke dette å sovne til himmelsk utsikt, så vet ikke jeg! Et hus fullt av deilige stoffer, tilbehør og og og og.... Det er nesten for mye for en stakkars sjel. Hehe :-)

Jeg er innlosjert i Haninge, utenfor Stockholm - og jeg har fått en fantastisk seng, innebygd i verdens smarteste løsning - med himmelsk utsikt. Jeg elsker hele konseptet her! Ikke visste jeg, at Bwear drives i helhet fra hjemmet til Bodil og Lillebror, nei - ikke som i lillebror - men Bodils hyggelige make! Dette er en livsstil !

Deilig mat og en kveld med to helt fantastiske mennesker er over, og jeg ligger å tygger på "så heldig jeg er". Tenk at jobben stadig tar meg til nye opplevelser, bekjentskaper og ikke minst hyggelige relasjoner. Kan man være heldigere?

I morgen er det kurs - og dere skal selvfølgelig få flere bilder fra dette fantastiske mekka til Bwear :-)

Men nå - besvime litt :)

Melkeruta gjennnom Skandinavia...

• 18.03.2016 kl. 16:43

Jeg er utrolig heldig til vanlig. Direkteflyvninger mellom København og Kristiansand, er en realitet - noe som forenkler jobbreiser mye. Dog, er vi ikke like connected til Stockholm - og reisen i dag, returen og faktisk neste Stockholmsreise i Oktober - går via Oslo...

Med litt over en time, og fly i rute - rekker man å både titte litt i taxfreen - og en tur innom SAS loungen. Noen fordeler får man ha, når man bor mange døgn i kofferten. Heldigvis ble det ikke lange pit stopen i dag.

Er denne obligatorisk for deg? Jeg er normalt innom Starbucks når jeg lander her. Men i dag gikk gåturen kun i 2 etasje, mellom terminalene. Sist, stoppet jeg her, og fikk med meg iskaffe til flytoget. Men, med x antall minus ute - fant jeg kjapt ut, at det fantes varmere drikke å kose seg med gitt.. :)

Arlanda Express - kan man ha sort belte i flytog? Flytoget, København Metro, Arlanda Express - you name it. Toget går til Sentrum, der pendeltog går videre. Nå er jeg kjempeklar for en helg på kurs og noen dager sammen med søte Bodil/bwear.

Tomorrow - > Stockholm

• 17.03.2016 kl. 11:18

Tre ganger har jeg fått gleden av å besøke den fine byen Stockholm. Første gangen, var i øspøs regnvær - føler kanskje det er litt urettferdig å legge ut bilder fra den turen. Vi er da bloggere! Skal ikke vi vise frem det beste, fra det meste og de fleste? :-p

I fjor ble det 2 turer over, messetur - og en rullatortur! What?

Joda, det var jo i fjor sommer at jeg lekte Superwoman på MC. Det jeg glemmer til tider, er at det kun er i armen/skuldera jeg er "Ironwoman" og at ikke alle andre lemmer på kroppen, tåler like mye! Så, 6 uker i gips. Nei, nå ljuger jeg. Etter 5 uker grein jeg den av, og drog på boklansering - med Mediapappa med, som levende krykke! Aldri et kjedelig øyeblikk!

Men i morgen sitter jeg altså på flyet til Stockholm igjen. Denne gangen blir det mindre shopping (håper jeg) eller vent, jeg skal jo på kurs. I en BUTIKK! Hehe, og Bodil, selger tilbehør til min nye dille.. hmmm... Jeg skal på kurs hos Bwear, og sy BH! Wee.. for min del, skal jeg også robbe butikken/eller kjøpe da, for biknitilbehør. Jeg skal nemlig forsøke meg på en bikini, til Bulgari turen. Svært ambisiøst, til meg å være.. å sy bikni? Tja, mer å fremsnakke det å gå i bikini... :-p Jeg skal bo hjemme hos Bodil, og jeg må si jeg gleder meg utrolig mye! :)

Har du vært i Stokcholm?

#reise #sverige #stockholm #kurs #bwear #bh #søm #kurstur #reisetid #mammaliv #jobbmamma #homemade #håndarbeid #håndlaget

Ving - Sol Nessebar Mare, Nessebare Bulgaria

• 28.02.2016 kl. 21:50

For en stund siden skrev jeg om at årets sommerferie var spikret. Turen går i år, som i fjor med Ving - og denne gangen til et land ingen av oss har vært før! Bulgaria. Flere av vennene mine roser Bulgaria, og mange av de har allerde reist fast hit i noen år. Det er spennende med nytt land, og ingen av oss har noen formeninger om hva som kan vente oss :-) Hotellet ligger litt utenfor byen, men det gjør ikke noe. i fjor var vi kun 1 dag utenfor hotellområdet. Det er jo som en hel verden der inne! Lollo og Bernie tar seg av aktiviteter hele dagen, og ungene koser seg vilt. Vi skal skjemmes bort i år også, med all inklusive. Trenger jeg si at jeg gleder meg? Selv om jeg/vi reiser mye - er det alltid deilig med ferie!

Bildene er fra Ving.no sin webside. Mer info om hotellet, finner du HERI fjor var vi i Tyrkia, Side - og koste oss. Det skal bli spennende å reise til Bulgaria i år. Men først, skal jeg til Nicaragua! Sammen med Plan Norge, skal vi besøke skole, og diverse jenteprosjekter. Gleder meg masse til det også! Det er faktisk bare 1,5 måned til!

#ving #familie #sunwing #familyresort #ferie #sommer2016 #kos #mammaliv

Fly me to the moon - eller København

• 03.02.2016 kl. 16:05

Nå er det jobbing for full speed, mot avreise. Standard er at jeg reiser avsted på jobb, med alt for lite søvn i bagasjen - fordi jeg er så innmari dårlig på å disponere tiden min :) Skal bare, skal bare - og så alt for sent i seng, tidlg opp = høy som en flyvemaskin på lite søvn. Men men...

I år somi fjor, som mange år før det - går turen til København, men for andre gang, ikke bare med kollegaer. Men med en reisegruppe. Vi skal bo på samme hotell som sist, Admiral Hotel, et flott hotell i nærhet til Nyhavn. Utrolig flott, og god beliggenhet. Jeg elsker den gamle stilen på hotellet, og det er utrolig elegant inni. Målet med turen, er jo å få folk til å shoppe på messen vår. :) Så jeg håper at turen blir like bra nå, som tidligere turer! :)

Nå gjelder det bare å pakke, gjøre klar alt - kommunisere de siste ting med hotellet - og så gjøre seg klar for avreise. Det er alltid litt "surredøgn" i forkant av jobbreise, men alltid moro når rompa først har flytta på seg.

Er du en liten globetrotter? Jeg elsker å reise. kanskje enda mer før, fordi nå reiser jeg så mye. Før var jeg i fyr og flamme hver gang jeg satt meg i bilen, fritid eller jobbreise. Nå er det blitt mer "vanlig". Men noen reiser er helt klar mer moro enn andre! Bare siste to årene har vært mye reising utenom jobben, og slik er moro!

• Paris  x2
  • London  x2
  • Poznan
  • Gdansk
  • Side, Tyrkia
  • New York
  • København
  • Praha

I tilegg har det vært land og strand med jobben. Allerede nå, vet vi hvor ferden går til sommeren. Vi fikk smaken på "latmannsferie" i fjor, og tar en gjentagelse av den. Men det skal dere få vite om mer, senere i et annet innlegg. Men jeg frister litt med noen bilder fra Ving sine sider :)

Men først, fly avsted til København - deretter Oslo :)

#reise #copenhagen #jobb #København #ving #admiralhotel #jobbliv #mammaliv #jobbmamma #altomhåndarbeidemessen #altomhåndarbeide

Israel - en vandringstur

• 04.01.2016 kl. 12:20

Gårsdagen gikk reinkarnasjon, ro og hvile. Plutselig fikk kroppen nok, av selskaper middager, fest og annet romjul og nyttårsmoro. Resultatet ble en hel dag i senga/sofaen :) Delvis i morgentimene i dag, ble det også en del hvile - men nå er jeg på bena, i håp om å få startet jobbingen. Alle ungene har fri en dag til, så det er bare de store som må jobbe i dag :) Planen er svært enkel middag, og litt mer ro og hvile, før full gass på jobb i morgen.

For de som har fulgt meg en stund, så vet dere at min far kom hjem for snart 2 år siden fra Spania - grunnet sykdom. Siste årene har han blitt mye bedre, og formen er bedre enn på lenge. Han er veldig aktiv i kirke og Blå Kors (eplet har falt litt langt fra stammen der.... :p ) og hans største ønske har alltid vært å reise til Israel. Om 2 år er han 80 år, og jeg gjorde et stunt - der jeg undersøkte om familie ville være med på en forskuddsgave + jul. En reise til Israel! Og jammen støttet de ikke om det, alle sammen. Skal han reise, er det nok nå han er på topp, og jeg tror ikke vi kan vente 2 år med å sende han avsted. Så den 16 mars reiser han en uke, på sin livs opplevelse! :)

Det er så kult og kunne gi noe som betyr noe - noe som vil sette minner og gi en følelse av livsopplevelser. I Desember var jeg og guttene i NYC, samme følelsen satt de igjen med etterpå. De har vært i USA, i New York - den kuleste gaven ever.. :) Både barn og voksne har så mange ting i dag, det flommer over av ting og tang overalt, og hvorfor ikke gi noe de kan ha med seg resten av livet? Som minner? Ting forsvinner, blir ødelagt, mister interessen osv. Mens minner fra en tur, vil være med de - hele tiden! :)

Har du gitt noe spesielt i gave?

Min mest spesielle opplevelse i 2016, tror jeg vil bli #Plannorge sin tur. På fredag reiser jeg inn til Oslo, for å ha møte med de angående turen. Turen skal etter planen gå til Nicaragua, et land i Sør-Amerika. Jeg er så spent, både på å treffe #plan folkene og ikke minst, få informasjon om turen! :)

#israel #fokusreiser #escape #vandring #opplevelse #jul #gave #jubileum #far #familie #reise #reiselangt

Meet Mr Robin Williams

• 22.12.2015 kl. 19:08

Iallefall fukken av ham! Siste dagen i NYC gikk til et besøk på Madame Tussauds. Vi var der i London også, men utstillingene varierer litt - land til land (evnt by) så det er moro å se

Om få timer begynner reisen hjem. :-)

#newyork #iphone6+ #newyorkcity #madametussauds #reise #travel #usa

Weeeee in the air

• 20.12.2015 kl. 22:29

Shopping, flytur, båttur og klokken er 1620 🙈😃 Tekst kommer senere på bildene

Bedside view

• 19.12.2015 kl. 12:59

Klokka er 0657 NY tid. Dyna er fortsatt antrekket og her er utsikten jeg ser fra senga. Ny dag!!

12t i New York

• 19.12.2015 kl. 03:38

Vi har vært ute i 12 timer og rukket utrolig mye!!!! Nå, sove

Tekst på bildene kommer senere :-) kl er nå 21.38 her

Fra verdens mest kjente skyline....

• 18.12.2015 kl. 08:47

23 etssje på Manhattan, selv om klokken er 02:30 her - gjør det ikke noe

Verdens mest kjene skyline, er nydelig - selv om man er litt døgnvill

Det å sovne kl 1900 NY time gir litt utfordringer nå 😂

Nei, får prøve å sove litt :)

New York next!

• 17.12.2015 kl. 09:14

Da er vi allerede godt på vei... Amsterdam, neste stopp New York. I går sørget jeg for å lade, fylle opp med serier og gjøre ipaden klar - den ligger igjen hjemme 😂😂 Bok er innkjøpt!

Jeg lot faktisk begge DSLRene bli hjemme. Fra Londonturen med gutta, husker jeg at det var mer i veien enn gøy. Så.... I veska er Canon G7X med, og skal sette minner for turen... NYC next!

#canon #canonnorge #reise #newyork #canong7x #familie #mammaliv #reiseliv

New York New York

• 16.12.2015 kl. 07:18

I natt reiser vi! Kort tid igjen, say no more! Siste innspurt mot avreise i dag!

Håper alle får en flott dag! Her er det fullt program

Natta med en drøm om NYC

• 14.12.2015 kl. 00:39

3 dager igjen! Sov godt og drøm søtt, det skal jeg....:)

1 uke til New York City...

• 09.12.2015 kl. 16:54

I dag er det 1 uke til koffertene er pakket, og vi klare for avreise til New York City. Reisefeberen er startet å melde seg, og jeg har tittet litt gjennom gamle bilder. Når vi ankommer, er det akkurat 11 år siden - jeg reiste hjem fra NYC sist. Julestemningen og den kalde byen, er noe jeg gleder meg til å oppleve igjen!

Sist husker jeg stemningen ved å kunne gå ut på gata kl 04 - få seg 4 vårruller, og gå tilbake til leiligheten for å jobbe litt videre. Utelivet turte jeg aldri å teste skikkelig, for det   å være tidlig i 20 åra, og ute i mørket - er skummelt! :) Denne gangen reiser vi jo over, bare for å feriere! 6 hele deilige dager, som kommer til å gjøre oss helt tussete på julaften - venter oss.

Jeg husker jeg raste rundt 3 dager før hjemreise sist. Jeg MÅTTE jo få med meg ditt og datt +++ jeg hadde brukt mesteparten av tiden inne på kontoret, leiligheten eller en fast restaurant vi brukte. Vi var innom Radio Music hall under et arrangement, løp forbi Rockefeller, svinset innom Madame Thoussand - og så var det slutt. Dermed var trangen til å "se" NYC stor, da vi begynte å bevege oss rundt. Det å gå fra nederste piren ved båthavna (til Frihetsgudinnen) og helt opp til Central Park, er både et godt stykke å gå og en opplevelse. :)

Jeg satser på at jeg og guttene klarer å ha et litt lavere tempo i NYC enn vi hadde i London. Da tok vi alt som fantes av attraksjoner, på en dag. Både mor og gutter sovnet som steiner, kl 22 den kvelden :-P

#newyork #reisefeber #blogg #reise #kos #tur #mammaliv #tenåringer #usa #opplevelse #newyorkcity

Strikkehelg i Stavanger

• 03.11.2015 kl. 10:54

Denne helgen reiser jeg avsted til Stavanger. Det er Strikkehelg, med UTROLIG masse arrangementer, workshops +++ det ser virkelig ut til å være et flott arrangement. Som du ser på programmet så er det tettpakket program. Det vil også være kino, pubstrikk, fest, butikkutsalg +++ alt hva et glad strikkehjerte kan begjære. Jeg gleder meg til å se dette arrangementet - og deler det, for kanskje er det noe du kunne tenke deg også?

#strikkehelg #stavanger #håndarbeid #hobby #jobbmamma #side2 #homemade #strikk #strikking #fokus #reise #weekend #scandichotels #altomhåndarbeide

Mer shoppingbilder

• 26.10.2015 kl. 13:43

Når man reiser på Syfestival, er det nødvendigvis ikke bare håndarbeid man kommer hjem med. For min del var jeg nedlesset i mye rart :-) Sminke, klær, elektronikk, håndarbeid, godteri, vin +++ hehe... Som nevnt tidligere, kjøper jeg knapt noe i Norge - når det gjelder hudpleie/sminke. Så intet unntak. Jeg fikk shoppet inn litt til lageret mitt, så nå har jeg en stund.. :)

Lancome og Dior ble kjøpt for ikke lenge siden. De to sammen er ingen god match for min del. Tørr hud og med partier som lyser gjennom. Men med Estee Lauder kan DIor brukes, og Lancome alene eller med pudder. :-p Men til vanlig liker jeg svært godt daycreamen med litt farge i, fra EL og gjerne med primeren under. Supre ting!

Og en ny MK! Fin? Blir aldri helbredet fra dette veske styret... eller smykker, eller.... jatta.. hehe...

Størrelsen er superfin. Bak ser man den blå vesken jeg bruker mye. Den nye er mørk, brungrå - kjempefin. De tre MK veskene jeg har, er annerledes enn de "standard" Jet set'ene, noe jeg liker godt.

Og selvfølgelig... stoffer og dill - det måtte bli litt, tross alt håndarbeidsmesse. Ull, jersey, silkeviskose, punto fra Armani, isoli med glitter +++++

Vinyl til både tekstil og faste ting. Først ut er skittentøyskurvene våre. De skal merkes! :)

Merkelapper og sløyfer. Sistnevnte er beregnet til bh prosjekt, som jeg kjøpte - ikke vent på at de skal komme ferdige ut i bloggen :-p

Men DENNE DIGGER DIGGER DIGGER jeg - Pearl. Power bank, Oppladbare "batteri on the go". Denne lille saken både lader, lyser og er sminkespeil. Snakk å treffe den kvinnelige gadgetdelen - spot on! Elsker den, og den er bare super lekker!

Jentene fikk hver sin søte bamse, K fikk minihøytaler og L nytt ipadcover. Guttene fikk hver sin lyspære....hehe. En gadget pære.  Denne styrer man med telefonen sin, via bluethoot. Den skifter farge, kan skrus av og på +++ med iphonen (android) Kult?

Nå gjelder det å samle krefter til Sarsborg - 13-15 nov. :)

#syhelg #jobbmamma #syfestivalen #shopping #arlanda #stockholm #reise #mote #sy #hobby #håndlaget #altomhåndarbeide #jentetur #weekend #messe

En bekjennelse

• 23.10.2015 kl. 06:39

En liten bekjennelse, tidlig en fredag morgen. Jeg elsker shopoholiker bøkene. Light og morsomt! Flylektyre. Jeg la faktisk strikktøyet hjemme, noen vil kalle dey urutinert, men det jeg holder på med nå - er rett og slett for mye tenking - til at jeg orket å ta det med :-p Nå er det avreise mot Stockholm, messe og jentehelg. Siste er bonus! 😃 Håper alle får en flott fredag!

Scandic Park Sandefjord

• 17.10.2015 kl. 20:02

Jeg og jentene var i Sandefjord, fredag til lørdag, og besøkte et vennepar der nede. Vi valgte å ta inn på Scandic Park. Pga friends programmet mitt, bruker jeg stort sett alltid scandic. Det første som slår meg, er at de Rica hotellene jeg har bodd på, som Scandic har overtatt - trenger SÅRT litt oppussing. Dette intet unntak. Men det jeg kanskje ble surest for, var at jeg måtte re opp sengene til ungene selv. Det er liksom forskjellen på å ta inn på motellet, og hotell - jeg vil ha litt luksus :-p Ekstrasengene var studd inn i ett hjørne, ikke oppslått en gang - og alt sengetøyet lå oppå. Her var det bare å re opp selv!

Da vi drog ut, gav jeg beskjed og de lovet å re opp. Men kl 2215 var sengene fortsatt uoppredd, og jeg redde opp selv. I tillegg var det spørsmål om jeg trengte begge sengene, for jeg hadde plass til en av jentene i sengen min! Jeg har booket et familierom, (Det er faktisk prisforskjell for å reg. inn ett barn eller to) og får spm om jeg kan klare meg uten, den ene sengen jeg har oppgradert rom for? I tillegg må man selv passe på at de trekker fra voucheren, for da jeg skulle sjekke ut - var ingenting trukket fra.

Rommet var ok nok, men det var ikke det vi har fått som "familierom" i Scandic kjeden før. Med to ekstrasenger, var det ikke mye gulvplass igjen! Og i tillegg, som sagt - å re opp sengene på hotell selv, det gidder jeg ikke :)

På et slikt rom skulle to ekstrasenger settes opp. Innerst i hjørnet stod 2 senger klar, for at jeg skulle re de opp! :P

Frokosten var utrolig god, dog kunne personalet trygt lære seg å smile litt! Men jeg er skuffet over Rica sammenslåingen. I Haugesund fikk vi et av de eldste rommene, tross full pris og ledige rom mot Smedasundet som er moderinsert. Dert luktet gammel røyk og vi fikk bytte rom, til et annet gammelt rom, der malingen flasset av på veggene. I Kristiansand fikk vi ok rom, men ingen av medlemsfordelene, hverken prosent i restauranten eller voucher ble tildelt. Og en utrolig DRITsur resepsjonist sjekket oss ut. På Dyreparken Rica/scandic havnet vi på familie/konferanse fyllehotell. Utenfor sesong, men dog --- ravende konferansedeltakere i gangene, og høylydt bråk, forventer jeg IKKE på familiehotell.

Jeg reiser utrolig mange netter i året, og ikke alltid brukes Scandic - men i mange tilfeller. Men Rica/Scandic kommer jeg til å unngå, inntil det motsatte er bevis. Dog skal Scandic kjeden ha, at de hotellene jeg har bodd på, som ikke er konverterte - har jeg vært superfornøyd med alle! Både i SE, DK og NO!

#reise #scandichotels #ricascandic #hotell #reisemedbarn #hotel #mamma #mammaliv #miniferie #weekend #kos #barn #scandicpark

Bildene er fra google.no

Bilderas fra Sunwing Side West Beach Hotell

• 04.10.2015 kl. 17:51

Da var både Canon 7D mark II og Canon Powershot G7X tømt. Når man sitter her og blogger, i litt kaldere vær enn i Side - savner man det varme, god været og all badingen. Det er utrolig hvor fort tiden går, en uke forsvant utrolig fort, og i morgen er det på an igjen med hverdag og full pakke. Jobb, skole, treninger +++ ca 3 uker, så er det reising til Stockholm med jobben, Og 2,5 mnd så er det til New York med guttene. Det er bursdag og julegavene til guttene i år. :-)

Bildene under er fra Canon G7X :)

En flott uke er over, ungene koser seg ute - mens jeg sitter litt vemodig å savner godværet :-p Utenom litt magesjau ene dagen, og småting - som det alltid er, anbefaler vi Sunwing Side West Beach til familier, som elsker å bli skjemt bort med god mat, og late dager!

#sunwing #ving #sunwingsidewestbeach #familie #høstferie #resort #kos #reise

Farvel Side

• 04.10.2015 kl. 08:22

Da er vi hjemme, etter en laaaaang natt reise. 12t er lenge. Nå er ungene lykkelige i seng med ipad og internett (litt av en generasjon) huset står etter at Jumbo har vært alene noen dager, og pus er overlykkelig for å ha alle på plass.

I går tok vi bussen inn til selve Side, og gikk i ruinene av gamlebyen. Markedene ned mot havna var typisk masete, men vi fikk kjøpt noen smågaver uten å bli sprø. I tillegg spiste vi lunsj på et utrolig flott sted, med stive priser :-p

Borte bra, men hjemme best....

I løpet av dagen skal jeg se om jeg får tømt kamera, til nå er det bare iphone bilder. Helt ærlig har jeg tatt mest bilder med telefonen!

#ving #sunwing #westbeach #tyrkia #side #reisemedbarn #ferie #høstferie #resort

Nestsiste kveld

• 01.10.2015 kl. 18:44

Torsdag og nestsiste kveld her. Eller ikke direkte, i og med at vi reiser hjem sent lørdag. Hotellet har en flott barnevennlig kjeller, med spillrom, filmrom, data, biljard ++++ butikker - en egen liten landsby der nede. Stor SPA og fitness er der også. Mye sol og litt sykdom i dag, men vi begynner å komme i gjenge igjen :-)

Ps. Les gjerne innlegget under her, om Plans jenteaksjon 2015

Kveldskos

• 30.09.2015 kl. 20:31

Mørket er over oss her utenfor Side, og vi er stappmette etter middag. Jeg og Medium var en liten tur i det lille sentrumet her i dag, en rask affære :-p et lite shoppingsenter, men med stilige delights butikker og x antall replica butikker. Dette stedet er tydelig på vei opp, mye bygging, bare nyere hoteller og vi ligger litt på utsiden av Side. Men absolutt å anbefale!

#ving #sunwing #westbeach #famiie #reise #charter #allinklusiv #lolloogbernie #mamma #hotell #tyrkia #side #thomascook

Dag 3

• 29.09.2015 kl. 16:29

Livet er deilig! I dag er stranda undersøkt og for et nydelig sted! Laaaaaaaanggrunt og sand så langt øyet kan se! Vi koser oss virkelig!

Late dager....

• 28.09.2015 kl. 13:39

Vi koser oss glugg ihjel enda! Like god mat, og like mye bading :-) Strikketøyet jeg regnet med kom til å bli ferdig kjapt, er ikke rørt enda. Derimot lydbok og late timer, er utnyttet til fulle!

Bildene er fra baruthotels og ving. #ving #reise #sunwing #familie #kos #westbeach #mamma #tyrkia #side

Tommel opp og seks på terningen

• 27.09.2015 kl. 11:15

første dag på Sunwing West Beach er bare tommel opp og seks på terningen. Leiligheten, maten, opplegget, basseng ++++ er helt topp!

Jentene er begeistret for all inklusiv, og de voksne med :-p

Flott feriested!

#ving #sunwing #tyrkia #side #westbeach #allinklusiv #familie #reise #barn #mamma #høstferie

Farvel Norge

• 26.09.2015 kl. 17:20

Natta fra oss...

• 19.09.2015 kl. 19:56

Det er helt utrolig hva man kan få utav en dag, når dagen starter allerde kl 07. Etter lang shopping, fikk vi slappet av på hotellet, før vi var ute en lang stund. Bystranda i Kristiansand er en perle uten like! Måten de har lagt opp med flotte utearealer, lekeplasser osv er helt utrolig. Ungene koste seg gløgg, og det er perfekt for voksne å sitte rundt å følge med. Kristiansanderne er heldige!

Etter en lang stund ute, sjekket vi restauranten. Lille var superfornøyd da han hun fant laks på menyen! Og Knøtta fikk en fantastisk god pizza. Mammaen selv, testet fiskesuppe, og den var absolutt å anbefale! Nydelig mat!

Hotellet har flere lekerom, helt fra de små - til spillrom for de større. Etter middag, forsvant jentene på lekerommet - og der ble de en god stund. Jeg fikk tatt frem strikketøyet og et glass vin - og koste meg med litt stilletid, mens jentene lekte. Jeg får ikke rost dette hotellet nok, det er helt supert!

Skal dere på tur til Kristiansand, om det er miniferie, eller "skikkelig" ferie - så sjekk ut Scandic Bystranda Kristiansand. Jeg hadde mye heller kjørt de ekstra km mellom her og Dyreparken, for overnatting - enn å bruke Noas Ark igjen. Det er natt og dag! Er du Scandic medlem, får du fine priser også. Anbefales!

#scandichotels #kristiansand #bystranda #hotell #reise #miniferie #familie #mammaliv #barn #leke perfekt #kos #weekend #scandic #sørlandet

Miniferien fortsetter i Kristiansand

• 19.09.2015 kl. 15:11

Etter en deilig frokost på Scandic Dyreparken, gikk reisen innom Sørlandsenteret, der Build a Bear bamsene skulle få magefyll. Kl 10.00 var vi på plass, og bamsene ble seende litt mer normale ut. Så gikk bilturen videre til Kristiansand sentrum. Til å være 7 og 8,5 år, har jentene uviklet et fantastisk butikk og shoppegen allerde. Mammaen henger knapt på, når de suser rundt. Og mine ben, sa takk for seg, lenge før jentene sine :-) Vi fant masse spennende småbutikker i sidegatene til Markens, det er de som er morsomme!

Jeg måtte le litt da vi kom til Stoffdronning. Der stod det en gjeng med damer allerde, da vi ankom 4 minutter på 11.00. Og da vi kom ut igjen, satt noen mannfolk, godt parkert på utsiden. :P

På en måte er det godt at jentene er gode på shopping, for de er gladelig med inn i både stoff og garnbutikker. Et stort pluss! Vi fikk besøkt de 2 sybutikkene og 3 garnbutikkene jeg vet om i byen :) Inkl hobbyhimmelen! :)

På domkirkeplassen var det masse stander, forskningsdagene. Quiz og konkurranser jentene kunne prøve seg på. Artig!

En noe snodig festival, med en del merkelige innslag. Men det er sikkert masse fine verdier bak, men de fikk ikke vi satt oss inn i :)

Bamser, klær, sko +++++ jentene har fullt opp poser og kost seg. Nå er det slutt, og videre til hotellet. 4 timer i byen får holde... :-)

Kort oppsummert dag, en sliten mamma, lykkelige barn og nå skal vi slappe av på Scandic Bystranda Kristiansand. For en velkomst vi fikk her! 10 000 ganger bedre enn det vi møtte i går, på Dyreparken hotell. Og jeg som trodde det skulle være omvendt.....

Strålende sol, shoppingfornøyde jenter, bloggende mamma, livet føles godt - kan det bli bedre? :-)

Håper alle får en flott weekend videre!

#weekend #reise #miniferie #mamma #shopping #Mote #barn #klær #garn #hobby #håndarbeid #mammaliv #mamma

Miniferie og weekend

• 18.09.2015 kl. 20:46

Medium har "datalan" hjemme, og vi har lovet å rømme huset. Dermed har jeg og jentene flyktet til en annen sørlandsby, på en liten miniferie! Akkurat nå koser vi oss med norske talenter, og i hver vår gode seng på Scandic Dyreparken Hotell. Vi har vært nesten 3 timer på sørlandssenteret, en liten tur innom Stoff og Stil - og nå slapper vi av.

Verdens sunneste middag i dag? Jentene fikk bestemme, så nå er vi stappa på junk food :)

Nå skal jeg kose meg med et glass rosevin, (ikke flaske... hehe) og så gleder vi oss til hotellfrokost i morgen! Build a bear på Sørlandssenteret har siste åpningsdag i morgen, og vi ramlet helt tilfeldig innom der i dag - 19.40. Jentene fikk hver sin bamse, 1 antrekk hver og noe småstæsj - til den nette sum av 255,- Mindre enn 1 stk bamse koster normalt. 75% hjelper jammen meg på. Men de stoppet å fylle de kl 19.30 - så vi må tilbake for å få noe innhold i bamsene i morgen.

I morgen er planen å kræsje en natt på Bystranda, Scandic Bystranda - så er den lille miniferien vår over, før vi kaster oss mot den siste uka, før vi reiser til Tyrkia. Nå skal vi sove, og være uthvilt til i morgen! :D

#kos #helg #weekend #scandichotels #dyreparken #mammaliv #miniferie #hotell #barn #reise #kristiansand

Absolutely FAB !!!

• 31.08.2015 kl. 15:01

I slutten av September drar vi til Side, i Tyrkia. 32 grader og Family Resort - here we come! Vi sprudler alle litt inni oss nå, og gleder oss til å reise avsted! Sunwing Side West Beach hotell, venter på oss med basseng, varme og god mat/drikke. Den følelsen nå, over å kunne reise uten bleieskift, barnevogner og flasker - er deilig! De siste årene har vi reist til pappa, og det har vært både deilig og praktisk! Dette blir vår første sydenreise til annen destinasjon, med hele familien. Dette skal bli en flott opplading til en våt, kald og kommende høst og vinter!  :)

Bildene er fra ving.no sin presentasjonsside av hotellet

#reise #ving #sunwingresort #familie #tyrkia #side #mamma #mammaliv #mammablogg

Farvel Finland

• 28.07.2015 kl. 16:17

Etter to deilige dager i Finland, vender vi nesa mot Stockholm igjen - i kveld. En liten svipp med Silja Line igjen, så er vi i gang med hjemreisen. Vi har hatt helt fantastisk vær i dag. Og parken? Den anbefaler vi varmt til alle ! :-)

Naantali SPA og Mummiverden

• 28.07.2015 kl. 10:11

Som en pakke, var Naantali Spa inkl når vi bestilte Mummreisen vår. Et 5 stjernes hotell, som viste seg å være GEDIGENT. Med shoppinggate, x antall spisesteder +++ var det omtrent som å komme ombord i et Cruiseskip :) Med flere avdelinger SPA, bassenger ++ kan jeg godt forstå at folk bor her i flere dager (om de har råd) Vi skal kun være her en natt. I går var vi å spiste på Thai Garden, som hadde helt fantastisk mat.

Området byr på helt vanvittig med aktiviteter. Strand, båter, og x antall uteaktiviteter for barn. Inne er det spillrom, barneavdelinger, lekerom +++ ikke noe grunn til å kjede seg her.

Vi fikk noe som heter Delux rom, dvs ikke ett av de morsomme Mummirommene. men men, moro og fint var det lell og vi har sovet godt. Vi er veldig enige alle fire, om at vi har vært utrolig heldige med hotellene denne turen! :D

Jentene og mediapappa har badet seg helt skrukkete denne turen. Først i Stockholm og nå her. Det er en avdeling der kun voksne har tilgang, og der barn kan bade. Flere bassenger, sauna ++++ kos for alle! :) Utenom meg med gipsen.... ;)

bildene er lånt fra Naantalispa.fi

Nå venter dag 2 i Muumilaima /Mummiverden, før ferden går mot Stockholm igjen ;)

#tallink #stockholm #muumilaima #mummuverden #moomin #reise #siljaline #ferie #mamma #mammaliv #finland

Her kommer Mummi

• 27.07.2015 kl. 16:31

Mummiland med Silja Line

• 27.07.2015 kl. 09:22

Norsk tid 0510 - opp av sengen og ut på tur ! :-) ble en koselig tur med båten i går, som endte brått og tidlig i dag :-)

Vi var så heldige og fikk rommet med en gang og fikk hvilt oss en stund. Vi har todagspass til parken - så vi har god tid :-)

Været er grått i Finland :-(

Speedy

• 24.07.2015 kl. 21:47

Sinnsykt fulle dager med brukket ankel på slep! :-) Besøk i tre dager, guttene sendt på ferie og vi likseså....

Vår ferie blir dog litt forlenget fordi "noen" har sett for seg riktige datoer, men plassert på feil ukedager. Vi får med andre ord en ekstra natt i Stockholm. Men pytt! Hva gjør det når overrakelsen er flott, STORT rom? Fra fadesehotellet, Scandic Haugesund (blogget i april) til langt over samme pris - har vi connectionrom og nydelig rom. Alle fire er superhappy.

Jentene og mediapappa er nede i tester "poolen" og jeg blir et nytt menneske

I senga. Dagene har vært sinnsykt hektiske! Vi startet fra Arendal kl 0930 i morges og ankom nå kl 2110. Snakk om flinke, tålmodige jenter altså! :-)

Litt søvn, mat og shopping ble det rett etter grenseovergangen. Godtebutikk fikk en ny definisjon for oss :-p

Nå er det bare å slappe av og nyte to dager i den svenske hovedstaden, før vi reiser over til Finland på søndag :-)

Bø sommarland

• 21.07.2015 kl. 14:23

Som dere sikkert fikk med dere, vant vi billetter til Bø Sommarland. Innlegget mitt som vant, gikk ut på at jeg var så heldig å få gi bort billetter til noen som trengte det, før sommeren - men våre egne unger kunne også tenke seg en tur! Så i går drog vi avsted! Tusen takk til Bø Sommarland for billetter og en flott dag!

Litt små uggen, men klare - ankom vi sommarland i 14 tiden i går. Ungene var mer enn klare og jeg - godt plassert på en rullator (ja du leste riktig) drog vi inn i parken. Det som overrasket meg litt, var at de første tenåringene vi traff på (er ikke de viktigst?) var middels, om ikke under middels interessert i jobben sin. Det var såvidt de hilste på oss, og orket å hjelpe oss. Siden vi hadde billetter fra før, fikk vi beskjed (med en følelse av at vi var idioter som ikke visste det) at vi kunne jo bare gå videre, i luka. Han som scannet billettene, var enten lav i blodsukkeret - eller skulle snart hjem.....

Men så.... ble vi sittende litt utenfor informasjonen for å se på kartene +++ og der kommer VERDENS hyggeligste jente! Viste oss kartet, forklarte og tilbudte oss rullestol - vi skulle bare kontakte ei anna jente, som satt inne i selve informasjonen. Nok en superblid jente, som hjalp oss og ikke visste hva godt hun kunne gjøre. Stort opp og pluss! Vi trillet glade videre, og glemt var de to første vi hadde møtt...

Parken er utrolig flott, stor og ligger i naturskjønne omgivelser (har jeg en karrieresjanse innen reiselivsbransjen med den skildringen eller) rett ved denne dinoen lå en stor scene, som jentene gladelig serverte oss show på! :) Den måtte jo brukes, der den lå fristende og ensom midt i parken :-p

Det var veldig moro å oppleve Bø, jeg har aldri vært der - og mediapappa kunne vagt huske om en tur i barndommen (som er nooooen år siden... hihi) Servicen som halvt handikappet mcrype, var upåklagelig - dog er det et lite stykke igjen å gå på billett og matlukene. Men det er slike ting som vi voksne henger oss oppi i, ungene elsket det. Det kom noen få regndråper mens vi var der, men ikke verre enn at jeg satt pal med strikketøyet. Men det utløste værgarantien - alle med ordinære billetter, kunne hente seg en ny billett ved utgangen. Supert, og hvertfall en slik plass, der været faktisk har en del å si ! :) Flott badeland, og lekepark +++ 2,5t kjøring ca her fra oss (Arendal) ikke avskrekkende.

Nok en gang, tusen takk !

Innlegget er basert på billetter, gitt av Bø Sommarland

##sommarland #billetter #bloggklubben #mammablogg #mammaliv #blogge #mamma #bø #telemark #visitnorway #badeland #fornøyelsspark #barn #familie #foreldre #sommer #sol #værgaranti

Mummiland ! <3

• 19.07.2015 kl. 13:31

De små søte figurene - jeg er vokst opp med de, er du? Om en uke reiser vi avsted (jeg vurderer å leie rullestol) til Finland, Âbo - og besøker alle trollene. Tilbudet var kjempebra, og på veien får vi opplevd Stockholm. Jeg er bare en liten smule skeptisk til lang reise, mye bevegelse og en fot som er fortsatt vond :) Men jeg har ikke hjerte til å avlyse turen, som jentene har gledet seg så mye til. Jeg er like spent som ungene, både til Mummiland og Finland :-)

#Finland #mummitrollet #reise #stockholm #ferie #sommer #sommer2015 #båt #weekend #park

Prinsesseshow

• 04.07.2015 kl. 13:36

Hvem får prinsessen? Mediapapps var utrolig heldig å fikk bli med opp på forestilingen, sammen med knøtta. For to år siden ble medium trukket ut som peter pan hjelper, i spania. Må være noe med familien..... :-) Noen flere som opplever slik? Ungene elsker det dog - de under 15 da :-p

Oslo shopping

• 10.06.2015 kl. 12:19

Så er man på vei hjem igjen. En deilig pose fra Pascal er med hjem, med signert bok, makroner og sjokolade. Yummi! Det som er gøy med noen fristunder på jobbreiser, er at jeg får gått innom butikker - vi ikke har i Arendal. :-)

Litt garn ble også med. Tidligere har jeg vært sånn passe fornøyd med å handle garn på Oslo City. Men hadde de fått en ny dame der, som var virkelig hyggelig! Superkoselig dame å handle fra!

Nå gjelder det bare å ikke knaske i seg de nydelige, ferske 18 makronene som ligger i posen min, *slurp* før jeg kommer hjem.

For se en annen vei og kaste meg over litt mer oversettelse, så går vel turen unna - uten momsing :-)

God morgen med reisebilder

• 12.05.2015 kl. 07:10

For en tid tilbake, la jeg ut bilder fra messeturen til Alt om Håndarbeide, HER. Jeg har fått lov å låne bilder av Anne, noen kjenner henne kanskje igjen fra NRK realityserien "Det store symesterskapet". Ønsker dere alle en riktig god morgen, med noen artige messebilder :)

Hva gjør man når lugarene er for små til "show and tell?" Jo, da flytter man seg ut på gangen, og tar det videre der. Klart alle må vise frem hva de har shoppet!

Ann Kristin (til venstre) er min utgiver/hovedredaktør hos Gyldendal. En flott dame, som virkelig er morsom å jobbe med, og ikke minst fordi hun har så god tro på Plussbok prosjektet vårt! :)

Hvor godt husker du? Sosial bli kjent seanse på båten..

Vi er klar til avreise! :)

For de som syr selv: Så henter jeg mye inspirasjon fra nettet, til hva jeg skal sy. Spesielt en del av Catwalk/designermerker - er det moro å hente inspirasjon til å "lage sine egne varianter" av. Har du prøvd det? Steder jeg finner mye inspirasjon er feks: Boozt, Stylepit, Zalando, og Asos

Har du tenkt på det? At ved enkle, morsomme grep - kan du lage din egen designerinspirerte garderobe?

Feks under her, er kjolen en Designer Remix kjole, kjøpt på jobb i  København - og buksen og Lille sitt antrekk - er selvsydd og designerinspirert.

#jobbmamma #altomhåndarbeide #magasiner #arbeid #mamma #mammablogg #hverdag #jobb #blogg

Drømmer du om Tusenfryd, Dyreparken, Kongeparken eller Bø Sommarland

• 24.04.2015 kl. 15:00

Mange skulle gjerne ønske at de kunne ta med arvingen på all slags fornøyelsesparker. Sommerferien er for mange et mareritt - og det å være liten, og ikke skulle oppleve noe "i år heller", er ikke alltid lett. Derfor vil jeg gjerne gi noen muligheten til å vinne en tur til en av Norges fineste fornøyelsesparker, Dyreparken, Kongeparken, Tusenfryd eller Bø Sommarland.

Klikk i høyre kolonne, på den parken du har lyst å lese om, hva som skal til for å melde seg på!

#mamma #mammablogg #medialiv #foreldre #gjørsågodtmankan #pappaliv #mammaliv #hverdag #giveaway #konkurranse #vinn

Reisetips til mine-dine og våre familier

• 24.04.2015 kl. 09:47

APOLLOS TIPS:

Mine, dine, våre! Storfamilie på tur

Ta kontakt!

Cruise til sommeren!

Apollo har en svært dyktig og serviceminded cruiseavdeling som gledelig hjelper til for å realisere drømmecruiset for storfamilien!

Connecting doors:

All inclusive

Rimelige destinasjoner

Generelle Tips:

• Book rom med Connecting doors
  • Vær tidlig ute! Disse rommene er populære
  • Velg reisemål som er billige å oppholde seg på
  • Velg All inclusive på de dyrere destinasjonene
  • Reis i skuldersesongene, høysesongen er ofte den dyreste periode å reise på.

#ferie #syden #apollo #tips #blogg #mammablogg #jobbmamma #mammaliv #medialiv

Klar for jobb

• 23.04.2015 kl. 13:05

Så var båt og opphold booket for jobb neste uke. Leilighetene vi pleier å bruke, var fulle - så da ble det hotell denne gangen. Eller zleep inn, motell kanskje? BIlig, ser fint, kort avstand til jobb og fungerer når jeg bare skal svime av i noen timer. Det blir en hektisk uke, men da er det godt det er fri på mandag. Handlelisten er lang, over hva ungene vil ha i hus. :) Som dere kanskje har skjønt, handler jeg store deler av husholdningen i DK, når jeg er på jobb :)

#mamma #mammablogg #medialivet #jobb #jobbmamma

To surrehuer...

• 22.04.2015 kl. 08:00

Har du en kjip morgen? Da skal jeg hjelpe deg å muntre deg litt opp!

• Vekket alle ungene og laget niste *check*
  • Fått ungene på skolen og levert bagasje til de respektive barnevaktene *check*
  • Pakket "lett" , vi tar kun 1 koffert med oss denne gangen *check*
  • Gitt katta mat og sjekket katteluka *check*
  • Fylt drivstoff *check*
  • Vi er i bilen - mot Torp !! Juhu, London here we come *check*
  • Kaffepause på veien *check*
  • FREMME på Torp! *check*
  • Pass, lommebok og solbriller med utav bilen *check*
  • Bagasjen..........*check*
  • ............... pakket og klar, og står hjemme i gangen.... *check*
  • .....................****
  • ... verdens minste koffert er med, VISA kortet *check*

Jeg og mediapappa på tur til London i Mars.....Ha en fin dag, om din er verre :)

#blogg #mamma #mammablogg #mammaliv #reise #tur #london

Messetur

• 21.04.2015 kl. 09:29

En fantastisk messetur bel gjennomført i Januar, og i tillegg til å møte nye mennesker på tur - fikk jeg reise med "den faste DK gjengen". Som alltid er det en fornøyelse, med MYE fart og moro. I tillegg var det nye Sykrokere med på turen, noe som var utrolig gøy! En gjeng som var helt kanon å reise med.

Damene som nå har reist min. 1 gang pr år, sammen - de siste 4-5 årene :)

Sysiden/Stein-Frode, som har vært hanen i kurven, siden 2007 på Sykroken :)

Show and tell på lugaren, vi endte opp på gangen til sluttt - på grunn av plassproblemer.
Her kjennes det på Annes (Symesterskapet) sin fantastiske speilfløyel.

Se hva jeg har........ :)

Normalt på disse turene har jeg reist nokså tomhendt hjem. Men denne gangen ble det med litt. To mønster og konstruksjonslinjal. Silke, Isoli (gave til Stine) jeansstretch, jersey, blonde, viscosejaquard, twill og jaquardjersey. Gleder meg å ta opp symaskinene igjen! :D

#håndarbeid #hobby #reise #tur #mammablogg #Jobbmamma

En kort reise

• 21.04.2015 kl. 08:50

For et par mnd siden, tok vi en "kort reise", vi drog nemlig til Kristiansand. Vi brukte opp noen bonuspoeng - og koste oss i Aquarama badeland. Superkosleig hotell. Scandic Bystranda, og badelandet var fantastisk fint! Trenger ikke reise så langt, for å ha det gøy!

#mamma #mammablogg #medialiv #foreldre #gjørsågodtmankan #pappaliv #mammaliv #hverdag #reise #scandichotels #kristiansand

Bergen

• 18.04.2015 kl. 09:45

Vilvite senteret, Scandic Ørnen Hotell, Bryggen, NRK Hordaland, Symesterskapet, Fløyen, Matfestivalen - det er det Lille og Medium tenker når de ser ordet Bergen. De har nemlig opplevd disse tingene nå nylig :) Hva tenker du når hører Bergen?

#mamma #mammablogg #medialiv #foreldre #gjørsågodtmankan #pappaliv #mammaliv #hverdag #reise #jobbmamma #medialiv #barn #tv #NRK

Tilfelle arbeidsledig...

• 18.04.2015 kl. 00:40

Mulig noe å falle tilbake på? På stranden hos pappa, i Spania - var det mange som lagde slike fantastiske figurer og slott. Uansett hvor mye jeg studerer de, må jeg vel innse at jeg knapt klarer å lage sandslott med bøtta til Knøtta .....

Take me back..

• 18.04.2015 kl. 00:16

...to the place that I belong... eller hvor jeg liker meg... Bildene er fra Benidorm - byen som har vært mitt hjerte nær siden jeg var liten. Byen pappa og mamma bodde ved i 14 år. Byen vi nå nyter å reise tilbake til, på ferie :)

#mamma #mammablogg #medialiv #foreldre #gjørsågodtmankan #pappaliv #mammaliv #hverdag #reise #spania #benidorm

Drømmer...

• 17.04.2015 kl. 10:32

Først, se bort fra potetgullet - for de som trener, ikke spiser godteri, ikke skal ha karbs, teller kalorier, ikke spiser stivelse, går på lavkarbo - eller noe annet jeg måtte ha glemt nå, se bort fra bildet, så dere ikke blir fristet. ;) Jeg sitter ved kjøkkenbordet å jobber, og tillater meg å drømme tilbake til November. Da satt jeg her å arbeidet. Jeg var med pappa til Spania, og på dagene ble det tilbragt mye tid i sola - med noe godt i glasset - jada, og noe usunt attåt... Det er jammen meg snakk om å leve livet, når man kan sitte slik å arbeide? Må innerst inne innrømme, at jeg er litt misunnelig på pappa, som skal ned igjen - til dette, om tre uker .. *Sukk* Men men, ok.. vi har det fint her også... bare ikke akkurat nå, ved kjøkkenbordet kanskje.... :-p

#drømme #spania #mammaliv #mammablogg #reise #benidorm #ferie #pappa #blogg #mobilblogget #mamma #jobbmamma #jobbehvorsomhelst #magasiner

Praha - nydelig by!

• 15.04.2015 kl. 17:14

Jeg og en venninne har pleid å reise på mammaferie, en gang i året. Sist gikk turen til Praha, en nydelig by. Her fikk vi vært skikkelig turister, og truffet Willy, som bor her - og selger sytråd til norske kunder :) En by som er absolutt verdt å oppleve !

#reise #blogg #mamma #mammaferie #mammablogg #praha #tjekkia #krtek #bilder #mobilblogget

Flode - puss puss, så får du en suss...

• 14.04.2015 kl. 14:44

Da Lille var ca 1 år (2007) var vi hos NRK på besøk. Der fikk Lille hilse på Flode. Veeeeldig opptatt av tennene hans :-p Litt artig å se den sinnsyke forskjellen på lille frøkna og den svære bamsen. Jeg hadde faktisk ikke trodd at tannpussens talsmann, var så stor :)

Husker dere han her fra barnetv ;)

#minner #mamma #mobilbilder #mammablogg #NRK #barnetv #famiieliv #medialiv #pappablogg #mammaliv #mediakaos #hverdag

Tone = Tunfisk!!

• 13.04.2015 kl. 09:26

Det skjer hver gang! Jeg er vokst opp store deler av barndommen i Spania, og mange tider i voksenlivet har gått til reiser og besøk - til mine foreldre som har bodd der fast 2000 - 2014. Hver gang jeg skal spandere på meg en kaffe, og de skal stave navn - blir det humor. Det slår aldri feil :-p Tone = Tuna = tunfisk. Man blir vant til det......

Og på en dårlig dag, sier jeg bare Iren, det pleier å funke - og jeg slipper å være en fisk på land :-p

#mamma #mammaliv #humor #hverdag #kaffe #starbucks #spania #bendidorm #mammablogg #mediakaos #frappe

London med teens!

• 12.04.2015 kl. 09:45

2-3 dager i London med de eldste barna, var en super tur. Jeg har pleid å reise en liten tur med guttene høst eller vår. I fjor var jeg og Medium i Gdansk. I år gikk turen til London. Vi koste oss masse, og rakk ufattelig MYE på 1 og 1/4 dag til rådighet. Om 3 uker etterpå var jeg tilbake - den gangen med mediapappa. For mange år siden, nærmere 11 - jobbet jeg en liten periode i London - det var rart å være tilbake, som turist. :)

Besøk i Baker Street 221B var obligatorisk. Vi har mengder med bilder her innefra, men velger å ikke legge ut så mye. Er du i London, så ta deg en tur hit, for min del var det verdt det. Men det er nok mest spennende om du er en "Sherlocker".

Madame Tussand.. hadde det ikke vært for at guttene aldri har vært der, hadde jeg glatt droppet det. KØØØØØØ! overalt og i milevis :-) Men artig. Var i MT i New York for 11 år siden, så var litt artig å se det her i London, tross kø og mye sure og utålmodige turister.

Steakhouse er en favoritt!

Selfridge er et must når man er i London! :)

Har du sett tvserien?

Vi bodde i Sussex Gardens, noe som anbefales. Veldig fint området og kort vei til Paddington Station. Kort vei til stoffbutikkene i området, og får de musikkinteresserte er det ikke langt til musikkområdet - blant annet skolen der Elton John gikk osv... :) Vi bodde i samme gate, da jeg og mediapappa var der, 3 uker etterpå.

#london #reise #reisemedbarn #sherlock #familie #blogg #mammaliv #mammablogg #teens
mediakaos

MediaKaos handler om en familie på 2 voksne og 4 barn + 1 hund & 1 katt. Både mamma og pappa i huset, arbeider innen media. MP i radiobransjen, og MM/jeg, som redaktør. Arbeid og hverdag forenes i herlig hverdagskaos.

Siden jeg arbeider med håndarbeidsmagasiner, bærer bloggen preg av det. Jeg startet å blogge i 2007, en ren håndarbeidsblogg - med lukket privatdel. Etterhvert begynte jobben og flyte mer og mer sammen med hverdagsblogging, og alt ble slått sammen. I 2015 ble bloggen flyttet over til blogg.no

Alle bilder som ikke er merket med annet, tilhører MediaKaos. Bruk og kopiering skal avklares med meg.

Snarveier:
Giveaway & Konkurranser
How to/Sy & Strikk
Oppskrifter mat
Syskoler AOH
Strikkeskoler AOH

Du finner flere kategorier i rullegardinen lenger ned på siden, og noen hurtiglenker øverst på siden.

Lik på Facebook

Blitz:
Canon Speedlite 580EX II

Symaskiner:
Maskinene er ikke sponset eller under noen form for "avtale" eller sponsing

Maskiner nå:

Janome CoverPro 1000
Yamata Overlock
Bernina Bernette 55

Tips og råd - Janome CoverPro ligger i den gamle bloggen.

Følg meg via:
Follow
toppliste for bloggere - ToppBlogg

Instagram: @toneirena

Reklame

Personlige merkelapper til håndarbeidet
Söker du namnband namnlappar, då skall du besöka labelsandribbon.se

Design og koding av KvDesign - Diverse tilpasninger, header og moduler av Mediakaos